Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »

Kraftwerk popkritika

2004. március 17.
/ Fiona Shepherd /
Kraftwerk, Carling Academy, Glasgow

Amennyit elfogadunk a mai popzenéből, mint például a house és a techno számos változatát, és azt az elképzelést, hogy a zenészeknek nem kell mikrofont vagy gitárt tartaniuk ahhoz, hogy tömjénezzék őket, az mind a négy düsseldorfi műszaki emberre vezethető vissza.

Szinte szürreálisnak tűnt, hogy a közel misztikus, megrögzötten visszavonult Kraftwerk élő, hús-vér haknira a városba jött - vagy legalábbis annyira hús-vér, amennyire egy olyan zenekar lehet, aki saját magát robotnak nyilvánítja.
A függönyök ünnepélyesen szétnyíltak, hogy felfedjenek négy teuton robotgépet (akik közül ketten valójában spanyolok, de jól álcázzák érzelmeiket), makulátlanul beöltözve védjegyes fekete öltönyeikbe és vörös ing feletti nyakkendőikbe, mindegyikük hozzábilincselve egy sima emelvényhez, ahonnan szorgalmasan csépelik szintetizátoraikat és laptopjaikat.

Miután kiállta a széltépázta és esőáztatta sort, a közönség azonosulni tudott ezzel a vas-higgadtsággal. Elkezdték küldetésük tökéletesen lebegő nyilatkozatát, a Man Machine-t, és a következő két órában elmesélték a dance-zene történetét. Az alattomos dallamokat, minimálisan szintetizált ritmusokat, ismétlődő szövegeket és merész de pörölyszerű képeket számtalanszor megszakították eufórikus club-barát duók. De, ironikus módon, senki nem táncolt. Soha zenekar nem váltott ki ekkora elmélkedő figyelmet egyszerű ragályos ritmusok ilyen kavalkádjával.
Még a tömeg közepén volt egy kis külső mozgás kezdetben. De elég volt csak magunkba szívni ezt a csodálatos statikus bemutatót.

Egy slágert sem hagytak ki, és még a terv is meg lett szegve, amikor a közönség tagjai nyíltan kifejezték élvezetüket. Egy különösen funky Pocket Calculator alatt Florian Schneidert otrombán "beindulni" láttuk. Az emberi ösztön ennyire nyílt megnyilatkozása miatti büntetésként őt és társait az egyik ráadás erejéig robotszerű próbababákra cserélték. Hogy egy percre védekezés nélkül primitívek legyünk: milyen 'cool' már ez?

A Kraftwerk a végső állapot a klinikai értelemben vett megszállottságban. Ez a lenyűgöző előadás bebizonyította, hogy a hibátlanra való törekvés is lehet buli.

eredeti: http://news.scotsman.com

fordította [PJ] Júlia