[Kraftwerk.HU] régi és új
YoungOld
kraftwerkobarcodesender.com
Tue, 20 Aug 2002 01:51:26 +0200 (CEST)
Hi!
Sorry, kicsit hosszú leszek...
Az én véleményem, hogy úgy vannak most, mint George Lucas a
Star Wars-szal. Jó-jó, kicsit lehet, hogy vicces párhuzam,
de mégis: a star warst annak idején azért szerették meg
legelőször, mert új volt, fantasztikus távlatokat nyitott
meg, ahogyan a Kraftwerk is új hatásokkal gazdagította a
zenei életet. Aztán a Star warst ma inkább nosztalgiából
szeretik a régiek, hiszen az újaknak a 4-5-6. rész
megmosolyogtató lenne (ahogyan sok mai arc is megkérdezi:
miért hallgatod ezt, ez gagyi, gombnyomogatós zene). Az új
epizódokkal Lucas nehéz lépés elé állt: most a régi
rajongóknak feleljen meg, és a bevált recepteket
alkalmazza, avagy az újaknak mondjon újat? Nyilván
mindkettőt kell ötvözni. És ez iszonyú nehéz, mert a 4-5-6-
ot 1977, 80, és 83-ban forgatták, és sok idő telt el azóta.
Mindkét tábornak (új és régi rajongók) meg kell felelni, de
ez a két feltétel kiüti egymást, nem kompatibilisek (ezért
is kaptak olyan kritikát az új epizódok, mint amilyet
kaptak). Szerintem ugyanez a helyzet a Kraftwerkkel is.
Régen azért szerették, mert egyedi, új hangzást produkált,
még a komputer korszak előtt, ANALÓG cuccokkal,
viszonylag "begyöpösödött" zenei kultúrában. Nézzük meg a
mai világot: fantasztikus új hangzásokat lehet megálmodni,
amiknek gyakorlatilag semmi nem szab határt. Jókat lehet
csinálni, de már semmi újon nem tudunk ledöbbenni (lásd
Aphex Twin fokozhatatlan (?) hangorgiái).
Egyszerűen van egy természetes görbe, ami ennyi évet nem
(vagy nehezen) bír ki. Nem lehet 30-40-50 éven át
ugyanolyan minőségű termékeket előállítani. Kevés zenekar
marad aktív 30-35 éven át.
A Kraftwerk nem csak új hangzást adott, hanem meglökte a
zenei világot, és az készségesen döcögött abba az irányba.
Az alapvető különbség tehát szerintem a két kor között: az
analóg volt, ez digitális. Akkor nagy teljesítmény volt
összedobni új hangzást, egyszerre volt szükség nagy
műszaki, szellemi és zenei képességekre. Ez a mai digitális
világban jócskán leegyszerűsödött. Lehetnek zsenik és
korszakalkotók az emberek, de már kevésbé figyelnek fel
rájuk, mint anno. A mostani zenészek (főleg az elektronikus
zenében) között kevesebb valóban zenei végzettségű embert
találni.
Végül is az utolsó igazi Star Wars (1983) és az episode 1
között nagyságrendileg annyi idő telt el, mint az electric
cafe és 2002 között. Lehet, hogy hasonlítani fognak a
kritikák a fent leírt szempontok alapján az episode I-II
kritikáira?
Szerintetek?
Üdv
YoungOld