[Kraftwerk.HU] Re: [Kraftwerk.HU] érdekfeszítő filoz ófiai írásmű TDF-ról!!!

A Tonal Diktatur kraftwerkobarcodesender.com
Sat, 19 Jul 2003 17:41:19 +0200 (CEST)

> ez a sz_r mégis megvan és már párx meghallgattam.> akkor
helyesbítek:> valóban elviselhető csak messze nem ezt vártam
>többedmagammal.

  Megértem, de épp mostanában mélyül el bennem a felismerés, hogy a
dolgokat leginkább az iránta való elvárásaink mérgezik meg. Így sikerült
megkedvelnem az Expot egyre jobban mára. A Bartos gitáros lemeze
szerintem a maga nemében csúcs, és csak a mellékes szakmai oldalról
tudom szarozni. Cure, Smiths rajongóként már nem volt nehéz bevenni
Karli fordulatát...

> (ne feledd ahogy lesz_roztad az uj tdf-et is...azért bátorkodtam így
> kijelenteni)

 Csak nem nem értesz vele egyet? Valószínüleg még fogom szidni
rendesen. Mint tudjuk, azóta kibékültem vele, de a fenntartásaim a
régiek:
1-  Műanyag (virtuál, software szintézis, PCM ízű)
2-  Közhelyes (különösen 2. etap: techno, trance elemek...)
3-  Befejezetlen(ez a mix óta tradíció), kiüresedett
4-  A hangszínek többsége jellegtelen (nézd meg a régi hangszerelést)
5-  A leg kraftwerkesebb rész az orgonás kiállás is inkább
jelzésértékűen van benne, mint egykori laboratóriumi megközelítésük
attributuma, de (bármíly ígéretes is) már fáradt.
6-  Bármíly koncept maga az album, vagyis hogy egy téma köré épül
(amit magasztosabban is el tudnék képzelni), a teljes kraftwerki
koncepció szempontjából itt teljesen kiestek, sőt részben ellene
dolgoznak. Mert:
A-  Magát a TDF-témát már 1X elővették és az szép volt (bár
határozottan emléxem, hogy amikor 83-ban a szám bejött, én már rég
mást vártam volna a Kraftwerktől). Tehát nem tudnak újat hozni,
ehelyett leporolnak egy olyan régi témát amit már eleve nem tartottam
eléggé méltónak.
B-  A Kraftwerk által létrehozott művészi filozófia az az egyénen kívül is
létező és dolgozó monumentális erők tárgyiasítása és idealizálása.
Ennél konceptuálisabb és univerzálisabb filozófiát csak Kant: A tiszta
ész kritikája c. könyv operettesítéséből lehetne kinyerni. Ezzel szemben
a TDF kérdése olyannyira lokális, mintha a karakószörcsögi illegális örző-
védő kakasviadalának a bevonulási indulóján dolgoznának (12 éve).
Másrészt ugyan megértem, hogy a bicikliversenyen az ember és a gép
az egy, ráadásul a monoton kitartás a célirányos megfeszített
munkavégzés megjelenítése kedvez a kraftwerki koncepciónak, de ezen
dolgok helyi-érdekű jelenség mivoltuknál fogva korántsem olyan elemi
erejűek, mint mondjuk pl: a természet "élettelen" erőinek a munkára
fogása emberi akarat által, amitől már intuitíven ébred a kétely a
zsigerben, hogy vajon valóban univerzális jót teszünk-e azzal? Vagy
merre billennek ki majd a dolgok az egyensúlyukból? Nos, ezért kellett
idealisztikus képet festenie a Kraftwerknek a 70-es években, mert
mindannyiunknak jóleső érzés volt abban felnőni, hogy gyermeki sci-fi-
es fantáziánkat valaki létjogosultá emeli és remélni, hogy az ember aki
egyre jobban uralja a dolgokat az saját tapasztalatán okulva olyan
létet és rendszereket hoz létre ami felülkerekedik (a
megváltoztathatatlanon....)
Ez az a romantika amit én a tények ellenére várnék a Kraftwerktől a mai
napig és a biciklizés nem fog visszaadni. (Bár lehet, hogy nekem is kéne
mennem a tömb körül inkább pár kőrt...)
 Ezzel szemben mi van? Itt a nyugdíj, leéltünk egy életet holmi
idealizmussal figyelembe sem véve a természet szavát a leépülést. A
kerék őröl nélkülünk is és majd szépen mindenkit beránt és ezt érzik a
tagok. Ezért van szükség a "Vitamin"-ra mint a létakarat elixírjére minek
használata már feltételezi, hogy olyanhoz ragaszkodunk ami egyre
kevésbé a sajátunk: magához a léthez aminek fenntartására nemhogy
semmiféle idealizmus de a technikai vívmányok sem elegendőek. Így
válik a Kraftwerk nevetségessé a számomra akkor, amikor egy fél életet
a buli, a pörgés, az italok, a narkotikumok, a pénz mindenhatósága, és
a dögös csajokon való tapasztlatszerzés után nyugdíjasan úgy
summázzák a lényeget, hogy be vannak tojva és igenelik a tyúxaros
létet, így hagyva ránk egy újabb ikon helyett egy hattyúdalt. Mert a TDF
ugye, az egyénnek arról a vágyáról szól amellyel az önnön
hatékonyságát szeretné (ugyan kontrollált keretek közt ) kiterjeszteni a
mindenekre úgy, hogy a belátható cél kitűzte siker bekövetkeztekor
becsapja magát, hogy na ugye lám mennyire rendben is van az a
minden. Na aki  ráadásul ezt annyira gondolja komolyan, hogy ebből
nyugdíjasan művészi koncepciót csinál arra én azt mondom, hogy
(csúnya szó következik): szubsztanciálisan hülye. De ne aggódjunk,
minden művész az! (Émmá csaktom...) Bach volt a leg azabb. Így ha a
zenétől nem ismeretelméletet, de metafizikai tartalmat várunk akkor
még mindíg van némi esély arra, hogy a lemez szuper lesz....
7-  A TDF 2003-ból leginkább egy dolog hiányzik: A zene.

                                 Mr.Dr.Prof. Mosolygó Tyby