Honlap » Sajtó » Cikkek, írások 2004-ben »
A Kraftwerknek és robot dublőrjeiknek nagy sikerük van a tömegnél
South Florida Sun-Sentinel
2004. november 22.
/ Sean Piccoli /
Rave party vagy PowerPoint előadás? A Kraftwerk péntek esti Miami Beach-i előadása mindkettőből nyújtott egy keveset.
Az úttörő német együttes robotszerű pop szettet játszott lüktető videókra közel 2000 embernek a Jackie Gleason Theater-ben. Egyszerű refréneket és régi vonatoktól hatalmas szavakig és számokig mindent ábrázoló vizuális montázsokat keverve az előadás néha egy általános iskolai egészségügyi film különös, oktató érzését keltette.
De a Kraftwerk elsőgenerációs szintetikus ciklusaiban voltak a tökéletes
hipnózis pillanatai is. Az ismétlődő hangok és képek közelítettek a
trance-szerű hatáshoz. Néhányan eksztatikus táncolással reagáltak.
Néhányan izzó színes csövekkel integettek és kamerás mobiltelefonokat
emeltek a magasba - mindkettő ijesztően helyettesíti az öngyújtót, mint a
közönség kedvenc különleges effektként szolgáló eszközét.
Megint mások csak ültek mozdulatlanul, mint a próbababák - hogy döbbenten
vagy érdektelenül, azt nehéz kitalálni.
A Kraftwerk négy embere maga nagyon takarékosan bánt a fizikai
mozdulatokkal. Mindegyikük karcsú billentyűzetállvány mögött állt, olyan
proto-techno dalok ritmusait, szerkezeteit és dallamait váltva ki, mint a
Numbers, Tour de France, Autobahn, Trans-Europe Express, Pocket Calculator
és Vitamin.
Amikor Ralf Hütter zenekarvezető és társ-alapító énekelt, hangja erősen
filterezett, többsávos lebegésként jött át.
Ez a computerizált zene és minimális színpadi jelenlét felveti a kérdést, vajon szükséges-e egyáltalán a zenekar tényleges részvétele. Ezt a kérdést mintegy nyomatékosítva a négyes tengely-végtagú robotok kvartetjével helyettesíti magát egy, meglehetősen józanul, The Robots című dal erejéig. A hús-vér egység izzó, rácsos öltözékben tért vissza, hogy befejezze az előadást, melynek általános üzenete elég egyszerű: óvakodjunk a technikától, amely felválthatja az emberi lényt.
A Kraftwerk stílusa annyira ártatlannak tűnt, néha mégis fenyegetést sugárzott, amikor egy kis nyugtalanság elég lett volna. A Radioactivity, villózó radioaktivitás-jeleivel és a Three Mile Island és Csernobil említésével, az este legnyíltabb figyelmeztetése volt. Más dalok, mint a Man and Machine, amely a "gép" szót minden "ember"-re kilencszer ismételte, szellemes, szinte gyerekes hangnemükkel érveltek.
Az, hogy a Kraftwerk kötelességtudóan elsorolta a modern dolgokat - autók, vonatok, tabletták, mérgek, szupermodellek, főbb sportesemények - egyszerre volt bájosan elavult és hátborzongatóan jövőbe látó.
eredeti: http://www.sun-sentinel.com
fordította [PJ] Júlia