Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »

Az elektropop stréberei az embert és gépet előadássá egyesítik

The Seattle Times
2004. április 28.
Koncertkritika
/ Rachel Devitt /

Ipari. Mechanikus. Fémes. "Robopop". Minimalista. Videójáték-szerűen pittyegő. OK, ezek mind nincsenek a rendszerünkben, beszéljünk arról, ami a Kraftwerk valójában: hatalmas stréberek. És hétfő esti előadásuk után ezt a lehető leghízelgőbben gondolom. A majdnem teltházas tömeg a Paramount-ban még a fények kialvása előtt elkezdte a Kraftwerk legendás intelligenciájának helyeslését tombolni és ujjongani. Éljenzésük lázas tetőpontra emelkedett, amikor egy böfögő basszus vocoder elkezdte a zenekar nevét üvölteni, és a függöny szétnyílt, hogy látni engedjen négy szikár, középkorú embert hajszálcsíkos fekete öltönyben, akik higgadtan egyensúlyoznak különböző hang-gépeik előtt.

Az előadás a "The Man-Machine"-nel kezdődött, elektronikus motívumok és computerizált koppanások gyűjteményével, amely úgy szólt, mint a hang, melyet nagyapánk ad, amikor végighúzza hüvelykujját és arcát a szintetizátoron. A darab egy címadódal a Kraftwerk 1978-as példaértékű albumáról, egy híresen nem emberi mű, melyet szinte teljesen elektronikusan alkottak meg, és amely örökre elmossa a határt az emberek és a technika között. Más szavakkal: igen, ők emberek, és igen, gépek is - és ha ezt a szövegből vagy a zenéből nem értettük meg, megerősítette egy óriási képernyő, melyen az "ember" és "gép" szavak villogtak németül és angolul.
Világos, a Kraftwerknek megvan a trükkje, hogy megállapítsa - és újra és újra megállapítsa - a nyilvánvalót.
A "Radioactivity", egy darab, mely a radioaktivitásról (mi másról?) szól, morze kódszerű felhangokat párosít nukleáris gócpontok (Csernobil, Harrisburg, stb.) baljósan túlhangsúlyozott neveivel. És a stílusteremtő sláger, az "Autobahn" (találjuk ki, miről szól) egy elektronikus motor felpörgésével kezdődik, némi idéző szövegre ("wir fahr'n fahr'n fahr'n auf der Autobahn" - utazunk, utazunk, utazunk az autópályán) helyezve, mindezt utak, autók és vezetés képeivel kiegészítve.
Ez a hajlam arra, hogy agyonüsse a hallgatót egy dal elképzelésével, a Kraftwerk briliáns vonzerejének lényege, a tiszta, német szakmabeli tudás műremeke. A hétfő esti válogatás legutóbbi albumukról, a "Tour de France Soundtracks"-ről (igen, a kerékpározásról szól), természetesen tematikailag előrelátható volt: egy kerékpáros légzésének jól időzített be- és kilégzése, a lánc ritmikus darálása, és kerékpárversenyek képanyaga. De ezek a darabok, a klasszikus Kraftwerkkel és az elektronikus zene általuk ihletett generációjával tele, a zenekar mai fontosságáról is beszélnek. Hagyjuk meg a stréberek társaságának, hogy bosszantsa a világot örvénylő, csillámló elektropoppal.

eredeti: http://seattletimes.nwsource.com

fordította [PJ] Júlia