Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »

Musik Express Magazin - Wolfgang Flür

1999.

Musik Express: Utoljára 1996-ban láttad Ralf Hüttert. Hogyan jött létre a találkozás?
Wolfgang Flür: Emil Schult indítványára egyeztünk meg. Emil mindig is unszolt, hogy újra vegyem fel a kapcsolatot a fiúkkal.

Musik Express: Mi volt a beszélgetés eredménye?
Wolfgang Flür: Hja, tulajdonképpen semmi. Megmutatta nekem, hogy jól tettem, hogy vettem a kalapomat, mert Ralf zenészből sportoló lett. Ugyanolyan maximalistán űzi a kerékpársportot, mint korábban a zenét.

Musik Express: Tud Ralf és Florian a könyvedről?
Wolfgang Flür: Feltételezem. Feltételezem azt is, hogy egyáltalán nincs kedvükre. Emil tud a könyvről, és Emil kapcsolatban áll Ralffal és Floriannal. Már tett is néhány megjegyzést a könyvvel szemben, melyek természetesen tőlük jöttek. Amikor valami olyat mond, hogy "Gondolod, hogy jó lenne ezt a könyvet megírni? Talán lerombolja a Kraftwerk-mítoszt. Hiszen te is ebből profitáltál", akkor tudom, hogy ezek Ralf vagy Florian szavai. Állati módon félnek a könyvtől, mert azt hiszik, rosszul járnak...

Musik Express: Nem hiszem, hogy rosszul járnának...
Wolfgang Flür: Nem! Nincs is okom rá, hogy tönkretegyem a Kraftwerket. Emberek vagyunk, mint mindenki más. Vannak gyengeségeink és erősségeink. És én túlnyomórészt a Kraftwerk erősségeivel foglalkoztam. A könyv tulajdonképpen himnusz a Kraftwerkhez, még akkor is, ha a dolog számomra szomorúan végződött. Az a döntésem, hogy a Kraftwerkhez megyek, hozott az elektronikus zenéhez. És ezért mindig hálás leszek nekik.

Musik Express: A könyvben leírod, hogyan varratott magának Ralf és Florian 'munkaruha' címén méretre szabott öltönyöket, míg neked és Karl Bartos kollégádnak konfekcióárut vettek. Ez az eset önmagáért beszél a Kraftwerk hierarchiáról?
Wolfgang Flür: Teljesen. Ralf és Florian mindig a képzeletbeli főnöki szinten voltak, Karl, Emil és én voltunk a munkatársak. Ralf és Florian nagyon jómódú szülői házból jöttek, ahol az emberek méretre szabott öltönyöket varratnak.

Musik Express: Hogyan osztották el a bevételeket?
Wolfgang Flür: Tisztáznom kell: a Kraftwerk Ralf és Florian találmánya. Ők ketten soha nem engedtek üzletileg bepillantást a kártyáikba. Nos hát, minket többieket sem fizettek rosszul. De kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy nem kapunk részesedést a haszonból.

Musik Express: De fix fizetést kaptatok?
Wolfgang Flür: Igen, mindig újra megállapodtunk.

Musik Express: Kilépésed okaként a lemezfelvételek közötti egyre nagyobb időközöket jelölöd meg. Hogyan kell elképzelnünk ezt a letargikus szakaszt?
Wolfgang Flür: Egyre gyakrabban találkoztunk. Ralfnak, ahogy már mondtam, új szerelme volt, a kerékpárja, és új 'bandája' lett, a kerékpároscsapata. Emberek, akiket maga köré csoportosított, mert Ralf vezető egyéniség. A Kling Klang Stúdiónk akkoriban tele volt kerékpárokkal, gumikkal és szerelőállványokkal. Ez Karlt és engem szemlátomást untatott. Várnunk és várnunk kellett. És aztán egyszercsak elvesztettem a lelkesedésemet, mert észrevettem, hogy emberként is mellőzve vagyok. Az 'Electric Cafe' után már semmi nem történt.

Musik Express: Csak így egyszerűen történt a dolog?
Wolfgang Flür: Hát, soha nem mondtam fel szabályosan, nem is voltam szabályosan alkalmazva szerződéssel vagy ilyesmi. Valamikor barátokat ismertem meg egy kiállításon, akiknek bútorműterme volt Düsseldorfban. Náluk tetszett nekem, mert annyira emberileg bántak egymással. Attól kezdve egyre többet jártam a műterembe, és egyre kevesebbet a Kling Klang Stúdióba. Igen, és úgy gondoltam, ha még valahogy folytatódik a Kraftwerkkel, felhívhatnak. De nem jött hívás.

Musik Express: Legkésőbb a 'The Mix' felvételeinél csöröghetett volna a telefonod.
Wolfgang Flür: Nem is volt rám szükségük a 'The Mix'-hez. Hiszen ez csak a régi anyag új feldolgozása volt. Éveken át régi szalagokat digitalizáltak, átépítették a stúdiót, és megszerezték a legdrágább elektronikát. A Krafwerk rugalmatlan kolosszussá vált. A Kraftwerk akkor volt a legjobb, amikor még alig volt felszerelése, mert szörnyű sokat kellett improvizálniuk. Ha az embernek túl sokat kell a kezelési utasításokkal foglalkoznia, nem tud többé zenei látomásokat kifejleszteni.

Musik Express: Azt meséled, hogy 1989-ben felhívtad Ralfot, és csak annyit mondott, "Milyen Wolfgang? Nem ismerek Wolfgangot", és letette. Ez alig hihető.
Wolfgang Flür: Igen, én is alig hittem el. Sokkolt. De ez bebizonyította, hogy Ralfnak vannak emberi reakciói. Sértett hiúság volt, mert nem jöttem többé, semmi más. Nem tudott felém olyan érzelmeket mutatni, melyek megkönnyítették volna, hogy visszajöjjek. Ha felhívott volna, és azt mondta volna, "Gyere már egyszer megint felénk, hiányzol", akkor azonnal megint ott teremtem volna.

Musik Express: Miért olyan félénk Ralf és Florian a nyilvánossággal szemben?
Wolfgang Flür: Hiszen a Kraftwerk soha nem volt tinibanda, egyikünk sem frontember, aki után a rajongók emésztik magukat.

Musik Express: Pedig én az első cikkeket a Kraftwerkről 13-évesen a Bravo-ban olvastam.
Wolfgang Flür: Igen, döbbenetes volt, ahogy a Bravo tudósított rólunk. De akkor sem voltunk soha tinibanda. Azt a döntést, hogy nyilvánosan soha nem siránkozunk személyiségünkről, mindig is jónak találtam. Nyugalmat adott életünknek, és a Kraftwerk-mítoszt is ápolta. Csak a zene számított. Akinek tetszik, vegye meg magának a lemezeket, semmi több. Ezt a magatartást még ma is jónak találom.

Musik Express: A HipHop úttörő Afrika Bambaata-nak, aki 1982-ben 'Planet Rock' című számában Kraftwerk-sampleket használt, 'ócska lopás'-t vetsz szemére
Wolfgang Flür: Ahogy viselkedett, az volt ócska.

Musik Express: Nem sokkal inkább úgy van, hogy Bambaata a sample-akcióval egy új hallgatógenerációt tett hozzáférhetővé a Kraftwerk számára, és ezzel megszilárdította a legendát?
Wolfgang Flür: Természetesen jó, amit az Afrika Bambaata kiváltott, de lefolyhatott volna legális keretek között is.

Musik Express: Komolyan gondolod, hogy Bambaata megkapta volna az engedélyt a sample használatára, ha rákérdezett volna.
Wolfgang Flür: Ralf valószínűleg soha nem engedte volna meg. Ezt sejtette Bambaata, és ezért nem is kérdezte meg.

Musik Express: Szerintem a Kraftwerk az Afrika Bambaata 'lopása' nélkül ma már régen nem lenne ilyen legendás.
Wolfgang Flür: Éppenséggel lehetséges. Nem egészen hibás gondolat.

Musik Express: Ex-kollégáid legutóbb 400000 márkát kasszíroztak az 'Expo 2000' szignáljáért, amely csak néhány másodperces.
Wolfgang Flür: Zseniális ötlet volt. A Florian jó üzletember. Biztosan ő intézte az üzletet. Az ilyesmit Florian mindig is jól tudta, mert nagyon is szívesen keresett sok pénzt. Senkitől nem vehetjük el, hogy jó üzleteket csináljon. De azt kérdezem magamtól, hogy ez nem károsítja-e a Kraftwerk imageát. 400000 márka a Kraftwerkkel összefüggésben - ez nekem már egy kicsit obszcénül hangzik. Kívánom is nekik, de mostanáig nem sikerült. Olyan, mintha Ralfnak és Floriannak nagyobb örömet okozna sok pénzt keresni, mint új zenét felvenni.

Musik Express: Szerinted mennyi idő alatt barkácsolta össze a Kraftwerk az ő munkatempójukkal a szignált?
Wolfgang Flür: Szerintem elég gyorsan megoldották.

Musik Express: Szóval, ha akarják, tudnak?
Wolfgang Flür: Természetesen!

(Albert Koch interjú)

A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia