Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2003-ban »

WAZ.de - Négy fantom a legkeményebb szakaszán

2003. július 31.

Ők a robotok: A Kraftwerk zenészei szívesen maradnak ismeretlenek. Fellépéseiken gyakran olyan gépekkel játszatják a zenét, melyek úgy néznek ki, mint ők maguk.
Tizenkét évre volt szüksége a Kraftwerknek, hogy új albumot készítsen. Hétfőtől lesz kapható. A zenészek maguk szívesebben maradnak fantomok.
Ha szembe jönne velünk Düsseldorf egy utcáján Ralf Hütter és Florian Schneider, simán elmennénk mellettük. A két 56-éves Kraftwerk-alapító képes volt rá, hogy nyilvánosságon kívül tartsa arcát, fenntartsa saját legendáját, és ennek ellenére a legbefolyásosabb aktuális német zenész maradjon. Legutóbbi világturnéjukon is kihagyták Németországot még megismerték volna őket. Hogy ezt megakadályozzák, a színpadon gyakran a híres Kraftwerk-robotok állnak.
Ralf Hütter a 'Tour de France Soundtracks' (EMI) megjelenésének alkalmából is csak egy interjút adott - méghozzá a Spiegel Magazinnak. Abban elmesélte, hogy a Kraftwerk hetente hét napot dolgozik a legendás Kling Klang Stúdióban - ami az utóbbi évek kiadásainak gyér számát tekintve inkább mesének hangzik, mint egy 'zenei munkás' kemény hétköznapjának, ahogy Hütter magát és a másik három Kraftwerkest szívesen nevezi.
Utoljára az Expo 2000 világkiállításhoz jelent meg a szignál és a dal, előtte való nyáron pedig a 'Tour de France' (1983) klasszikus egy átkevert változata. A kritikusok az ilyen félénk életjelekből úgy vélték, hogy a zenekar kreativitása végét járja.
De túl elhamarkodottak voltak, ami most a 'Tour de France Soundtracks' album megjelenésével bebizonyosodott. Alig egy hónappal ezelőtt jelent meg a 'Tour de France 2003' maxi, három újonnan felvett számmal, melyek átdolgozott formában az albumot is megnyitják. A Kraftwerk-tagok fanatikus kerékpársport-rajongók, és már maguk is lekerekezték a Tour szakaszait. Talán pont ezek a kutatások az okai, hogy a Soundtrack ötletétől - 1983-ban jött nekik - ilyen sok idő kellett a megvalósításig.
Az album mindenesetre atmoszférikus hangokkal indul, hogy aztán gyors pedálhangba menjen át - egy hangba, mely modernül hangzik, és mégis klasszikusan Kraftwerk. Nem lehet létező kategóriákba besorolni, mint Dance, House vagy Elektro, minden fölött lebeg, mert mindig a Kraftwerk inspirálta a műfajokat, nem fordítva. A hangzás egészen egyszerű elemekből áll össze, melyek azonban mindig pontosan eltalálják a pontot - nincs túl sok sample, nem csupán cifrázat.
Ezt akkor vesszük észre, ha a könnyű szakaszok ('Vitamin') után elkezdődnek a nehezek. Az 'Aero Dynamik'-nál és az 'Elektro Kardiogramm'-nál erősen a basszusra megy. Halljuk egy sportoló levegővételét, aki egybeolvad versenygépével - mintha Lance Armstrong kezdené a L'Alpe-d'Huez-t, vagy Jan Ullrich a Nacken-ben.
A hangzás kétségtelenül beleillik a 2003-as évbe - mint egy acél biciklikerék kőkeményre pumpált gumival. Hogy mennyire továbbfejlődött a Kraftwerk, az a végén derül ki: A klasszikus 'Tour de France'-ot újra felvették, vonósokkal. Ez könnyeden és brilliánsan hat. A Kraftwerk még ma is olyan keményen, újítóan és pontosan tud dolgozni - a zsenialitást, mely a zenészeknek 20 évvel ezelőtt megadatott, már nem tudják felülmúlni. Még akkor sem, ha a Kling Klang Stúdióban bevezetik a nyolcnapos hetet.

eredeti: http://www.waz.de/

fordította [PJ] Júlia