Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Keyboards Magazin - Flür és Bartos
1998.
Keyboards - A Kraftwerk volt az első, aki
elektronikus zenét állított elő? Ők - hogy úgy mondjuk - találták
ki az elektronikus zenét, vagy volt már előttük valaki?
Wolfgang Flür - Egyáltalán nem mi voltunk az
elektronikus zene feltalálói. Az tudvalevőn már a 20-as és 30-as években
létezett, a Theremin [lásd a Lydia Kavinával készített interjút a
KEYBOARDS 8/98 számában] vagy a Mixturtrautonium Friedrich Trautwein és
Oskar Sala általi feltalálásával. Az első alkalom, hogy személyesen
átéltem egy Theremin alkalmazását, már 1967-ben volt, a Beach Boys Düsseldorfi
Városi Csarnokban tartott egyik ritka koncertjén. Egyik dalukban egy
Theremin 'Good Vibrations'-ét szólaltatták meg a színpadon. Oskar Sala
is már korán használta Trautoniumát zenéhez és más hangokhoz. Például
ő csinálta Hitchcock híres filmjében a madarak pszichohangjait. Az
U-zenében minimum ott voltak a Tangerine Dream, Klaus Schulze és Amon Düül
kollégák, akik szintén elektronikus zenét csináltak. Sokan kísérleteztek
akkoriban ezzel az újszerű hangszerfajtával, amely mégiscsak elérhető
volt. Persze egy Minimoog még mindig 8000 márkába került, az akkori időben
egy kisebb vagyon. A Kraftwerkkel bizonyára a legkövetkezetesebben
fejlesztettük az elektronikus popzenét. Hiszen az 'Autobahn'-tól már
inkább popzenésznek tartjuk magunkat, és pontosan ez is volt, amit el
akartunk érni és el is értünk. Megjelenéseink széles skálája által
a szintetizátor 25 éve folyamatosan egyre inkább a mindennapos hangesemény
felé tolódott, és lassacskán ismert és kedvelt hangelőállító eszközzé
vált. A gitárhoz hasonlóan ma már a szintetizátor nélkül sem képzelhető
el a zene. Szeretném tudni, hogy milyen jól fog akkor szólni, ha ezer
éves lesz, mint a gitár.
Karl Bartos - A popzene első elektronikus zenei felvétele,
amelyre tudatosan emlékszem, bizonyára a 'Telstar' volt Joe Meektől. [Vö.
Joe-Meek-Életrajz a 'Joemeek VC3 Prochannel' tesztbeszámolóban,
KEYBOARDS 1/98]. Meg kellene említeni a 'Good Vibrations'-t vagy a
'Popcorn'-t is; és [a francia kísérleti elektronikus] Pierre Henry készített
1969-ben egy lemezt az angol Spooky Tooth zenekarral ['Ceremony - An
Electronic Mass']. Azt hiszem, a döntő mégis a dúr-moll-tonális harmónia,
amely egy kevés giccs segítségével magától értetődően összeköti
az európai dallamokat, összefüggésben a funkys ritmusokkal és a szövegekben
lévő újságírói hajlammal.
Keyboards - Gondoljátok, hogy a Kraftwerk
Walter/Wendy Carlos ('Switched-On Bach') és 'Popcorn' mellett befolyással
volt a zenei fogyasztók hallgatási szokásaira, tekintettel a zene
szintetikus előállítására ill. a szintetizátorok használatára?
Wolfgang Flür - Igen, ezt egészen határozottan hiszem.
Ez látszik a Kraftwerk nagy sikerén és az elkövetkező idők tömeges
utánzásain.
Karl Bartos - A legjobban ez a programozott ritmuson követhető.
Az Error/Correct-Funkcióval vagy az úgynevezett kvantálással mégiscsak
történt változás a hallgatási szokásokban. Hiszen az ilyen
ritmusmintákat ma inkább coolnak találják, és kevésbé
matematikainak és merevnek. Tulajdonképpen mindig arra vártunk, hogy
fekete zenészkollégáink az USA-ban felfedezik ezeket a ritmusokat. A
'Planet Rock'-kal [az Afrika Bambaataatól] aztán elkezdődött egyfajta
iparosodás.
Keyboards - Miért van a 'Trans-Europa-Express'
Kraftwerk albumon (1977) egy 'Franz Schubert' című szám? Mi, vagy mi
volt az összefüggés a Kraftwerk és Franz Schubert között? Érdeklődtek
egyes tagok különösebben Franz Schubert iránt?
Wolfgang Flür - Nos hát, Florian tanult egy ideig zenét,
és a Karl még komplett elvégzett zenei tanulmánnyal is rendelkezik. A
konzervatóriumban az ember sokat érintkezik a klasszikus zenével. Ezen
kívül a korai romantikusok hozzátartoznak német zenei kultúránkhoz,
és aszerint, hogy melyik szülői házban nő fel az ember, és szembesül
klasszikus zenével, ez mind hatással volt a saját zenére. Tudom, hogy
Ralf, Emil [Schult, Kraftwerk-grafikus, a 'Time-Pie' Flür/Yamo-album művészeti
rendezője is] és Florian is volt egyszer [Lichtenthal bei] Wienben,
Schubert szülőházában. Valószínűleg ott jött az ötletük ehhez a
Kraftwerk-dalhoz. Hiszen kezdetben teljesen romantikusak voltunk,
elfelejtetted? Máskor hallgasd meg még egyszer az első lemezeket! Ez
egyébként számomra fontos ok volt, hogy csatlakozzam a Kraftwerkhez.
Szerettem ezeket a romantikus dallamokat, melyek saját személyiségem
egy részét is képezik. Ilyesmit valósítok meg újra mostanában
Yamoval egészen fékezetlenül.
Karl Bartos - Hiszen Franz Schubert 'végtelen' dallamairól
ismert. Ralf és Florian számára annak idején bizonyára Európát
testesítette meg. Schubertnek egyébként igazán érdekes és drámai életrajza
van, egyszer el kell olvasnod!
Keyboards - Wolfgang, miért írták vezetéknevedet
állandóan hibásan a borítókon?
Wolfgang Flür - Én sem tudom, de nem is olyan fontos.
Az 'Ü' az én vezetéknevemben és Ralf [Hütter] vezetéknevében az
angolok és amerikaiak számára mindig nehezen kimondható volt; ezért
egyszerűen elhagytuk az ékezeteket valamikor. Utána mindjárt jobban
ment a szomszédainkkal.
Keyboards - Mit tettetek a 'Mensch Maschine' fotóihoz
a hajatokba? Emlékeztek a plakátra is a meztelen nővel, aki a terelőkúpon
háttal ül a kamerának? Van belőle olyan levonat, amin az elülső
oldal van?
Wolfgang Flür - Azt a plakátot egyáltalán nem
ismerem. Szuper, engem is érdekel! Kérek másolatot küldeni!
Karl Bartos - A hajápolás titok kell maradjon. A plakát
számomra sajnos ismeretlen.
Keyboards - A Kraftwerk, azt hiszem, a nyolcvanas évek
elején csinált egy turnét a 'Computerwelt' zenéjével, és ekkor
felkerestetek néhány államot a keleti blokkban. Vagy csak Lengyelországban
voltatok? Ki fordította akkor lengyelre a szövegeket? Ritmusilag ugyan
egészen rendben volt, de nyelvtanilag és a kiejtés szempontjából
teljes kudarc. Valószínűleg nem tudtátok, mennyi mindent lehet egy
ilyen próbálkozással tönkretenni. Az én világomban Keleten én az
elsők egyike voltam, aki komolyan és szenvedélyesen foglalkozott az
elektronikus zenével, és ezért fontos volt számomra, hogy létrehozzak
egy baráti kört. Ezt a Kraftwerk, Synergy, Klaus Schulze és Tangerine
Dream zenéjével értem el. Néhány ismerősömet, akiket fáradsággal
meggyőztem róla, hogy ti egy okés csapat vagytok, koncertjeitek után
elveszítettem. Úgy gondolták, nem vettétek komolyan a dolgot a fordítással.
Wolfgang Flür - Sajnálom, ha nem jött be. Talán csak
egy gyámoltalan kísérlet volt, hogy jobban megértsenek nálatok. Kétségtelenül
újra és újra meg kellett állapítanom, hogy sok rajongónknak egyáltalán
nem volt fontos, hogy megértse a szöveget; nekik az csak mellékes volt.
Bizonyára a hangzások és ritmusok a legfontosabbak a Kraftwerkben. De a
dolgot a fordítással komolyan vettük. Készítettünk szövegeket
spanyolul, japánul és oroszul; ezzel globális érzésünket akartuk
szimbolizálni. Mindig is a nemzeti elzárkózás ellen, és a nemzetközi
gondolkodás és cselekvés és megegyezés mellett voltunk.
Karl Bartos - Nem emlékszem, hogy a lengyel szöveg
megjelent-e hanghordozón is. De Ralf nagyon fáradozott azon, hogy több
nyelven énekeljen. Szerintem ez egy udvarias és tiszteletteljes gesztus
volt, mivel senki nem követelte tőle. Természetesen utólag nagyon sajnálom,
ha emiatt néhány ismerősödet elveszítetted.
Keyboards - Wolfgang Flür, azt mondod, hogy a végén
unatkoztál a Kraftwerknél. Számodra tehát nem volt lehetséges saját
kreativitásodat belevinni a Kraftwerkbe? Talán még azt is mondhatni,
hogy te és Karl Bartos is soha nem voltatok teljes értékű zenekari
tagok, annak ellenére, hogy azért mindketten eleget vittetek bele?
Wolfgang Flür - A Karl mégiscsak volt társszerző néhány
fontos dalnál. Hiszen ő jó billentyűs volt - valószínűleg a legjobb
a Kraftwerkben! -, és én magam 'csak' a dobos voltam, akinek a dallamoknál
és hangszereléseknél kevés befolyása volt. Éppen ez is hiányzott a
végén egyre jobban, hogy túl kevés befolyásom volt a témákra. Ennek
ellenére az ötleteim és a szívem minden darabban képviselnek. Teljes
értékű zenekari tagok a Kraftwerkben Ralfon és Florianon kívül soha
nem voltak és nem is lesznek. A Kraftwerk persze az ő találmányuk, és
nem voltak képesek valaki mást teljesen beépíteni. Azt hiszem, soha
nem is akarták.
Keyboards - Karl Bartos és Wolfgang Flür helyett
manapság Fritz Hilpert és Henning Schmitz a Kraftwerk tagjai. Hilperttel
és Schmitzcel még ugyanaz a kisugárzása van a Kraftwerknek, mint
Bartosszal és Flürrel volt? Ha nem, miben látjátok a különbséget?
Karl Bartos - Nem tudom megítélni, hogy a Kraftwerknek
Hilperttel és Schmitzcel még ugyanaz a kisugárzása van-e, mert még
egy koncertjüket sem láttam.
Wolfgang Flür - Az első Kraftwerk-évek azért voltak
olyan sikeresek, mert mi - Ralf, Karl, Florian és én - hallatlanul barátságos
és szellemes viszonyban voltunk egymással. Szinte mindent magunknak
kellett megépítenünk vagy elkészíttetnünk, mert ötleteink megvalósításához
semmi sem volt kapható. Ezek az évek összekovácsoltak minket, és ezek
a leggazdagabbak és legkreatívabbak voltak, amit csak el tudsz képzelni.
A kisugárzásunk négy különös fő és jellem volt, akik csak egymás
kiegészítésével tudták azt a fajta zenét csinálni, amilyen azokban
az években volt, amikor még barátokkal dolgoztunk együtt. Ma nem
tudom, mit sugároz még ki a Kraftwerk. Nem voltam több koncerten, és
nem olvastam interjút sem, vagy nem láttam senkit a televízióban. Egy
fiatal generáció számára, amely éppen most fedezi fel magának a
Kraftwerket, biztosan nagy varázsa is lesz. A Fritzet és a Henninget nem
ismerem; Karl és az én pótlásomul vették fel őket. A pótlás persze
csak pótlás, és, mint mindenhol, nem az eredeti.
Keyboards - Tegyük fel, hogy a KLING KLANG stúdiót
a mostani állapotában a robotokkal és zenészekkel becsomagolhatnánk
egy időgépbe, és 20 vagy 30 évvel visszakatapultálnánk a múltba:
hogyan reagált volna a közönség egy 90-es évekbeli Kraftwerk-showra?
Megfelelt volna a jövőről alkotott akkori elképzeléseknek, vagy
teljesen abszurdnak tűnt volna az embereknek? Vagy csak egyszerűen
sokkolt volna?
Wolfgang Flür - Az utóbbit inkább el tudnám képzelni.
Nagyjából ugyanezt magam is megéltem, amikor 1974-ben első koncertünket
adtuk az USA-ban, a Beacon Theatreben a Broadwayn [New York City]. Szinte
semmi nem volt a színpadon, csak négy színes neoncső a padlón, egy
Minimoog, egy Farfisa, Florian fuvolája - amin korábban még játszott
-, Arpja és az általunk barkácsolt elektronikus dobok. Teltház volt.
Lejátszottuk az első szintetizátorhangokat, és a közönség kővé
dermedt az idegenszerűségtől, de magával is ragadta őket a soha nem
hallott telt hangok miatt. Még ma is emlékszem sok nyitott szájra és
kitágult szemre a közönségben. Annak idején még alig voltak számaink,
és rendszeresen kellett hangolnunk a szintetizátorokat, mert akkoriban még
nem voltak 'stabilak'. Már a hangolási szünetek is felértek egy
showval. Ilyen vonzó volt a szinti az első években! Hihetetlen, hogy
ezt megélhettem!
Karl Bartos - Időgépbe a Kraftwerket? Azt hiszem, ennek
utána kell olvasni H. G. Wellsnél. Biztosan olyan lenne, mint az
'Enterprise' 1968. Szerintem az emberek bizonyára inkább 'Sgt. Pepper'-t
hallgatták volna.
Keyboards - Karl Bartos, visszamennél a Kraftwerkhez,
ha Michael Jackson Düsseldorfba jönne, hogy a 'Mensch Maschine'-t újra
feljátssza?
Karl Bartos - Nem.
Keyboards - Milyen szinten van barátságotok Emil
Schulttal?
Karl Bartos - Már évek óta nem láttam Emil Schultot,
és nem is beszéltem vele.
Wolfgang Flür - Én az Emillel a 70-es évek eleje óta
barátságban vagyok, és ezen máig semmi nem változott. Még mindig
dolgozunk együtt, amikor - mint jelenleg - új albumot készítek, vagy
egy videót forgatok. Néha együtt töltjük családjával és
gyerekeivel a szabadságunkat, vagy meglátogatjuk egymást.
Keyboards - Amit mindig kérdeztem magamtól: Miből
él Ralf és Florian, ha semmi újat nem adnak ki?
Wolfgang Flür - Fogalmam nincs, a Ralfot vagy Floriant kéne
megkérdezned.
Karl Bartos - Szerintem nagyon jómódúak.
Keyboards - Volt már a Kraftwerknél is olyasmi, mint
a sequencer, ami megkönnyítette munkátokat?
Wolfgang Flür - Igen, világos, már egy párszor elmeséltem.
Egy első sequencert már 1978-ban megrendeltünk a Synthesizerstudio
Bonn-nál. 16-sávos analóg volt, nagy volt, és a súlya...
Karl Bartos - A sequencerek? Matten & Viechers
[Synthesizerstudio Bonn], MC 202 Lynn-Sequencer és C1 Yamaha.
Keyboards - Mennyi volt a mennyisége, teljes hossza
és átlagos keresztmetszete az összes összekötőkábelnek, melyeket az
'Autobahn' felvételéhez használtak?
Karl Bartos - Ezt nem tudom megmondani, mert az
'Autobahn' felvételeinél még nem voltam ott. Conny Plank [hangmérnök]
bizonyára magával vitte ezt az információt a sírba, mivel az ő stúdiója
volt.
Wolfgang Flür - Annak idején még egész 'kényelmesen'
ment a stúdiónkban. Az összes felhasználható kábel mennyisége 28
volt, a teljes hossz 69,74 m, és az átlagos napi keresztmetszet kábelenként
0,7 mm körül volt, amikor éppen használatban voltak. Amikor nem, akkor
a keresztmetszet 5 térfogatszázalékkal csökkent. Az összes nem használható
kábel mennyisége 253 volt, míg teljes hosszuk 972 métert tett ki
0,665% (hideg) tényleges napi keresztmetszetnél. Ez a nem az 'Autobahn'
felvételéhez rendelkezésre álló kábelek figyelmen kívül hagyásával
értendő...
Keyboards - A koncerteken az egész stúdió-felszereléseteket
bevetettétek, hogy úgy mondjam, 'egy az egyben'?
Karl Bartos - Többé-kevésbé.
Wolfgang Flür - Egyértelmű igen.
Keyboards - Hogyan ítélnétek meg ma a Kraftwerk zenéjét
tekintettel az 'audiofilitásra' (Audiophilität)?
Wolfgang Flür - Az meg mi? Valami szexuális? Akkor inkább
nem mondanék semmit róla. Hiszen mindig mindent rosszul értelmeznek, és
a sajtó nagydobra veri. Sorry, de személyes okokból passzolok. A kérdésed
nekem túl intim.
Karl Bartos - Szerintem az 'audiofilitásnak' semmi köze
a zene minőségéhez.
Keyboards - Mi a véleményetek a Komputer csapatról,
melynek hangzása nagyon erősen az 'újabb' Kraftwerk-dalokra hasonlít,
ill. ami úgy hallatszik, hogy a Kraftwerk maga is lehetne? A plágiumot,
mint 'Bill Gates', bosszantónak (Copyright!) találjátok, vagy inkább
viccesnek?
Karl Bartos - Olvastam a csapatról, és már bele is
hallgattam. A sajtó szövegében ezt a zenét 'Retro-Future'-ként
[nevet] határozzák meg. Ezzel Daniel Miller biztosan egy álmot váltott
valóra. Egyszer már megnézem magamnak egy koncertjüket, és majd akkor
alkotok véleményt.
Wolfgang Flür - Nem ismerem a csapatot, de nem ellenzem,
ha utánoznak minket. Ez mégiscsak megtisztelő. Ismerek Angliában is
egy ilyen zenekart, amely ma még úgy játszik, mint a Kraftwerk, de korántsem
vannak olyan különleges dalötletei. A kaliforniai 'Kraftwelt'-nek,
amely még egész jól el is ad, sincsenek igazán jó ötletei. Persze
mind utánzók. Én magam nem lennék elégedett ilyen munkával. Az
embernek mégiscsak kell valami sajátot alkotni, ha igazi elégedettséget
szeretne elérni.
Keyboards - Karl Bartos, miért adtad ki új albumodat
Electric Music néven, és nem mellék-projektként, mivel érthetően különbözik
az előd-albumtól [Elektric Music, 'Esperanto', 1993], és nem is igazán
tűnik elektronikus zenének?
Karl Bartos - Én nem változtatom meg minden produkciónál
a nevemet. Hiszen ez nem termelői zene; engem magamat képvisel. Ennél
elvárom magamtól, hogy meg tudok változni és meg kell változnom. Az
Electric Music egy ilyen művésznév számomra. Jelenleg egyébként néhány
zenésszel a színpadi shown dolgozom.
Keyboards - Melyik szoftverprogramot használtad a
szintetikus énekléshez/dalokhoz például az 'Overdrive'-on az Electric
Musictól?
Karl Bartos - Minden nőnek megvan a titka. [nevet]
Keyboards - Ma több Eigenbau márkájú felszerelést
vagy több kereskedelemben kapható készüléket használtok?
Karl Bartos - Én mindent elfogadok, ami jön.
Wolfgang Flür - Én magamról azt mondhatom, hogy mi a
Yamonál kizárólag ipari készülékeket használunk. Hiszen elég olyan
gép van, ami kicsi, nagyteljesítményű és jó ára van, hogy már ne
kelljen magunknak fejlesztenünk.
Keyboards - Ti is, mint a Kraftwerk '98-ban, a Doepfer
'Schaltwerk'-ét és 'Mag 16'-ét használjátok?
Wolfgang Flür - Nem.
Karl Bartos - Nem.
Keyboards - Karl, az interjúban olyan benyomást
keltesz, mintha nem lenne meg a pénzed a korszerű szintetizátorok
(Yamaha SY, Korg Trinity, Roland JX 8000, Kawai K 5000, E-mu, stb.)
megszerzéséhez. Miért nem próbálsz meg a fent nevezett cégek közül
többet támogatóként (a nagy ismertségi szintnél fogva reklámhordozó,
ingyenes felszereléssel a gyártótól) szerepeltetni?
Karl Bartos - Jó tipp. Kit kéne megkeresnem? Nyitott
vagyok az ajánlatokra.
Keyboards - Tényleg Wolfgang írta a 'Robocop II'
filmzenéjét, vagy ez csak egy ostoba híresztelés, mint Flür öngyilkossága?
Wolfgang Flür - Nekem is volt a kezemben az a hamisítvány/kalózfelvétel,
amire utalsz, és csak azt tudom mondani, hogy ilyen szemetet soha nem
csináltam. Túl bonyolult vagyok valami ilyen olcsóhoz. Itt megint
valaki az én egyik nevemet használta, hogy pénzt csináljon. Azt meg,
hogy halott lennék, a minap az interneten olvasták. Ez pontosan ugyanaz.
Ilyenkor valaki fontossá akarja tenni magát az én nevemmel és látványos
koholt információkkal. Az ilyen emberek gyenge személyiségek, akiknek
erre szüksége van. Én ezen tudok nevetni, és nem veszem többé
komolyan. Hogy nagyon is életben vagyok, azt hallhatjátok a Yamo
'Time-Pie'-t vagy jövő télen az új 'Serenity Supreme'-albumon. Ott
megint van néhány meglepetés, ezt már meg tudom ígérni.
Keyboards - Miért nincs Flür/Bartos közös projekt?
Vagy talán legközelebb?
Wolfgang Flür - Talán mégis van?! Ki tudja? Ki mondja,
hogy ilyesmi lehetetlen? Már megint 'koholmányok'?
Karl Bartos - Wolfgang és én állandó kapcsolatban
vagyunk, állandóan ötleteket cserélünk, és rendszeresen találkozunk.
Majd meglátjuk, mi lesz ebből.
Keyboards - Nem csábítana titeket mégis, egy olyan
projektet létrehozni, mint a Kraftwerk, és a most rendelkezésre álló
csúcsfelszereléssel eddig még soha nem létezett hangzásokat ill.
darabokat csinálni?
Karl Bartos - Érdekesen hangzik. Éppen folyamatban is
van.
Wolfgang Flür - Én ezt csinálom a magam módján most
a Yamoval. Hallgass csak bele ?Rheinlandspezialitäten-embe (rajnai
specialitások) ['Time-Pie'-alcím]! Ott furcsát és pompásat fogsz találni.
Keyboards - El tudnátok képzelni, hogy esetleg egy másik
csapattal együtt dolgoztok? Lehetséges lenne olyasmi, hogy Daftpunk
plusz Flür vagy Bartos, vagy Daftpunk mindkettőtökkel?
Karl Bartos - Na persze, már egy csomó mindent csináltam
ebben az irányban: LFO, Afrika Bambaataa, Information Society, OMD,
Electronic, Superior, Mobile Homes. Meglátjuk, mi jön még ehhez.
Wolfgang Flür - Nem, engem ez már nem vonzana. Éppen
elég sokáig dolgoztam másokkal, és most a saját utamat járom. Talán
meg tudod érteni.
Keyboards - Hetven évesen is zenélni fogtok még?
(Remélhetőleg!)
Wolfgang Flür - Én is remélem! Hiszen a zene tudvalevően
fiatalon és boldogan tart.
Karl Bartos - Magától értetődően, mindig folytatódni
fog - a zene mint ötletek hordozója!
Keyboards - Hogyan álltok az olyan zenészekkel, mint
a Tangerine Dream vagy Klaus Schulze, akik a 70-es években más, de éppúgy
fontos elektronikus zenét csináltak, ill. Klaus Schulze esetében
szerintem még mindig csinálnak? Hallgattátok-e akkoriban az ő
lemezeiket, és hogyan tetszettek?
Wolfgang Flür - A 'Tangs' nekem mindig nagyon tetszett,
akkor is, ha ők teljesen más 'építési munkahely' is. Schulzevel
kevesebbet tudtam kezdeni.
Karl Bartos - Christoper Frankéval L.A.-ben találkoztam,
és Klaus Schulzét egyszer szívesen megismerném. Mivel ezt a fajta zenét
természetesen mindig is szerettem.
Keyboards - Volt valaha az az érzésetek a Kraftwerknél,
hogy egy nagyobb elektronikus 'kör'-höz tartoztok, vagy egyszerűen csak
a Kraftwerk tagjainak tekintettétek magatokat?
Wolfgang Flür - Tudod, mindig annyira el voltunk
foglalva saját önmegismerési folyamatunkkal, hogy egyáltalán nem
nagyon tájékozódtunk kifelé. Azt akarom hinni, hogy egy kicsit sokat
engedtünk meg egészséges egoizmusunknak, hogy teljesen programszerűen
definiálhassuk magunknak saját céljainkat. Hogy létezett volna
olyasmi, mint egy elitebb kör, már a szélén megtudhattuk volna; de ez
nagyon kevéssé érintett és érdekelt minket. De magától értetődően
mind igazi kraftwerkesek voltunk.
Karl Bartos - Azt hiszem, egy úgynevezett 'kör'-t
mindig az újságírók írnak meg. A munka a Kraftwerknél kétségtelenül
életérzés volt: Electronic Lifestyle.
Keyboards - Karl Bartos, a KEYBOARDS-interjúban
elektronikus zenével való ingertúláradásról beszélsz. De már
messze több gitáros zenekar van, mint olyan zenész, aki minőségileg jó
elektronikus zenét csinál, nem?
Karl Bartos - Kérem megérteni: én magam pontosan 20 éve
csinálok elektronikus hangzást, és hirtelen megint hozzáférést
kaptam gyerekkorom zenéjéhez Manchesterben. Ez a hang bennem volt az évek
során, és most már ki kellett engednem.
Keyboards - Mi a véleményetek az 1998-as
elektronikus körről?
Karl Bartos - Erről nem tudok általános véleményt
mondani.
Wolfgang Flür - Ismerek néhány remek művészt és
zenekart közelebbi környezetemből, mint a Bionautot Kölnből, Donna
Reginát Kölnből, a Mouse On Marsot Düsseldorf/Kölnből, a Kreidlert Düsseldorfból,
A Certain Frankot és a Der Pyrolatort Düsseldorfból, az Air Liquid-et Kölnből
vagy hasonlókat, akiket nagyon szívesen hallgatok. Néhányukkal személyesen
is dolgoztam, és nagyon örülök, hogy látom, hogyan dolgoznak ezek az
emberek, és például hogyan bánnak a szintetizátorral. Ez nekem elég.
Az új albumom egy ilyen együttműködésből fog profitálni.
A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia