Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
Kraftwerk popkritika
2004. március 17.
/ Fiona Shepherd /
Kraftwerk, Carling Academy, Glasgow
Amennyit elfogadunk a mai popzenéből, mint például a house és a techno számos változatát, és azt az elképzelést, hogy a zenészeknek nem kell mikrofont vagy gitárt tartaniuk ahhoz, hogy tömjénezzék őket, az mind a négy düsseldorfi műszaki emberre vezethető vissza.
Szinte szürreálisnak tűnt, hogy a közel misztikus, megrögzötten
visszavonult Kraftwerk élő, hús-vér haknira a városba jött - vagy
legalábbis annyira hús-vér, amennyire egy olyan zenekar lehet, aki saját
magát robotnak nyilvánítja.
A függönyök ünnepélyesen szétnyíltak, hogy felfedjenek négy teuton
robotgépet (akik közül ketten valójában spanyolok, de jól álcázzák
érzelmeiket), makulátlanul beöltözve védjegyes fekete öltönyeikbe és vörös
ing feletti nyakkendőikbe, mindegyikük hozzábilincselve egy sima
emelvényhez, ahonnan szorgalmasan csépelik szintetizátoraikat és
laptopjaikat.
Miután kiállta a széltépázta és esőáztatta sort, a közönség azonosulni
tudott ezzel a vas-higgadtsággal. Elkezdték küldetésük tökéletesen lebegő
nyilatkozatát, a Man Machine-t, és a következő két órában elmesélték a
dance-zene történetét. Az alattomos dallamokat, minimálisan szintetizált
ritmusokat, ismétlődő szövegeket és merész de pörölyszerű képeket
számtalanszor megszakították eufórikus club-barát duók. De, ironikus
módon, senki nem táncolt. Soha zenekar nem váltott ki ekkora elmélkedő
figyelmet egyszerű ragályos ritmusok ilyen kavalkádjával.
Még a tömeg közepén volt egy kis külső mozgás kezdetben. De elég volt csak
magunkba szívni ezt a csodálatos statikus bemutatót.
Egy slágert sem hagytak ki, és még a terv is meg lett szegve, amikor a közönség tagjai nyíltan kifejezték élvezetüket. Egy különösen funky Pocket Calculator alatt Florian Schneidert otrombán "beindulni" láttuk. Az emberi ösztön ennyire nyílt megnyilatkozása miatti büntetésként őt és társait az egyik ráadás erejéig robotszerű próbababákra cserélték. Hogy egy percre védekezés nélkül primitívek legyünk: milyen 'cool' már ez?
A Kraftwerk a végső állapot a klinikai értelemben vett megszállottságban. Ez a lenyűgöző előadás bebizonyította, hogy a hibátlanra való törekvés is lehet buli.
eredeti: http://news.scotsman.com
fordította [PJ] Júlia