Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
A tökéletes zenekar
2004. május
Miután 13 évig tartózkodtak az élő megjelenéstől, az elektronika német
pápái május 15-én ismét megtisztelték a bécsi közönséget. A várakozások
nem okoztak csalódást.
Pontosan 20 óra 30-kor kialudt a fény a teremben. A "Hölgyeim és uraim,
Ladies and Gentlemen, ma este az embergép: a Kraftwerk" bevezetővel
máris eufórikus hangulatba került a közönség. Ezután rögtön meg is
nyitotta az estét a "Die Mensch-Maschine" című szám, és Hütter,
Schneider, Schmitz és Hilpert úr - a hivatalos Kraftwerk honlap képeitől
eltérően - nem fekete bőrdzsekijében jelent meg, hanem sötétszürke
öltönyben és piros ingben, egészen az 1978-as sajtóképei stílusában.
A show vizuális megjelenése az első pillanattól fogva lenyűgöző volt.
Egy gigantikus videofal foglalta el teljes szélességében a színpadot,
amit minimalista, intenzív színekkel és filmekkel világítottak meg,
mindenkor a játszott dalhoz illően, és másodpercre pontosan
összehangolva a zenével. Már második számként nagy meglepetés
következett: az "Expo 2000" című számot detroiti remixben, gyors tempójú
stílusban adták elő. Ezután a "Tour de France" mindkét verziója
következett, majd az új albumról a "Vitamin" című dal, ezután a
legnagyobb slágerek jöttek: az "Autobahn", a "Das Model", a "Neonlight"
és a "Trans Europa Express" egy szenzációs változata egymás után,
amelyet a régi és új "Radioaktivität" érdekes keveréke váltott fel.
Rövid szünet után aztán a "Computerwelt"-ről származó darabok blokkja
következett, majd a négy úr vörösen világító nyakkendőben lépett ismét a
színpadra. Egy újabb átépítés után aztán nem hiányozhatott az összes
Kraftwerk dal legfontosabbika. A zenészeket a "Die Roboter" című számnál
ismét mechanikus alteregóik képviselték a színpadon.
A vége felé még átélhettük az új dalok egy szenzációs vizuális
átültetését, amelynél a férfiöltönyöket foszforeszkáló trikók váltották
fel. Az "Electric Café" albumról a "Musique Non Stop" alkotta a 140
perces szett végső lezárását; még mindegyik zenész játszott egy kis
szólót, mielőtt végleg elhagyta a színpadot. Ezzel egyidejűleg némi
brekegés következett, a zene már csupán a merevlemezről szólt.
E zenekar nagy vonzerejét az a tény adja, hogy a Kraftwerk harmincéves
karrierje alatt egyetlen hibát sem vétett. Minimális outputjuk egyaránt
megnöveli az albumjaik és a fellépéseik iránti mohóságot, és ezzel nem
egyszerűen zenekarként jelennek meg, sokkal inkább teljes műalkotásként.
Minden hang, minden kép tökéletesen illeszkedik, és - ami a legfontosabb
-, soha nem túl sok. A Kraftwerk tagjai a szinte britnek tűnő
minimalizmus mesterei, és megdöbbent tekintettel és elvarázsolt
hallójáratokkal hagyják hátra közönségüket.
Ó, és igen, a hangzás - amely a Kraftwerknél élőben természetesen mindig
majdnem eléri a stúdióminőséget - egy idő után meglepően jó volt; ez már
önmagában is egy kisebb remekmű, ha belegondolunk, hogy a koncert a
bécsi Gasometer-ben volt, amelynek egész Bécsben a legrosszabb az
akusztikája és a legantipatikusabb a személyzete.
Végezetül még egy kis vigasz mindenkinek, aki bánkódik, mert elmúlt a
koncert: májusban megjelenik a zenekar - régóta esedékes - teljes
katalógusa újrakevert cd-ken (még!) hosszabb verziókkal, eredeti
grafikával és végre már megfelelő hangzással. Hurrá!
Walter Robotka
eredeti: http://www.evolver.at
fordította [PJ] Júlia