Honlap » Lemezek » Die Mensch Maschine » Rajongói vélemények
Die Mensch Maschine / The Man Machine (1978)
"Nevezett albummal már azelőtt sikerült közelebbi kapcsolatba kerülnöm, hogy egyáltalán tudtam volna a Kraftwerk létezéséről: egyes tv-műsorok zenéje, rádió révén - anyámnak köszönhetően - aki anno kedvtelésből rögzítette a kettőtől ötig kívánságműsor fülbemászóbb dalait. Köztük a Robots, Metropolis, Model, mely dalok a középhullámú vétel miatt kaptak némi radioactivity-felhangot.
Érdekes feladat Kraftwerket elemezgetni. Hogy vizuális példával éljek: míg egy komolyabb festmény több részlete magyarázatra szorul, addig egy piktogram egyszerű, egyértelmű. Mert a Kraftwerk zenéje - piktogram. Mindössze a lényegeset tartalmazza.
Leginkább ez a lemez ragadott meg a Kraftwerk-repertoárból. Valami megfoghatatlan kontrasztot érzek benne. Robot, űrállomás, metropolisz, neonfények, gépember. E szavak hallatán mi az ember első gondolata? Rideg sötétség, lelketlen fémvilág, elektromosság. De a zene valami egészen mást áraszt... otthonos melegséget. Gépi világ nem emberi szemmel: gépi világ gépi szemmel. Mintha egy építőjáték fa kockáiból világegyetem épülne nekünk, ahol a szereplők - szintén fa kockákból - meghatározott és tökéletes működés szerint élnek harmóniában. Kisgyerek számára magyarázzák ilyen módon a világ alapvető dolgait. Fafúvós-szerű szinti-hangok sűrű alkalmazásával sikerült zeneileg megvalósítani e modellt: semmi szélsőség, semmi érzelmi kihágás. Nincs történet, csak ábra.
Elfogulatlanságom alól kivételt képeznek a Spacelab és a Metropolis dalok. Talán ezekben tömörül a Kraftwerk egésze: lélekkel teli technika. A Spacelab dallamai, akkordjai egyszerűségük mellett beethoven-i magasságokba érnek. Kár, hogy ritkán játsszák koncerteken - soha nem is játszották...?
A Model és a Neonlights sikere vitathatatlan, ezek tipikusan populáris KW-dalok (kereskedelmi rádiókban manapság gyakran felbukkannak). Viszont úgy érzem, csak helykitöltő szerepet kapott a címadó dal, a Man Machine. Talán Bartos hiányzik belőle?
Végül megemlítem Fritz Lang 'Metropolis' című 1927-es némafilmjét, mely érezhető hatással volt a lemez egészére. (www.kino.com/metropolis)"
(Tomek)