Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »

Keyboards Magazin - Flür és Bartos

1998.

Keyboards - A Kraftwerk volt az első, aki elektronikus zenét állított elő? Ők - hogy úgy mondjuk - találták ki az elektronikus zenét, vagy volt már előttük valaki?
Wolfgang Flür - Egyáltalán nem mi voltunk az elektronikus zene feltalálói. Az tudvalevőn már a 20-as és 30-as években létezett, a Theremin [lásd a Lydia Kavinával készített interjút a KEYBOARDS 8/98 számában] vagy a Mixturtrautonium Friedrich Trautwein és Oskar Sala általi feltalálásával. Az első alkalom, hogy személyesen átéltem egy Theremin alkalmazását, már 1967-ben volt, a Beach Boys Düsseldorfi Városi Csarnokban tartott egyik ritka koncertjén. Egyik dalukban egy Theremin 'Good Vibrations'-ét szólaltatták meg a színpadon. Oskar Sala is már korán használta Trautoniumát zenéhez és más hangokhoz. Például ő csinálta Hitchcock híres filmjében a madarak pszichohangjait. Az U-zenében minimum ott voltak a Tangerine Dream, Klaus Schulze és Amon Düül kollégák, akik szintén elektronikus zenét csináltak. Sokan kísérleteztek akkoriban ezzel az újszerű hangszerfajtával, amely mégiscsak elérhető volt. Persze egy Minimoog még mindig 8000 márkába került, az akkori időben egy kisebb vagyon. A Kraftwerkkel bizonyára a legkövetkezetesebben fejlesztettük az elektronikus popzenét. Hiszen az 'Autobahn'-tól már inkább popzenésznek tartjuk magunkat, és pontosan ez is volt, amit el akartunk érni és el is értünk. Megjelenéseink széles skálája által a szintetizátor 25 éve folyamatosan egyre inkább a mindennapos hangesemény felé tolódott, és lassacskán ismert és kedvelt hangelőállító eszközzé vált. A gitárhoz hasonlóan ma már a szintetizátor nélkül sem képzelhető el a zene. Szeretném tudni, hogy milyen jól fog akkor szólni, ha ezer éves lesz, mint a gitár.
Karl Bartos - A popzene első elektronikus zenei felvétele, amelyre tudatosan emlékszem, bizonyára a 'Telstar' volt Joe Meektől. [Vö. Joe-Meek-Életrajz a 'Joemeek VC3 Prochannel' tesztbeszámolóban, KEYBOARDS 1/98]. Meg kellene említeni a 'Good Vibrations'-t vagy a 'Popcorn'-t is; és [a francia kísérleti elektronikus] Pierre Henry készített 1969-ben egy lemezt az angol Spooky Tooth zenekarral ['Ceremony - An Electronic Mass']. Azt hiszem, a döntő mégis a dúr-moll-tonális harmónia, amely egy kevés giccs segítségével magától értetődően összeköti az európai dallamokat, összefüggésben a funkys ritmusokkal és a szövegekben lévő újságírói hajlammal.

Keyboards - Gondoljátok, hogy a Kraftwerk Walter/Wendy Carlos ('Switched-On Bach') és 'Popcorn' mellett befolyással volt a zenei fogyasztók hallgatási szokásaira, tekintettel a zene szintetikus előállítására ill. a szintetizátorok használatára?
Wolfgang Flür - Igen, ezt egészen határozottan hiszem. Ez látszik a Kraftwerk nagy sikerén és az elkövetkező idők tömeges utánzásain.
Karl Bartos - A legjobban ez a programozott ritmuson követhető. Az Error/Correct-Funkcióval vagy az úgynevezett kvantálással mégiscsak történt változás a hallgatási szokásokban. Hiszen az ilyen ritmusmintákat ma inkább coolnak találják, és kevésbé matematikainak és merevnek. Tulajdonképpen mindig arra vártunk, hogy fekete zenészkollégáink az USA-ban felfedezik ezeket a ritmusokat. A 'Planet Rock'-kal [az Afrika Bambaataatól] aztán elkezdődött egyfajta iparosodás.

Keyboards - Miért van a 'Trans-Europa-Express' Kraftwerk albumon (1977) egy 'Franz Schubert' című szám? Mi, vagy mi volt az összefüggés a Kraftwerk és Franz Schubert között? Érdeklődtek egyes tagok különösebben Franz Schubert iránt?
Wolfgang Flür - Nos hát, Florian tanult egy ideig zenét, és a Karl még komplett elvégzett zenei tanulmánnyal is rendelkezik. A konzervatóriumban az ember sokat érintkezik a klasszikus zenével. Ezen kívül a korai romantikusok hozzátartoznak német zenei kultúránkhoz, és aszerint, hogy melyik szülői házban nő fel az ember, és szembesül klasszikus zenével, ez mind hatással volt a saját zenére. Tudom, hogy Ralf, Emil [Schult, Kraftwerk-grafikus, a 'Time-Pie' Flür/Yamo-album művészeti rendezője is] és Florian is volt egyszer [Lichtenthal bei] Wienben, Schubert szülőházában. Valószínűleg ott jött az ötletük ehhez a Kraftwerk-dalhoz. Hiszen kezdetben teljesen romantikusak voltunk, elfelejtetted? Máskor hallgasd meg még egyszer az első lemezeket! Ez egyébként számomra fontos ok volt, hogy csatlakozzam a Kraftwerkhez. Szerettem ezeket a romantikus dallamokat, melyek saját személyiségem egy részét is képezik. Ilyesmit valósítok meg újra mostanában Yamoval egészen fékezetlenül.
Karl Bartos - Hiszen Franz Schubert 'végtelen' dallamairól ismert. Ralf és Florian számára annak idején bizonyára Európát testesítette meg. Schubertnek egyébként igazán érdekes és drámai életrajza van, egyszer el kell olvasnod!

Keyboards - Wolfgang, miért írták vezetéknevedet állandóan hibásan a borítókon?
Wolfgang Flür - Én sem tudom, de nem is olyan fontos. Az 'Ü' az én vezetéknevemben és Ralf [Hütter] vezetéknevében az angolok és amerikaiak számára mindig nehezen kimondható volt; ezért egyszerűen elhagytuk az ékezeteket valamikor. Utána mindjárt jobban ment a szomszédainkkal.

Keyboards - Mit tettetek a 'Mensch Maschine' fotóihoz a hajatokba? Emlékeztek a plakátra is a meztelen nővel, aki a terelőkúpon háttal ül a kamerának? Van belőle olyan levonat, amin az elülső oldal van?
Wolfgang Flür - Azt a plakátot egyáltalán nem ismerem. Szuper, engem is érdekel! Kérek másolatot küldeni!
Karl Bartos - A hajápolás titok kell maradjon. A plakát számomra sajnos ismeretlen.

Keyboards - A Kraftwerk, azt hiszem, a nyolcvanas évek elején csinált egy turnét a 'Computerwelt' zenéjével, és ekkor felkerestetek néhány államot a keleti blokkban. Vagy csak Lengyelországban voltatok? Ki fordította akkor lengyelre a szövegeket? Ritmusilag ugyan egészen rendben volt, de nyelvtanilag és a kiejtés szempontjából teljes kudarc. Valószínűleg nem tudtátok, mennyi mindent lehet egy ilyen próbálkozással tönkretenni. Az én világomban Keleten én az elsők egyike voltam, aki komolyan és szenvedélyesen foglalkozott az elektronikus zenével, és ezért fontos volt számomra, hogy létrehozzak egy baráti kört. Ezt a Kraftwerk, Synergy, Klaus Schulze és Tangerine Dream zenéjével értem el. Néhány ismerősömet, akiket fáradsággal meggyőztem róla, hogy ti egy okés csapat vagytok, koncertjeitek után elveszítettem. Úgy gondolták, nem vettétek komolyan a dolgot a fordítással.
Wolfgang Flür - Sajnálom, ha nem jött be. Talán csak egy gyámoltalan kísérlet volt, hogy jobban megértsenek nálatok. Kétségtelenül újra és újra meg kellett állapítanom, hogy sok rajongónknak egyáltalán nem volt fontos, hogy megértse a szöveget; nekik az csak mellékes volt. Bizonyára a hangzások és ritmusok a legfontosabbak a Kraftwerkben. De a dolgot a fordítással komolyan vettük. Készítettünk szövegeket spanyolul, japánul és oroszul; ezzel globális érzésünket akartuk szimbolizálni. Mindig is a nemzeti elzárkózás ellen, és a nemzetközi gondolkodás és cselekvés és megegyezés mellett voltunk.
Karl Bartos - Nem emlékszem, hogy a lengyel szöveg megjelent-e hanghordozón is. De Ralf nagyon fáradozott azon, hogy több nyelven énekeljen. Szerintem ez egy udvarias és tiszteletteljes gesztus volt, mivel senki nem követelte tőle. Természetesen utólag nagyon sajnálom, ha emiatt néhány ismerősödet elveszítetted.

Keyboards - Wolfgang Flür, azt mondod, hogy a végén unatkoztál a Kraftwerknél. Számodra tehát nem volt lehetséges saját kreativitásodat belevinni a Kraftwerkbe? Talán még azt is mondhatni, hogy te és Karl Bartos is soha nem voltatok teljes értékű zenekari tagok, annak ellenére, hogy azért mindketten eleget vittetek bele?
Wolfgang Flür - A Karl mégiscsak volt társszerző néhány fontos dalnál. Hiszen ő jó billentyűs volt - valószínűleg a legjobb a Kraftwerkben! -, és én magam 'csak' a dobos voltam, akinek a dallamoknál és hangszereléseknél kevés befolyása volt. Éppen ez is hiányzott a végén egyre jobban, hogy túl kevés befolyásom volt a témákra. Ennek ellenére az ötleteim és a szívem minden darabban képviselnek. Teljes értékű zenekari tagok a Kraftwerkben Ralfon és Florianon kívül soha nem voltak és nem is lesznek. A Kraftwerk persze az ő találmányuk, és nem voltak képesek valaki mást teljesen beépíteni. Azt hiszem, soha nem is akarták.

Keyboards - Karl Bartos és Wolfgang Flür helyett manapság Fritz Hilpert és Henning Schmitz a Kraftwerk tagjai. Hilperttel és Schmitzcel még ugyanaz a kisugárzása van a Kraftwerknek, mint Bartosszal és Flürrel volt? Ha nem, miben látjátok a különbséget?
Karl Bartos - Nem tudom megítélni, hogy a Kraftwerknek Hilperttel és Schmitzcel még ugyanaz a kisugárzása van-e, mert még egy koncertjüket sem láttam.
Wolfgang Flür - Az első Kraftwerk-évek azért voltak olyan sikeresek, mert mi - Ralf, Karl, Florian és én - hallatlanul barátságos és szellemes viszonyban voltunk egymással. Szinte mindent magunknak kellett megépítenünk vagy elkészíttetnünk, mert ötleteink megvalósításához semmi sem volt kapható. Ezek az évek összekovácsoltak minket, és ezek a leggazdagabbak és legkreatívabbak voltak, amit csak el tudsz képzelni. A kisugárzásunk négy különös fő és jellem volt, akik csak egymás kiegészítésével tudták azt a fajta zenét csinálni, amilyen azokban az években volt, amikor még barátokkal dolgoztunk együtt. Ma nem tudom, mit sugároz még ki a Kraftwerk. Nem voltam több koncerten, és nem olvastam interjút sem, vagy nem láttam senkit a televízióban. Egy fiatal generáció számára, amely éppen most fedezi fel magának a Kraftwerket, biztosan nagy varázsa is lesz. A Fritzet és a Henninget nem ismerem; Karl és az én pótlásomul vették fel őket. A pótlás persze csak pótlás, és, mint mindenhol, nem az eredeti.

Keyboards - Tegyük fel, hogy a KLING KLANG stúdiót a mostani állapotában a robotokkal és zenészekkel becsomagolhatnánk egy időgépbe, és 20 vagy 30 évvel visszakatapultálnánk a múltba: hogyan reagált volna a közönség egy 90-es évekbeli Kraftwerk-showra? Megfelelt volna a jövőről alkotott akkori elképzeléseknek, vagy teljesen abszurdnak tűnt volna az embereknek? Vagy csak egyszerűen sokkolt volna?
Wolfgang Flür - Az utóbbit inkább el tudnám képzelni. Nagyjából ugyanezt magam is megéltem, amikor 1974-ben első koncertünket adtuk az USA-ban, a Beacon Theatreben a Broadwayn [New York City]. Szinte semmi nem volt a színpadon, csak négy színes neoncső a padlón, egy Minimoog, egy Farfisa, Florian fuvolája - amin korábban még játszott -, Arpja és az általunk barkácsolt elektronikus dobok. Teltház volt. Lejátszottuk az első szintetizátorhangokat, és a közönség kővé dermedt az idegenszerűségtől, de magával is ragadta őket a soha nem hallott telt hangok miatt. Még ma is emlékszem sok nyitott szájra és kitágult szemre a közönségben. Annak idején még alig voltak számaink, és rendszeresen kellett hangolnunk a szintetizátorokat, mert akkoriban még nem voltak 'stabilak'. Már a hangolási szünetek is felértek egy showval. Ilyen vonzó volt a szinti az első években! Hihetetlen, hogy ezt megélhettem!
Karl Bartos - Időgépbe a Kraftwerket? Azt hiszem, ennek utána kell olvasni H. G. Wellsnél. Biztosan olyan lenne, mint az 'Enterprise' 1968. Szerintem az emberek bizonyára inkább 'Sgt. Pepper'-t hallgatták volna.

Keyboards - Karl Bartos, visszamennél a Kraftwerkhez, ha Michael Jackson Düsseldorfba jönne, hogy a 'Mensch Maschine'-t újra feljátssza?
Karl Bartos - Nem.

Keyboards - Milyen szinten van barátságotok Emil Schulttal?
Karl Bartos - Már évek óta nem láttam Emil Schultot, és nem is beszéltem vele.
Wolfgang Flür - Én az Emillel a 70-es évek eleje óta barátságban vagyok, és ezen máig semmi nem változott. Még mindig dolgozunk együtt, amikor - mint jelenleg - új albumot készítek, vagy egy videót forgatok. Néha együtt töltjük családjával és gyerekeivel a szabadságunkat, vagy meglátogatjuk egymást.

Keyboards - Amit mindig kérdeztem magamtól: Miből él Ralf és Florian, ha semmi újat nem adnak ki?
Wolfgang Flür - Fogalmam nincs, a Ralfot vagy Floriant kéne megkérdezned.
Karl Bartos - Szerintem nagyon jómódúak.

Keyboards - Volt már a Kraftwerknél is olyasmi, mint a sequencer, ami megkönnyítette munkátokat?
Wolfgang Flür - Igen, világos, már egy párszor elmeséltem. Egy első sequencert már 1978-ban megrendeltünk a Synthesizerstudio Bonn-nál. 16-sávos analóg volt, nagy volt, és a súlya...
Karl Bartos - A sequencerek? Matten & Viechers [Synthesizerstudio Bonn], MC 202 Lynn-Sequencer és C1 Yamaha.

Keyboards - Mennyi volt a mennyisége, teljes hossza és átlagos keresztmetszete az összes összekötőkábelnek, melyeket az 'Autobahn' felvételéhez használtak?
Karl Bartos - Ezt nem tudom megmondani, mert az 'Autobahn' felvételeinél még nem voltam ott. Conny Plank [hangmérnök] bizonyára magával vitte ezt az információt a sírba, mivel az ő stúdiója volt.
Wolfgang Flür - Annak idején még egész 'kényelmesen' ment a stúdiónkban. Az összes felhasználható kábel mennyisége 28 volt, a teljes hossz 69,74 m, és az átlagos napi keresztmetszet kábelenként 0,7 mm körül volt, amikor éppen használatban voltak. Amikor nem, akkor a keresztmetszet 5 térfogatszázalékkal csökkent. Az összes nem használható kábel mennyisége 253 volt, míg teljes hosszuk 972 métert tett ki 0,665% (hideg) tényleges napi keresztmetszetnél. Ez a nem az 'Autobahn' felvételéhez rendelkezésre álló kábelek figyelmen kívül hagyásával értendő...

Keyboards - A koncerteken az egész stúdió-felszereléseteket bevetettétek, hogy úgy mondjam, 'egy az egyben'?
Karl Bartos - Többé-kevésbé.
Wolfgang Flür - Egyértelmű igen.

Keyboards - Hogyan ítélnétek meg ma a Kraftwerk zenéjét tekintettel az 'audiofilitásra' (Audiophilität)?
Wolfgang Flür - Az meg mi? Valami szexuális? Akkor inkább nem mondanék semmit róla. Hiszen mindig mindent rosszul értelmeznek, és a sajtó nagydobra veri. Sorry, de személyes okokból passzolok. A kérdésed nekem túl intim.
Karl Bartos - Szerintem az 'audiofilitásnak' semmi köze a zene minőségéhez.

Keyboards - Mi a véleményetek a Komputer csapatról, melynek hangzása nagyon erősen az 'újabb' Kraftwerk-dalokra hasonlít, ill. ami úgy hallatszik, hogy a Kraftwerk maga is lehetne? A plágiumot, mint 'Bill Gates', bosszantónak (Copyright!) találjátok, vagy inkább viccesnek?
Karl Bartos - Olvastam a csapatról, és már bele is hallgattam. A sajtó szövegében ezt a zenét 'Retro-Future'-ként [nevet] határozzák meg. Ezzel Daniel Miller biztosan egy álmot váltott valóra. Egyszer már megnézem magamnak egy koncertjüket, és majd akkor alkotok véleményt.
Wolfgang Flür - Nem ismerem a csapatot, de nem ellenzem, ha utánoznak minket. Ez mégiscsak megtisztelő. Ismerek Angliában is egy ilyen zenekart, amely ma még úgy játszik, mint a Kraftwerk, de korántsem vannak olyan különleges dalötletei. A kaliforniai 'Kraftwelt'-nek, amely még egész jól el is ad, sincsenek igazán jó ötletei. Persze mind utánzók. Én magam nem lennék elégedett ilyen munkával. Az embernek mégiscsak kell valami sajátot alkotni, ha igazi elégedettséget szeretne elérni.

Keyboards - Karl Bartos, miért adtad ki új albumodat Electric Music néven, és nem mellék-projektként, mivel érthetően különbözik az előd-albumtól [Elektric Music, 'Esperanto', 1993], és nem is igazán tűnik elektronikus zenének?
Karl Bartos - Én nem változtatom meg minden produkciónál a nevemet. Hiszen ez nem termelői zene; engem magamat képvisel. Ennél elvárom magamtól, hogy meg tudok változni és meg kell változnom. Az Electric Music egy ilyen művésznév számomra. Jelenleg egyébként néhány zenésszel a színpadi shown dolgozom.

Keyboards - Melyik szoftverprogramot használtad a szintetikus énekléshez/dalokhoz például az 'Overdrive'-on az Electric Musictól?
Karl Bartos - Minden nőnek megvan a titka. [nevet]

Keyboards - Ma több Eigenbau márkájú felszerelést vagy több kereskedelemben kapható készüléket használtok?
Karl Bartos - Én mindent elfogadok, ami jön.
Wolfgang Flür - Én magamról azt mondhatom, hogy mi a Yamonál kizárólag ipari készülékeket használunk. Hiszen elég olyan gép van, ami kicsi, nagyteljesítményű és jó ára van, hogy már ne kelljen magunknak fejlesztenünk.

Keyboards - Ti is, mint a Kraftwerk '98-ban, a Doepfer 'Schaltwerk'-ét és 'Mag 16'-ét használjátok?
Wolfgang Flür - Nem.
Karl Bartos - Nem.

Keyboards - Karl, az interjúban olyan benyomást keltesz, mintha nem lenne meg a pénzed a korszerű szintetizátorok (Yamaha SY, Korg Trinity, Roland JX 8000, Kawai K 5000, E-mu, stb.) megszerzéséhez. Miért nem próbálsz meg a fent nevezett cégek közül többet támogatóként (a nagy ismertségi szintnél fogva reklámhordozó, ingyenes felszereléssel a gyártótól) szerepeltetni?
Karl Bartos - Jó tipp. Kit kéne megkeresnem? Nyitott vagyok az ajánlatokra.

Keyboards - Tényleg Wolfgang írta a 'Robocop II' filmzenéjét, vagy ez csak egy ostoba híresztelés, mint Flür öngyilkossága?
Wolfgang Flür - Nekem is volt a kezemben az a hamisítvány/kalózfelvétel, amire utalsz, és csak azt tudom mondani, hogy ilyen szemetet soha nem csináltam. Túl bonyolult vagyok valami ilyen olcsóhoz. Itt megint valaki az én egyik nevemet használta, hogy pénzt csináljon. Azt meg, hogy halott lennék, a minap az interneten olvasták. Ez pontosan ugyanaz. Ilyenkor valaki fontossá akarja tenni magát az én nevemmel és látványos koholt információkkal. Az ilyen emberek gyenge személyiségek, akiknek erre szüksége van. Én ezen tudok nevetni, és nem veszem többé komolyan. Hogy nagyon is életben vagyok, azt hallhatjátok a Yamo 'Time-Pie'-t vagy jövő télen az új 'Serenity Supreme'-albumon. Ott megint van néhány meglepetés, ezt már meg tudom ígérni.

Keyboards - Miért nincs Flür/Bartos közös projekt? Vagy talán legközelebb?
Wolfgang Flür - Talán mégis van?! Ki tudja? Ki mondja, hogy ilyesmi lehetetlen? Már megint 'koholmányok'?
Karl Bartos - Wolfgang és én állandó kapcsolatban vagyunk, állandóan ötleteket cserélünk, és rendszeresen találkozunk. Majd meglátjuk, mi lesz ebből.

Keyboards - Nem csábítana titeket mégis, egy olyan projektet létrehozni, mint a Kraftwerk, és a most rendelkezésre álló csúcsfelszereléssel eddig még soha nem létezett hangzásokat ill. darabokat csinálni?
Karl Bartos - Érdekesen hangzik. Éppen folyamatban is van.
Wolfgang Flür - Én ezt csinálom a magam módján most a Yamoval. Hallgass csak bele ?Rheinlandspezialitäten-embe (rajnai specialitások) ['Time-Pie'-alcím]! Ott furcsát és pompásat fogsz találni.

Keyboards - El tudnátok képzelni, hogy esetleg egy másik csapattal együtt dolgoztok? Lehetséges lenne olyasmi, hogy Daftpunk plusz Flür vagy Bartos, vagy Daftpunk mindkettőtökkel?
Karl Bartos - Na persze, már egy csomó mindent csináltam ebben az irányban: LFO, Afrika Bambaataa, Information Society, OMD, Electronic, Superior, Mobile Homes. Meglátjuk, mi jön még ehhez.
Wolfgang Flür - Nem, engem ez már nem vonzana. Éppen elég sokáig dolgoztam másokkal, és most a saját utamat járom. Talán meg tudod érteni.

Keyboards - Hetven évesen is zenélni fogtok még? (Remélhetőleg!)
Wolfgang Flür - Én is remélem! Hiszen a zene tudvalevően fiatalon és boldogan tart.
Karl Bartos - Magától értetődően, mindig folytatódni fog - a zene mint ötletek hordozója!

Keyboards - Hogyan álltok az olyan zenészekkel, mint a Tangerine Dream vagy Klaus Schulze, akik a 70-es években más, de éppúgy fontos elektronikus zenét csináltak, ill. Klaus Schulze esetében szerintem még mindig csinálnak? Hallgattátok-e akkoriban az ő lemezeiket, és hogyan tetszettek?
Wolfgang Flür - A 'Tangs' nekem mindig nagyon tetszett, akkor is, ha ők teljesen más 'építési munkahely' is. Schulzevel kevesebbet tudtam kezdeni.
Karl Bartos - Christoper Frankéval L.A.-ben találkoztam, és Klaus Schulzét egyszer szívesen megismerném. Mivel ezt a fajta zenét természetesen mindig is szerettem.

Keyboards - Volt valaha az az érzésetek a Kraftwerknél, hogy egy nagyobb elektronikus 'kör'-höz tartoztok, vagy egyszerűen csak a Kraftwerk tagjainak tekintettétek magatokat?
Wolfgang Flür - Tudod, mindig annyira el voltunk foglalva saját önmegismerési folyamatunkkal, hogy egyáltalán nem nagyon tájékozódtunk kifelé. Azt akarom hinni, hogy egy kicsit sokat engedtünk meg egészséges egoizmusunknak, hogy teljesen programszerűen definiálhassuk magunknak saját céljainkat. Hogy létezett volna olyasmi, mint egy elitebb kör, már a szélén megtudhattuk volna; de ez nagyon kevéssé érintett és érdekelt minket. De magától értetődően mind igazi kraftwerkesek voltunk.
Karl Bartos - Azt hiszem, egy úgynevezett 'kör'-t mindig az újságírók írnak meg. A munka a Kraftwerknél kétségtelenül életérzés volt: Electronic Lifestyle.

Keyboards - Karl Bartos, a KEYBOARDS-interjúban elektronikus zenével való ingertúláradásról beszélsz. De már messze több gitáros zenekar van, mint olyan zenész, aki minőségileg jó elektronikus zenét csinál, nem?
Karl Bartos - Kérem megérteni: én magam pontosan 20 éve csinálok elektronikus hangzást, és hirtelen megint hozzáférést kaptam gyerekkorom zenéjéhez Manchesterben. Ez a hang bennem volt az évek során, és most már ki kellett engednem.

Keyboards - Mi a véleményetek az 1998-as elektronikus körről?
Karl Bartos - Erről nem tudok általános véleményt mondani.
Wolfgang Flür - Ismerek néhány remek művészt és zenekart közelebbi környezetemből, mint a Bionautot Kölnből, Donna Reginát Kölnből, a Mouse On Marsot Düsseldorf/Kölnből, a Kreidlert Düsseldorfból, A Certain Frankot és a Der Pyrolatort Düsseldorfból, az Air Liquid-et Kölnből vagy hasonlókat, akiket nagyon szívesen hallgatok. Néhányukkal személyesen is dolgoztam, és nagyon örülök, hogy látom, hogyan dolgoznak ezek az emberek, és például hogyan bánnak a szintetizátorral. Ez nekem elég. Az új albumom egy ilyen együttműködésből fog profitálni.

A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia