Honlap » Koncertek » Paris 2002 »

YoungOld riportja

Non Stop - Non Stop - Non Stop - Non Stop

Bár a négy év után újra koncertező Kraftwerktől a rajongók egyre új matériát várnak, az együttes nem hazudtolta meg önmagát. Új számok nem hangzottak el, viszont átdolgozott zenék, és újragondolt design jellemezte a párizsi fellépést. Az eddig megszokott robotokat otthon hagyták, akárcsak a gépeket a hátuk mögül, melyek alól korábban neoncsövek villogtak a zenét kísérve. A négy külön kivetítőt felvál-totta egy nagy háttér, melyet három projector szolgált ki. És hogy még csavarjanak rajta, a show előtti pittyegést is leváltották a honlapjukon hallható 'antenna' hangra. Mikor már kellően fel voltunk tekerve, elkezdődött a koncert. Felhangzott a vocoder intro, ami nem módosult az évek alatt sem. Mély, tiszta hangja volt, amit igazából így élőben lehetett élvezni, hiszen egyetlen koncert bootleg sem tudta eddig visszaadni azt a hatást. Mikor az intro lezárult, elindult a Robots. Túl sok értelme nem lenne minden számot egyenként jellemeznem, így csak néhány momentumot emelnék ki (nem időrendi sorrendben; remélem, elnézitek ezt a kis csapongást). A 15 x 4 m-es kivetítő elképesztő aláfestést adott a zenének. A hajszálpontosan ütemre változó animációk és videók néha el is terelték a figyelmemet, az ember nem is tudott dönteni, mire figyeljen: a zenére, vagy az animációra.
Feltűnő volt (legalábbis számomra), hogy Florian, de az együttes többi tagja is gyakran figyelték a közönséget, főleg, mikor valami hallható újítást vittek a zenébe. Úgy látszik, hogy ez egy teszt koncert volt. Jót tett a Radioactivitynek az újragondolás, a Sellafieldet követő-en a régi hangzás köszönt vissza, majd átváltott a Mix-en hallható verzióra. Az Airwaves és az Expo 2000 is leírhatatlan volt. A Neon Lights kiemelendő, nekem tetszett az újabb változat. Viszont a Modell-hez nem igazán értem, miért nyúltak hozzá. Nem lett jobb. Ha szabad ilyet mondani, nekem csalódás volt, mikor megláttam, hogy a Pocket Calculatort nem a mini billentyűzeten és egyéb ketyeréken adják elő, hanem maradtak a konzoljaik mögött. De nem bánkódtam már, mikor meghallottam, hogy milyen jól szólt.
Majdnem mindegyik számba tettek valami új ütemet, vagy egyéb hangmintát, Youwine szerint ebből lassan Mix2-t lehetne kiadni. A koncert alatt kiderült a luxemburgi halasztás oka is: Florian nagyon meg lehetett fázva, sokszor fújta ki az orrát. Ő egyébként elég mozdulat-lan volt. Viszont néha, ha a kis lámpájuk úgy világított, lehetett látni, ahogy birizgálja a potikat, ugyanis a keze árnyéka pont a derekára vetődött. Vele ellentétben Fritz Hilpert egész teste kísérte az ütemet, a ritmust. Látszott, hogy sokat beleadott. Ő és Henning gyakran eresztettek el egy-egy barátságos mosolyt a közönség felé. Ralf gyakori nevetései ellenére már nem volt ennyire közvetlen, de le sem tagadhatta volna, hogy élvezte az estét. Néha még a teste is táncolt, lábával verte az ütemet, becsukott szemmel énekelt. A Trans Europa Express szép volt, az indusztriális zenék kvintesszenciája a Metal On Metal-al együtt.
Mikor ennek is vége volt, tartottak egy rövid szünetet, ami tényleg elég rövid volt, majd 1-2-3-4-5-6-7-8. Nummern. Igazából csak ezért mentek le a színpadról a szünetben, hogy aztán most szertartásosan visszavonulhassanak. Ennél a számnál volt egy kis hiba, ha jól emlékszem, akkor az egyik számolásnál csak a közepétől kapcsolódtunk be, vagyis túl halkan indult az egyik hangminta. Egyébként a kon-cert alatt többször is előfordult, hogy hangerőproblémák voltak egy-két dallam indulásakor. A Computer World kissé rövidre sikeredett, akárcsak a Music Non Stop. Florian nemsokára félig futva elhagyta a terepet. Ekkor kezdtük már érezni, hogy sajnos lassan vége. Fritz távozáskor még intett a közönségnek. Ralf szép lassan, komótosan ment ki, de előtte még lejátszott pár dallamot. Nem sokkal később már csak a musique - non stop - musique - non stop szólt, egyre halkabban. Ekkor elkezdtük kiabálni a robothanggal együtt: non stop - non stop - non stop. Nem sokára már az egész hangversenyterem együtt harsogta, persze ehhez kellett egy kis bíztatás a részünkről pár karmozdulat segítségével. Végül elcsendesedtek a hangfalak. Legvégül meghívtuk őket itthonra, persze teli torokból: See You in Budapest - See You in Budapest.
A koncert után egyre többen gyűltek négyünk köré, hogy fotózzanak. A piros ing és a fekete nyakkendő megtette a hatását. Néhányan mellénk álltak, és velünk fényképeztették le magukat. Talán furcsán hangzik, de úgy éreztük, hogy egy kicsit hallhatatlanok lettünk. Bármi-kor találkozhatunk az Interneten magunkkal. Fantasztikus érzés volt balra nézve beállni. Úgy vettük észre az előadás alatt, hogy az együttesből mindenki észrevett minket. Ha láthatjuk még koncertezni a düsseldorfiakat, biztos, hogy újra ebben a ruhában jelenünk meg.
Ralf és Florian egy új, letisztult, talán kissé puritánabb Kraftwerket mutatott be nekünk. Amitől Herr Hütterék a legjobban félnek mostanában, attól most nem kell tartaniuk: a koncert után még véletlenül se gondolt az ember arra, hogy az együttes esetleg kiégett. Ellenke-zőleg: új erőre kapott. A 2002-es koncerteken bemutatott változások túl nagyok ahhoz, hogy ezután ne következzen valami. Érződik, hogy elérkeztünk egy újabb fordulóponthoz. A kérdés, hogy ezek után merre tovább. Új anyagok bemutatása, vagy a régiek továbbgondolása.

2002. október 01.
YoungOld
youngold_freemail_hu