Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Bodystyler Magazine - Karl Bartos
1998.
Bodystyler - Tulajdonképpen egy olyan jellegű szép
kérdéssel szerettem volna indítani, 'Mit nem kérdeztek még tőled
ma?', de mivel ma én vagyok az első, ez feleslegessé vált...
Karl Bartos - Nem te vagy az első...
Bodystyler - Nem én vagyok az első, ez rendkívül
megnyugtat. Találkozásunk indoka az új Electric Music küszöbön álló
kiadása. Öt évvel ezelőtt már kiadtad az első produkciót, még
Lothar Manteuffellel együttműködve, és most az újat. Közben öt év,
mi az oka, hogy ilyen sokáig tartott, míg az új produkció elkészült?
Karl Bartos - Ez 1993-ban volt. Akkor két évig
Manchesterben dolgoztam, Johnny Marral és Bernard Sumnerrel, a 'Raise the
Pressure' lemezen. Ez aztán bejutott a Top 10-be Angliában. Egyidejűleg
csináltam az OMD-t, Andy McCluskeyvel írtam és készítettem két számot.
Na igen, aztán csináltam a saját lemezemet, az Electric Music-ot, és
egyidejűleg a lemezt a svédekkel, a Mobile Homes-szal. Nem sok idő
maradt.
Bodystyler - Vagyis, nem csak úgy éldegéltél,
hanem tényleg aktív voltál zenészként és gyártóként.
Karl Bartos - Igen, számold már ezt mind össze!
Bodystyler - Ha jók az információim, zenei főiskolák
is meghívtak, hogy vendégdocensként tarts előadásokat a zenekészítésről.
Igaz ez?
Karl Bartos - Ezt meg honnan tudod?
Bodystyler - Valahol olvastam, vagy az önéletrajzodban,
vagy Pascal Bussy Kraftwerk-könyvében, ahol a kiválásotok utáni időt
világítják meg. Ő említette ott, hogy előadásokra és ilyesmikre hívtak
meg.
Karl Bartos - Na igen... á, ezt nehéz elmagyarázni.
Gyakran adtam workshopokat, és a düsseldorfi főiskolán most éppen egy
médiapedagógiai professzor van kiírva. Komolyan meggondoltam, megpályáztam,
hülyeségből, mert mindenkit ismerek, aki ott van, és aztán hülye módon
meghívtak, alig tudtam elhinni. Ez mindig egy olyan dolog, melyet szívesen
figyelemmel követek, és valamikor majd én is itt kötök ki. De hogy
egy igazi professzori állást elfogadni, C3-as állással, heti 17 órában,
ez számomra lehetetlen, akkor nem tudnék többé egyetlen dalt sem írni.
És mégiscsak ez az életem értelme.
Bodystyler - Vagyis inkább zenész vagy, mint valaki,
aki a zenéről előadni szeretne?
Karl Bartos - Igen, mondhatjuk így.
Bodystyler - Nem csak a zenekarod nevét változtattad
meg most egy kicsit a kemény 'k'-t 'c' váltotta fel -, új zenészekkel
is dolgoztál együtt ami a legjobban meglepett. Zenéd nagyon megváltozott,
ha ismerjük az 'Esperanto'-t. Mi volt számodra az ok, hogy ebbe az új
stílusirányba beleváltoztattad
Karl Bartos - Már egyszer említettem, Manchesterben
voltam, és ott Johnny Marr-ral dolgoztam együtt. Ő szerintem egy
nagyon-nagyon nagyszerű gitáros, és az egész háza tele van gitárokkal.
És tulajdonképpen mindig valahol egy széken vagy a sarokban ülve találtam
magamat, és gitároztam. És beugrott, hogy tulajdonképpen 14 évesen
gitárral kezdtem. Na igen, és azóta tulajdonképpen magától ment.
Elhatároztam, most mégiscsak véget vetünk a 90-es éveknek, és a különböző
táborok ilyen felosztásának elektronikus zene és gitárzene, és senki
nem csinálhatja a másikat, mindenki megnehezíti a saját életét ,
szerencsére ma már ez nincs így, szerintem. Onnan kezdve gyakorlatilag
felfelé haladt az egénak
Bodystyler - Feltételezem, egy kis oldalvágás is
egykori Kraftwerkes kollégáidnak, akik azt mondták, a gitár a kőkorszak
hangszere.
Karl Bartos Nem, tulajdonképpen nem, mert voltaképpen
nem azért csinálunk zenét, mert valaki mást valahogy ki akarunk törölni,
hanem mert valakinek örömet okoz. Ez egyszerűen (gondolkodik) ...kijött
belőlem, amikor ezt a 'Raise the Pressure'-t csináltam. Hát most ezt
folytatom tovább, és jóakaratúan tudomásul veszem, hogy manapság már
nem lehet megkülönböztetni, 'Mi az elektronikus zene, és mi az úgynevezett
akusztikus vagy unplugged zene'. Számomra ez mindig hülyeség volt. És
ez így folytató ?
Bodystyler - Új útitársad, aki emellett gombokat és
húrokat kezel, Markus Löhr. Talán néhány szót róla? Ki ő pontosan?
Karl Bartos - Markus Löhrt a düsseldorfi időkből
ismerem. Csinált nekem egy munkát. Megkérdeztem, akar-e együttműködni
velem, vagyis felvenni az éneket, egy pár gitárt. Tiszta munkát végzett,
és egy kicsit együtt is működött és hozzá is tett.
Bodystyler - Mondhatjuk tehát, hogy egy igazi
csapatzenész.
Karl Bartos - Igen, még társproducer is volt, de nem
lesz folytatás.
Bodystylter - Az Electric Music első megtestesülésekor
Lothar Manteuffellel, korábban Rheingold, dolgoztál együtt, és Emil
Schult vette át a zenekar vizuális előadását. Ők már nincsenek a
partiban. Mi volt az oka, hogy ők ketten kiléptek?
Karl Bartos - Kiléptek.
Bodystyler - Kiléptek?
Karl Bartos - Valahogy már nem ment úgy, hogy folytatni
akartuk volna. És úgy gondolom, semmibe nem kéne kapaszkodni, ami nem működik.
Bodystyler - Az Electric Music új stílusát már
kiveséztük. Nagyon szépen mondtad, hogy jónak tartod, hogy a határok
így elmosódnak, 'Mi az elektronikus zene, mi a gitárzene...'
Karl Bartos - Nagyon fontosnak tartom, hogy ezt egyszer már
összefüggésében is tényleg kimondjuk, mert már sokszor mondtam,
minden beszélgetőtársnak, akivel szembekerültem, mind azt mondják,
jajaja, világos, csodálatos, mi is így gondoljuk, és ez mindig is így
volt, csak még soha sehol nem olvastam.
Bodystyler - De nem félsz, hogy az emberek, akik most
a lemezedet Electric Music - vagyis 'elektronikus zene' - címén
megveszik, rettenetesen csalódottak vagy döbbentek lehetnek?
Karl Bartos - Ja, gondolod, hogy az emberek, akik megvették
az 'Electric Ladyland'-et, csalódottak voltak, mert gitár van rajta?
Bodystyler - Sajtóinfódban feltűnt nekem hogy előfordult
a 'virtuális zenekar' kifejezés, és hivatkozás volt a 'Jurassic
Park'-ra, ahol az őshüllők a számítógépből származtak. Magyarázd
már el nekem a 'virtuális zenekar' kifejezést. Mi 'valódi', és mi jön
az elektronikából, és mi hibrid? Hogyan dolgoztál ezen?
Karl Bartos - Hogy ezt most pontosabban el tudjam neked
magyarázni, meg kéne hallgatnunk a filmzenét. Akkor tudom neked
mondani, 'ez virtuális', de a tulajdonképpeni ötlet ennél az, hogy az
ember, hiszen én végülis egyedül vagyok, illetve dolgoztam valakivel
együtt, de én játszom minden hangszeren, amely a lemezen előfordul -
...persze megpróbáltam magamat sokszorosítani, lélekben beálltam egy
virtuális stúdióban egy sarokba, és azt mondtam: 'Oké, ez a gyártás,
ez a tizenkét szám, most ezeket játssza ez a zenekar elejétől végéig
ugyanabban a hangtestben, ugyanabban a sarokban, ugyanabban a virtuális térben'.
Így inkább koncepciónak gondoltam ezt magamnak, így kéne szólnia
ennek a lemeznek. Aztán ezt próbáltam meg a szórólapban is vázolni,
hogy azt mondhassam: 'Ez ugyan virtuális, de pontosan ugyanaz az igénye,
mint a számítógépes animációnak a Jurassic Parkban, vagyis hogy illúziót
hozzon létre'. Őshüllők végülis nincsenek, nem lehet most
krokodilokat befesteni, és nagyra felpumpálni, csak hogy úgy nézzenek
ki. Egy bizonyos hibridművészetet akartam megteremteni a játszott és művi
között, és így a határokat egy kicsit elmosni, mint egy jó fényképretusálásnál.
Bodystyler - Mi mind ismerünk téged, tudom, ez talán
egy olyan téma, melyet nem feltétlenül szeretnél szívesen felvetni -
balról a második robotként a Kraftwerkben. Ami engem érdekel, a
Kraftwerk előtti időd, honnan jössz, hogyan jutottál a zenéhez, mit
csináltál a Kraftwerk előtt, mert ez alapjában véve többé-kevésbé
ismeretlen. Erről alig valaki tud valamit. Mesélj már egy keveset erről
az időrőged
Karl Bartos - 14 évesen meggondoltam, hogy a zenélést
szívesen tenném életem értelmévé. Akkor végeztem az iskolában - később,
16 évesen végeztem - és elkezdtem, és megpróbáltam a Robert Schumann
Intézetben zenét tanulni. Ők jól befogadtak, akkoriban még nem voltam
benne az úgynevezett zenekari iskolában. Akkoriban az még egy konzervatórium
volt. Aztán ott maradtam 1970-től 1976-ig. 1975-ben jöttem a
Kraftwerkhez, és 1970-től 1975-ig már tanultam néhány szemeszterecskét,
és játszottam a Deutschen Oper am Rhein-ban (Német Rajnai Opera), szintén
ütősként. Valamikor aztán csörgött a telefon a professzoromnál,
'...vannak itt ilyen emberek, van valami zenekaruk, Kraftwerk-nek hívják
őket, amerikai turnét terveznek, és keresnek egy klasszikus képzettségű
ütőst...'. Akkor odamentem, és azt mondtam, 'Itt vagyok'. Aztán
megcsináltuk az első haknit itt a WDR-nél, a másodikat élőben Párizsban,
a Bataclan Theater-ben, a harmadikat a Broadway-n, New Yorkban, és aztán
tulajdonképpen így ment tovább 15 é mondtam,
Bodystyler - Ha jól vagyok informálva, a Kraftwerk
előtt is játszottál egy Sinus nevű zenekarban, Bodo Staigerrel. Igaz?
Karl Bartos - És Marius Müller-Westernhagennel...
Bodystyler - Mesélj már egy kicsit, milyen zene volt
az? Bodo Staigert ismerjük későbbről, a Lilac Angelsből és a
Rheingoldból, és Marius Müller-Westernhagen, azt hiszem, ez felesleges
is. Már akkor ezt a fajta zenét csináltátok, vagy az még egy kicsit
szabadabb, valamivel 'krautrockosabb' volt?
Karl Bartos - Egy kicsit olyan zűrzavaros. Improvizáció,
ilyesmi. Csináltunk egy pár haknit is.
Bodystyler - De dokumentálva semmi nincs, hogy
valahogy hanghordozón elő lehetne venni?
Karl Bartos - Hát igen, ezt elmulasztottam. Csináltunk
egy szalagot Conny Planknél a stúdióban, a Marius, a Bodo és én. De
ez soha nem volt a kezemben.
Bodystyler - Van nálad is olyan anekdota, mint
Wolfgang Flürnél, akit a Kraftwerkesek bizonyos mértékben a rajztáblától
verbuváltak el?
Karl Bartos - Igen, persze. Ahogy mondtam, a
professzoromat hívták fel, és onnan ment minden tovább. Én a 'Tannhäuser'-t
játszottam az Operaházban, kimentem, és ott állt Ralf Hütter a szürke
VW-val az ajtó előtt, elvitt a Kling Klang Stúdióba, és ott játszottam
a 'Radioactivität'-ben.
Bodystyler - Ismertél már akkoriban zenét a
Kraftwerktől, vagy ez teljesen új világ volt számodra?
Karl Bartos - Ismertem, lehetett a rádióban hallani.
Nem is alakítottam ki még véleményt az elektronikus ütőhangszerekről,
(gondolkodik) ...viszonylag új volt.
Bodystyler - De ezelőtt érintkeztél már az
elektronikus zenével, amennyiben - ha jól vagyok informálva - a kortárs
'klasszikus' előadásában közreműködtél. Olyan dolgokra gondolok,
mint Kagel, Stockhausen.
Karl Bartos - Stockhausen, a 'Kontakte' és ilyesmi... és
ez az egész cucc. Ez akkoriban kezdődött, az ötvenes években. Akkor
egy olyan óriási színuszgenerátorunk volt a színpadon, és azon
lehetett mindent csavargatni.
Bodystyler - Nagyon-nagyon gyakran bukkansz fel a
Kraftwerk stáblistában, mint dalok társszerzője, szerző, míg a második
ütős kolléga, Wolfgang Flür többé-kevésbé említés nélkül
marad, meg tudnád egy kicsit közelebbről magyarázni a munkafolyamatot,
hogyan nézett ki köztetek a munkamegosztás pl. a ritmikánál? Mit csinált
Wolfgang, és mit csináltál te?
Karl Bartos - Nem akarom kellemetlen helyzetbe hozni, de
tulajdonképpen többet játszott élőben, amikor színpadon voltunk. A
stúdióban kevesebbet.
Bodystyler - Jó tizenöt év után Kling Klang-beli
szolgálatodból mitfárerként léptél ki...
Karl Bartos - (félrenyeli tükörtojását) ...Kling
Klang mitfárer... (nevet és köhög). Ez jó. Ez tetszik...
Bodystyler - ...hogyan volt aztán veled utána? Először
teljesen újra kellett tájolnod magadat, és megkérdezned magadtól,
'Mit fogok most csinálni, hogyan megyek tovább', vagy már megvolt a
fejedben a kész terv 'Saját zenekart csinálok ezekkel és ezekkel a zenészekkel,
ilyen és ilyen irányzatban'. Vagy csak az idő múlásával kristályosodott
ki?
Karl Bartos - Hát, egyáltalán nem tudtam, mit kéne
csinálnom. Aztán először elkezdtem bekábelezni a stúdiómat. Az első
lemez úgy is szól, mintha az új Kraftwerk lemez lenne.
Bodystyler - Véletlen vagy szándékos?
Karl Bartos - Nem tudtam máshogy. Tudod, ha tizenöt évig
ilyen mozgásban vagy, szükséged van egy bizonyos időre, míg le tudsz
fékezni. Tulajdonképpen először minden csak úgy ment tovább. Ott
volt a beszédrobot, ott volt a hozzáállás a zenéhez, még a globális
dolog tematizálása is... Médiablabla, és csak később alakult ki
valamivel nagyobb távolság és egy kis eltávolodás, hogy egyáltalán
átgondoljam, 'Ki vagyok én, honnan jövök, hová akarok menni'.
Bodystyler - A létezés három alapkérdése...
Karl Bartos - Jaja, Isten, igen (nevet). Talán most egy
kicsit hülyén hangzik, de tulajdonképpen így van.
Bodystyler - Először újratájolódni, és megtalálni
saját nyelvedet...
Karl Bartos - Pontosan...
Bodystyler - Mint már említettük, az Electric Music
első megtestesülésénél Lothar Manteuffellel a Rheingoldból, és egy
düsseldorfi zenekarral is, akik az NDW-időkből (Neue Deutsche Welle = német
újhullám) voltak ismerősek, játszottál együtt. Ismertétek már egymást
korábbról, a Bodo Staiger - Rheingold kapcsolatból, vagy hogy volt?
Karl Bartos - Nem, a Lothart én hoztam Bodohoz, amikor
megkért, mert én a Kraftwerknél voltam, és itt nem tudtam velük játszani.
Nem tudok sokat mondani. Szóval a Lothar mindig ott szaladgált,
viszonylag fiatal volt, és aztán így adódott.
Bodystyler - Az elején már említetted együttműködésedet
Marr és Sumner urakkal, valamint Andy McCluskeyval. Hogyan jött ez létre,
'Karl, szükségünk van a szaktudásodra'?, vagy te mentél hozzájuk,
'Tetszik a zenétek, szívesen csinálnék valamit veletek közösen'?
Karl Bartos - Legtöbbször felhívnak, vagy kapok egy
vicces faxot, 'Jelentkezz' vagy 'Játssz már fel ide egy elektronikus
dobsávot'. Igen, és aztán meghívom őket magamhoz, megismerkedünk. Néha
összejön, néha nem. Velük sikerült, mert ők vidám fiúk, és
tisztelem őket. És amellett rettenetesen sokat viccelődtünk
Manchesterben. Csak azon csodálkoztak, hogy jelenleg nem annyira vagyok
oda az elektronikáért, hanem hirtelen Johnnyval gitároztam. Az még
sokkal jobb volt.
Bodystyler - Vannak bizonyos kritériumok, melyek
alapján egy ilyen együttműködést kiválasztasz? És vannak dolgok,
melyekről eleve azt mondanád, 'Nem, ezt nem csinálom, ez nem az én
zenei nyelvem'?
Karl Bartos - Először is fontos a másik munkájának
bizonyos tisztelete. Ilyen szempontból profin dolgozom. Nem elsősorban
az emberek számítanak. Szóval, ha engem valamilyen művész felhív,
akinek viszonylag nagy a kereskedelmi outputja, sok pénzt keres, de nem
tud vele mit kezdeni, az ember elmegy vele fagyizni, vagy ilyesmi. De ha
valaki olyan van itt, akiről azt gondolom, "Oké, nem csinált semmi
szart a múltban" vagy "Itt valami érdekes jöhet létre",
akkor megismerkedünk, és vagy van mit mondanunk egymásnak, vagy még
sincs.
Bodystyler - Szóval akkor mégis inkább az emberi összhang
kérdése, hogy azonos hullámhosszon vagytok-e.
Karl Bartos - Persze, egyáltalán nem az számít, hogy
valaki most nagyszerű virtuóz-e egy hangszeren, hanem attól függ,
hogyan használja azt.
Bodystyler - A jövőben kivel dolgoznál még szívesen
együtt? Vannak dolgok, melyek még nagyon izgatnának?
Karl Bartos - Szívesen csinálnék dramaturgiai zenét.
Bodystyler - Azaz? Filmzenét például?
Karl Bartos - Igen, és ha popzenét csinálnék, újra
Johnnyval csinálnék valamit.
Bodystyler - És milyen fajta filmzene érdekelne?
Vannak súlypontok, milyennek kéne lennie a film témájának?
Karl Bartos - Nehéz megmondani. A legjobb film, amire
hosszú idő óta emlékezni tudok - vagy amik filmként igazán nagyon
tetszenek - a 'Pulp Fiction' és 'A bárányok hallgatnak' voltak. De
ilyen munkát persze nem kapsz.
Bodystyler - Hiszen van elég filmes. Ha Christoph
Schlingensief hozzád fordulna, dolgoznál-e vele, mondanád-e, 'Oké,
csináljunk valamit együtt'?
Karl Bartos - Azonnal.
Bodystyler - Vagy Jörg Buttgereit?
Karl Bartos - Azonnal. A Schlingensiefet nagyon
tisztelem. Jó, amit az az ember csinál.
Bodystyler - Nagyjából ezek voltak a kérdések,
melyeket fel akartam tenni. Befejezésül még egyszer rettenetesen
indiszkrét vagyok, és szeretném tudni, mit is csinálsz, amikor nem zenélsz.
Valószínűleg nem ülsz egész nap a stúdióban, és vársz, hogy a múzsa
megcsókoljon.
Karl Bartos - Pontosan azt csinálom, amit te is csinálsz.
Moziba megyek, enni járok, sétálok az Elbánál, azzal foglalkozom,
hogy ne unatkozzam, barátaimmal találkozom, (rövid gondolkodás)... hülyeség
(nevet).
Bodystyler - Szép zárszó. A Bodystyler köszöni.
(Stephen Parsick interjú)
A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia