Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Michael Rother interjú
Billy Bob Hargaus, 1998. március
Michael Rother, a három legbefolyásosabb német zenekar (Kraftwerk,
Neu! és Harmonia) volt tagja, az általános 'krautrock' újjászületés
jogos hírnevet kapott tagjainak egyike. Többek között David Bowie
(akit elutasított munkaügyben) és Brian Eno (akit nem) is rajongói közé
tartozik. A Neu! katalógus legális újrakiadása folyamatban van
(jelenleg bootleg), így Michael legnagyszerűbb munkája újra egészében
hallható lesz. Szerencsére miután szólókarrierbe kezdett, úgy találta,
hogy finom, dallamos munkája jó fogadtatásra talált. Ráadásul
hamarosan meg fog jelenni egy Neu! tisztelet-CD Michael (és PSF megjegyzéseivel
belül), Autechre, System 7 és Legendary Pink Dots hozzászólásával.
Michael munkájának befolyásának másik mértékét(részét) az olyan
nem résztvevőkre tette, akik maguk is nagyon befolyásosak voltak másokra:
a Sonic Youth (akik a Neu! után nevezték el egyik számukat), a
Stereolab (akik néha úgy szólnak, mint egy Neu! tisztelet(emlék?)zenekar)
és a Negativland (akiknek neve és lemezcíme a Neu!-dalokból jön). Külön
köszönet Thomas Ziegler-nek, hogy toleráns, segítőkész és jó humorú
volt.
(Megjegyzés: 'Michael Rother - Chronicles I' a Cleopatra-n került mos
kiadásra. Június 2-án ki fogják adni az 'A Tribute to Neu!'-t is.)
PSF: Milyen zenét játszott vagy milyenhez volt köze
a Kraftwerk előtt?
MR: Mielőtt 1971-ben beléptem a Kraftwerkbe, egy
Spirits of Sound nevű zenekarban gitároztam, aminek tagjai közé
tartozott (időnként/néha) többek között Wolfgang Riechmann énekes
(a Sky Records adta ki egyetlen szólóalbumát, a Wunderbar-t röviddel
1978-as halála után) és Wolfgang Flür dobos (később a Kraftwerkben,
most szólóban). A 60-as évek közepén az S.o.S. zene eleinte az akkori
idők angol pop- és rockzenéje volt (Beatles, Kinks, Rolling Stones). E
zenekarok és Harrison, Clapton, Hendrix gitárosok rajongójaként az ő
ötleteik utánzásával tanultam meg a popzene alapjait. Autodidakta művészként
egyáltalán nem volt zenei műveltségem, azon kívül, hogy édesanyám
(aki klasszikus oktatásban részesült) zongorajátékát hallgattam, és
egészen biztos vagyok benne, hogy tudat alatt valamit felszedtem és beépítettem.
Az S.o.S. az idő folyamán fejlődött, és így tettek a zenei ötleteim
is a függetlenség felé. Saját személyiségem fejlődése valami független
teremtését igényelte. Más zenészek ötleteinek utánzása vagy előadása
már nem volt kielégítő, és ezért el kellett hagyni és túl kellett
lépni az angol pop- & rockzene sablonjait.
PSF: Milyen volt ekkor (késő 60-as évek) a német
zenei helyzet?
MR: Akkor és később is, amikor a NEU!-ban és a
Harmonia-ban voltam, túlzottan lekötött saját zeném ahhoz, hogy a német
zenei helyzetről tájékozódjam, hagytam és aktívan/élénken követtem.
De a változások, melyek az S.o.S.-sel történtek (azaz az egyéni ötletek
kifejlődése és a törekvés az angol-amerikai rocksémáktól való különbözésre),
is segítettek közvetlen környezetemben lévő más művészeket
meg/fel/elismernem. Európában ez a hatalmas szociális zavargások,
politikai tüntetések (Berlin, Párizs, Prága), a létező struktúrák
legyőzésén általában való elmélkedés, és egy új kezdet iránti vágy
ideje volt. A német politikában ezt Willy Brandt személye szimbolizálta
(túllépés a kelet-nyugat konfliktuson, egyeztetés/megbékélés a náci
diktatúra áldozataival). A vietnámi háború és az Egyesült Államokban
történt szélsőséges viták is erősen kihatottak ránk. Jimi Hendrix,
aki gitárjával 'feltüzelte' az amerikai nemzeti himnuszt Woodstock-ban,
életem egyik legnagyobb zenei élménye volt. Ez a korszellem tükröződik
zenénkben.
PSF: Hogyan kezdett Floriannal és Ralffal dolgozni
(Kraftwerk)? Beszélne a munkáról, amit velük végzett?
MR: Lelkiismeretes tiltakozóként közszolgálatomat egy
pszichiátriai kórházban végeztem 1971-ben, és egy ottani barátom,
aki szintén gitáros volt, egy napon meghívott, hogy csatlakozzam hozzá
filmzene-felvételhez egy Kraftwerk nevű zenekarral, melyet akkor nem
ismertem. Elmentem és azon a próbán együtt jammeltem Ralf Hütterrel
és a dobossal (azt hiszem, Charly Weiß volt a neve). Florian Schneider
és Klaus Dinger hallgatóként volt jelen, és mindenkinek tetszett a
spontán zene, amit együtt csináltunk. Ralf és én azonnal megkedveltük
egymást, telefonszámot cseréltünk, és néhány héttel később
Florian Schneider és Klaus Dinger felhívott, és megkérdezték, érdekelne-e
a velük való munka Kraftwerk-ként. Kicsivel korábban Florian és Ralf
kilépett és Florian a Kraftwerk-koncepciót élő projektbe akarta
vinni, mióta az első albumot kiadták, és a siker hétről hétre nőtt.
Kezdetben öt zenész volt, de a felállás után hamarosan a Schneider -
Dinger - Rother trióra csökkent.
Az elkövetkező időszakban izgalmas hónapok voltak sok koncerttel
(alkalmanként a Can-nel együtt), fesztiválokkal, TV-showkkal (pl. 'Beat
Club') és stúdiófelvételekkel a második Kraftwerk albumhoz Conny
Plankkal Hamburgban. Floriannal és Klausszal a zene izgalmasan radikális/mélyreható
és 'primitív/kezdetleges' volt, azaz teljesen szikár és néha brutális.
Az élő showk néha egészen hevesek voltak, a közönségnek és nekünk
is. Emlékszem az érzésre, mintha egy nagy hullámon lovagolnék, és az
dobna előre. Nagyon nehéz leírni azt az érzést, de határozottan van
benne valami varázslatos. A Schneider, Dinger és jómagam együttműködése
nagyon gyakran bármi volt csak nyugodt nem. Schneider és Dinger között
néha egy hihetetlenül erős agresszív állapot uralkodott, ami engem
nagyon elégedetlenné és boldogtalanná tett. Miután rájöttünk, hogy
nem tudjuk az élő varázslatot a stúdióban megvalósítani, és ezért
abbahagytuk a stúdiózást Conny Plankkel, külön utakra mentünk. Klaus
és én úgy döntöttünk, folytatjuk az együtt dolgozást egy NEU! nevű
duóban.
PSF: Hogyan döntött Ön és Klaus úgy, hogy együttműködnek
a Neu! megcsinálására? Volt valamilyen terv vagy elképzelés a zenekar
mögött?
MR: Florian és a Kraftwerk elszakadása után Klaus és
az én számomra nyilvánvaló volt, hogy együtt valósítjuk meg ötleteinket.
Conny Plankkel mint co-producerrel béreltünk egy stúdiót és 4 éjszaka
alatt felvettük az első albumot (a stúdió ára olcsóbb volt éjszaka).
Majdnem minden spontán történt, előzőleg Klaus és én csak durván vázoltuk
az elképzeléseket, dallamot, hangzást vagy hangszerötleteket, melyeket
csak a stúdióban hoztunk konkrét formába. A NEU!-al nem volt előre
meghatározott elméleti koncepció, amit a zenévé kell átalakítani,
hanem mindig a spontaneitás és érzelmesség tartotta össze a zenét.
Természetesen a Floriannal csinált élő showkból merített
tapasztalatunk is elvesztette jelentőségét, és ezenkívül a pénzügyi
mérleg (le voltunk égve) kényszerített minket gyorsan és spontán
dolgozni.
PSF: A dalaik ettől teljesen eltérőnek tűnnek.
Hogyan békítették ezt meg?
MR: Klaus és én mindig teljesen különböző karakterűek
és vérmérsékletűek voltunk. Az ő háttere dobosnak lenni volt, és
annyira erre helyezte a dobszerkót, mint senki más, akit valaha is
ismertem. Némelyik show-n vér fröcskölt, amikor Klaus megvágta magát
egy törött cintányérral. A közönségre nagy hatással volt ez a
radikális és eksztatikus előadás. Soha nem éreztem szükségét az
ilyenfajta előadásnak, és mindig próbáltam csak a zenével befutni.
Így ültem a néhány effekt berendezésem és pedálom mögött, és a
kialakuló zenére koncentráltam, és nem annyira a közönségre. Jó
pillanatokban Klaus és jómagam ellentétes világa összetalálkozott
felvételeinken, Conny Plank segítségével, amit nem lenne szabad
elfelejteni. Azt hiszem, az összeférhetetlen elemek összehozásának
feszültsége/izgalma az, ami megigézi az embereket a NEU!-ban.
PSF: Milyen befolyással volt Conny Plank arra a munkára,
amit vele vettek fel?
MR: Conny Plank rengeteg lelkesedéssel és megértéssel
volt zenénk iránt, ami akkoriban valami ritka volt. Megosztotta velünk
első produkciónk anyagi kockázatát, és személyi tekintélyének köszönhetően
ő volt a legjobban tisztelt co-producer a stúdióban. Kézi ügyességén
kívül Conny borzasztóan érzékeny volt a zene és a pszichológiai jó
hangulat iránt, ami különösen Klaus Dinger és az én esetemben
teljesen szükséges volt. Az évek folyamán sokat tanultunk egymástól,
legalábbis én sokat tanultam tőle. Az első három szólóalbumomnál
elég gyakran megtörtént, hogy Conny a keverés első fázisában (amit
akkor csinált, amikor én elhagytam a stúdiót, hogy kikapcsoljam az
agyamat) nagyon közel jutott ahhoz, amit én elképzeltem. Elképesztő
volt, milyen precízen érzékelte Conny elképzeléseinket, és a
kritikus helyzetekben milyen szerényen/diszkréten és hatékonyan segített
nekem.
PSF: Beszélne az első (saját című) Neu!-albumról?
Hogyan jött ez össze Önnel, Klausszal és Connyval? Hordoz bármelyik
dal különleges értelmet/jelentést?
MR: Connyt a Kraftwerk felvételidőszakból ismertük,
ez együttműködést biztosított. A dalok személyes különleges értelméhez:
Minden szerzeménynek, minden címnek van egy érzelmi múltja, és ez elég
gyakran meglehetősen zavaros, és nem egyszerű feladat nevet adni neki.
Nem tudok, és nem akarok Klaus nevében beszélni, amennyire érintett
vagyok, a következő válasznak elég jónak kell lennie: a zenét mindig
a legmélyebb érzéseim kifejezésének értettem és használtam. Ha a
zene csak egy szellemi gyakorlat lett volna, e mélyebb értelem nélkül,
nem lett volna fontos az életemben.
PSF: Igaz, hogy elfogyott a pénzük a 2. albumnál,
és ezért meg kellett csinálniuk egyes/bizonyos dalok remixét?
MR: A helyzet, mely a második NEU!-album radikális B
oldalához vezetett, a következő volt: Béreltünk egy drága stúdiót,
és már egy csomó időt és pénzt fordítottunk azokra a számokra,
melyek az album A oldalának számai lettek. Ez valószínűleg részben
annak a vágyunknak köszönhető, hogy több részletet mutassunk, mint
az első albumon, de tájékozódásbeli/iránybeli gyengeség jele is
(ami nem sokkal ezután egy új útra vezetett engem, egy új zenei megközelítésre
a Harmonia-val). Amikor felfogtuk, milyen drága lesz a gyártás,
ugyanazzal a sebességgel folytattuk, vagyis a lemezcégtől kapott előleg
nem lett volna elég a stúdiódíj fedezésére, tudtuk, hogy valami
drasztikusnak kell történnie. Klaus és én néhány hónappal korábban
felvettük a 'Super/Neuschnee' maxit, és nem voltunk elégedettek az eladási
adatokkal, úgy éreztük, ez a két szám mintha ki lett volna dobva. Tehát
adta magát, hogy újra kiadjuk ezeket a dalokat az albumon. Aztán Klaus
elkezdte 'kezelni' a lemezjátszót a stúdióban, a már felvett számokat
rendkívül elidegenítette újra- és újrakeveréssel. Volt egy magnóm,
ami be szokta kapni a szalagot, és igazán rosszul szólt, de ebben az összefüggésben
nagyon tetszett - így lett a 'Cassetto'. Azóta a hallgatási szokások
ebbe az irányba változtak, de 1973-ban ez sok kritikust és rajongót
bosszantott, és úgy érezték, viccet csinálunk belőlük, ami egyáltalán
nem állt szándékunkban. Visszatekintve néhány anyag a NEU! 2 B oldaláról
a legérdekesebb zenét tartalmazza, amit a NEU! valaha is csinált, bár
ezt az anyagot nem lehet napi szinten hallgatni.
PSF: A Neu! sok élő showt csinált? Ha nem, mit
gondol, miért?
MR: Nem járt sikerrel kísérletünk, hogy a NEU! zenéjét
átvigyük a stúdióból a színpadra. Először Klaus és én kettesben
adtunk koncerteket, melyeken előre felvett anyagot használtam magnóról.
A stúdióban felvettem plusz basszust, gitárt és más hangokat, és próbáltam
hasonló hangzásbenyomást elérni, mint a stúdióban. Ez az eljárás,
ami manapság nagyon szokványos/gyakori, akkor ismeretlen volt és
teljesen elítélték. Tisztességtelennek tartották az ilyen munkát, de
a közönség elismerésének hiányán kívül nem is volt élvezetes,
mert a magnó - a mai samplerek használatával összehasonlítva - nem
volt elég rugalmas. Így Klaus és én megpróbáltunk más zenészeket
bevonni élő előadásról való elképzelésünkbe. De akkor kétségtelenné
vált, hogy mások nem értik meg vagy nem fogják fel zenei elképzeléseinket
arról, hogyan kéne a NEU! zenéjének szólnia. Így, miután csináltunk
néhány koncertet Uli Trepte-vel (Guru Guru) és Eberhard Kranemann-nal
(Kraftwerk, Fritz Müller), meglehetősen csalódottak voltunk, és 1972 végén
feladtuk terveinket az élő előadásról.
PSF: Miért csinált a Neu! megszakítást ezután?
Hogyan jött össze a Harmonia?
MR: Az első NEU!-albumot 1972-ben adta ki a United
Artists Nagy-Britanniában, és, ahogy Németországban is, azonnali siker
volt. A United Artists fel akart minket kérni egy angliai turnéra 1973
elejére, és újra elkezdtünk gondolkodni az élő előadások problémájának
megoldásán. Már ismertem a Cluster zenészeket és Dieter Möbiust,
nagyon tetszett az 'Im Süden' (délen) című szám a második
Cluster-albumról. Így elképzeltem/úgy véltem, hogy Achim és Möbi jó
erősítés lehetne a NEU! élő előadásokhoz. Fogtam a gitáromat,
elautóztam Weserbergland-ba 1973 húsvétján, és Achim Roedelius és én
improvizáltunk a stúdióban. Azon kívül, hogy elkápráztatott az egész
környezet (még mindig itt élek), ez a találkozás egy zenei felfedezés
volt, ami hirtelen sokkal többet jelentett számomra, mint a
NEU!-koncepció folytatása. Achim Roedelius és Dieter Möbius is biztos
volt az együttműködésünkben, így 1973 júniusában végül Düsseldorfból
Weserberglandba költöztem, és megalapítottuk a Harmonia-t.
PSF: Milyen hatással volt a Cluster-rel és a
Harmonia-val végzett munkája saját munkájára?
MR: Nehéz megmondani, melyik élménynek van különleges
hatása valakire. Amit tudok, hogy nem tudom elképzelni fejlődésemet,
nem csak a zeneit, a Harmonia-val való együttélés és -dolgozás élménye
nélkül. Itt találtam meg a mélységet és varázslatot, ami hiányzott
előző munkámból Klaus Dingerrel. A szabadabb és csendesebb hangzáskísérletekhez
való fordulás olyan fontos volt, mint Möbi és Achim zenészek, akiknek
személyiségét megismertem ez idő alatt. Csak a Harmonia-val való
dolgozás tudott továbbvinni és fejleszteni, és ez tette lehetővé számomra
később az olyan számok írását, mint az 'Isi', a 'Seeland' vagy a
'Flammende Herzen'.
PSF: Brian Eno nagy rajongónak tűnik - beszélne a
vele végzett munkájáról? Mi volt a véleménye az ő saját munkájáról
akkoriban (az Another Green World úgy tűnik, mintha erősen befolyásolta
volna a Harmonia)?
MR: 1974-ben Brian Eno eljött egy Harmonia koncertre, és
azonnal megkedveltük egymást. Egyáltalán nem az a különc popsztár
volt, akinek hinné a Roxy Music-érából. A Harmonia-ból mindenki igazán
szerette az első Roxy Music albumokat, de nem akartunk belőlük saját
zenénket készíteni, csak szerettük elég gyakran hallgatni.
Belehallgattunk Brian első szólóprojektjébe is (Here Come the Warm
Jets és No Pussyfooting - Robert Fripp-pel), de ezeket soha nem szerettem
nagyon. Brian későbbi albumait (Another Green World, Before and After
Science stb.) nagyon szerettem. De mindig az volt a szabályom, hogy saját
munkám lehetőleg ne legyen befolyásolva. Különösen olyan időszakokban,
amikor új zenén dolgozom, szinte alig hallgatok mást, legalábbis a
popzene világából nem. De természetesen a befolyás felhasználása
soha nem utasítható el, még ha nemkívánt is. Brian elég gyakran
magyarázta el nekünk és újságíróknak annak idején, hogy ismerte az
'új zenét' Németországból, és hogy nagyon tetszett neki (Can, NEU!,
Cluster, Harmonia, Kraftwerk...), de nem akarok a lehetséges befolyáson
elmélkedni, melyet a zenénkbe való belemélyedés tehetett rá. Tény,
hogy senki sem él egyedül egy szigeten, és csinálja zenéjét a semmiből.
És ez mindannyiunkra vonatkozik.
A Briannel való találkozás az 1976-ban Harmonia-stúdióban történt
szakaszhoz vezetett, amelyből nemrégen a Harmonia 76 albumot - Tracks
& Traces - kiadták. Nagyon különleges élmény volt hallgatni azt a
zenét ennyi év után, és rájönni, érzelmileg mennyire frissen
megtartottam az emlékezetemben. A nyugodt munka Briannel nagyon izgalmas
és termékeny volt mindannyiunk számára.
PSF: Hogyan tért vissza a Neu! együtt a Neu!-'75-höz?
Miben különbözött a régi zenekartól? Vettek fel anyagot másik
albumhoz? Milyen volt ez az anyag (esetleg nagyon más volt, mint a másik
Neu!)?
MR: A NEU! felvételi kötelezettsége a Brain/Metronome
felé három album volt. Hogy teljesítsük ezt a szerződést, és mert
zeneileg érdekelt a munka újra Klaus Dingerrel bizonyos ötletek megvalósítására,
melyek a Harmonia-ban nem voltak lehetségesek, írtam néhány számot,
és Klaus és Conny Plank bevonult az új Conny Plank Stúdióba 1974-ben.
Klaus-szal megegyeztem, hogy az album egyik oldalát a klasszikus NEU!-stílusban,
csak ketten vesszük fel, a B oldalt pedig négytagú zenekarral vesszük
fel, melyben két dobos veszi át Klaus dobrészét: Thomas Dinger, Klaus
testvére, és Haus Lampe, aki segédmérnök volt Conny Plank-nél. Klaus
akkor ragaszkodott az élő előadáshoz, és ezért mindkét zenészt kiképezte
stílusára. Számomra ez a felállás zeneileg nem volt kielégítő egy
élő fellépéshez, de a stúdióban rendben volt. A 'Hero' az egyik
kedvenc NEU!-számom (amikor olyan hangulatban vagyok). A NEU! '75 felvétele
után folytattuk a Harmonia-val, és Klaus elindította La Düsseldorf
projektjét, még mindig mindkét dobossal dolgozva.
PSF: Azt is hallottam, hogy David Bowie érdeklődött
a Neu! iránt. Sikerült találkozni vagy dolgozni vele?
MR: David Bowie soha nem csinált titkot a NEU! iránti
rajongásából, ez igazán mellette szól, bár valahogy furcsának találtam,
hogy 'Hero' című számunkat (ami akkoriban egyik kedvenc száma volt,
ahogy egy interjúban egyszer kifejtette) idézte Heroes albumában.
1977-ben Bowie megkérdezte, hogy részt veszek-e új albumában, amit
Brian Eno-val Berlinben vett fel. Akkoriban éppen kiadták első szólóalbumomat,
a Flammende Herzent, és jelentős siker volt Németországban. Végül
soha nem dolgoztunk együtt, lehet elmélkedni az okokon. Egyszer azt
mondtam Bowie-nak és menedzserének, hogy el tudnám képzelni, hogy közreműködöm
egy kísérletezőbb és csendesebb zenében, mint amilyen a Low B oldalán
van, de egy rock-orientált projektben kevésbé. Azt hiszem, a vezetés
és a lemezcég azt akarta, hogy Bowie váltson rockzenei hangzásra,
kereskedelmi okokból.
PSF: Miért vált szét Ön és Klaus?
MR: Csak 1976-ban vált számomra természetessé, hogy
egyedül dolgozom, a Klaus-szal való sikeres, de nagyon kimerítő együttműködés
után a NEU!-ban, és a Harmonia vége után. Legalábbis ekkor mindkét
zenekar koncepciója úgy tűnt, hogy kimerült. Kompromisszumok nélkül
akartam megvalósítani elképzeléseimet, és megtudni, milyen zene
alakulna ki ebből (Jaki Liebezeit dobos és Conny Plank co-producer támogatásával).
PSF: Mennyiben különbözött szólómunkája attól,
amit eddig csinált a Neu!-al?
MR: A NEU! és a Harmonia - mint emberek találkozása és
hatása úgy, hogy minden egyes zenész hozza saját művészi identitását
a közös zenébe - zenekar-elképzeléseinek egyezésén alapulva nyilvánvaló,
hogy a szólómunka mindig egységesebb, minden lehetséges előnnyel és
hátránnyal együtt. A hatalmas feszültség, ami a NEU!-ban uralkodott,
különleges alap volt, ami tükröződött a zenében. Még magamban is
érzem a feszültséget, ami szólózenémben kifejeződött, talán a
hallgatónak kell nagyobb mértékben távolságot tartania az árnyalatok
között. Mindenesetre szólóművészként dolgozni egészen megközelíti
egy író vagy szobrász munkamódszerét. Az ember teljesen irányítja a
létrehozandó munkát, de maga viseli a teljes pszichológiai terhet és
felelősséget. Egy zenekarban időnként mindenki kiveszi a cselekvő/aktív
személy részét, hogy segítsen valaki másnak legyőzni egy akadályt
vagy blokádot. Így működött a NEU!-al és a Harmonia-val is.
PSF: Hogyan tekint vissza munkájára a Neu!-al? Mit
gondol most arról a zenéről?
MR: A NEU! zenéje mindig ('für immer') részem lesz, és
teljesen kitartok amellett, amit alkottunk. Természetesen változtam azóta,
és történelmi összefüggésben ítélem meg a NEU! 70-es évekbeli zenéjéhez
való hozzájárulásaimat. Az akkori érzéseim leírása és zenei képességeim
és korlátaim kifejezése is volt. Hiba lenne semmibe venni az időtényezőt,
és művészi hiányosság lenne erősködni a régi koncepción bármilyen
változtatás nélkül. Nincs olyan mód, melyen ez akárhogy is megtörténik.
Az általam 'Neutronics 98 (A Tribute to Conny Plank)'-nak nevezett A
Homage to NEU!-összeállításhoz tett közreműködésem felvétele
alatt nagyon élveztem a NEU!-koncepcióval való foglalkozást, és a dal
érzete és keverése a Conny Plank-kel való dolgozásra emlékeztetett.
PSF: Fontolóra venné újra a Klaus-szal való dolgozást?
MR: A helyzet Klaus-szal évek óta feszült, mert meggátolt
minden konstruktív kísérletet NEU!-albumjaink újrakiadásánál.
Ahelyett, hogy velem közös erőfeszítéssel adta volna ki a NEU!-zenét,
Klaus per indítását választotta a lemezcég ellen, aminek eredményeként
csempész kalózok adják el zenénket (gyakran pocsék kép- és hangminőségben)
szerte a világon. Az illegális NEU!-kiadások, melyeket Klaus Japánban
kezdeményezett, nagyon bosszantottak engem tovább, és nem csak a pénz
miatt, hanem elsősorban az erőfeszítései, hogy a NEU!-projektet
egyfajta Dinger-projektté változtassa. Ezt a félrevezető La!
NEU!-projekttel a végletekig vitte. Klaus-nak először tisztáznia kell
ezeket az érthetetlen/határtalan ego-botlásokat és illegális lépéseket,
mielőtt én el tudok és akarok kezdeni fontolóra venni bármiféle együttműködést
vele. Akkor majd meglátjuk. 'Soha ne mondd, hogy soha'...
(interjú: Billy Bob Hargus)
A cikk angol verziója / The English version is from http://www.furious.com/perfect
fordította / translated by [PJ] Júlia