Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Musik Express Magazin - Wolfgang Flür
1999.
Musik Express: Utoljára 1996-ban láttad Ralf Hüttert.
Hogyan jött létre a találkozás?
Wolfgang Flür: Emil Schult indítványára egyeztünk
meg. Emil mindig is unszolt, hogy újra vegyem fel a kapcsolatot a fiúkkal.
Musik Express: Mi volt a beszélgetés eredménye?
Wolfgang Flür: Hja, tulajdonképpen semmi. Megmutatta
nekem, hogy jól tettem, hogy vettem a kalapomat, mert Ralf zenészből
sportoló lett. Ugyanolyan maximalistán űzi a kerékpársportot, mint
korábban a zenét.
Musik Express: Tud Ralf és Florian a könyvedről?
Wolfgang Flür: Feltételezem. Feltételezem azt is, hogy
egyáltalán nincs kedvükre. Emil tud a könyvről, és Emil kapcsolatban
áll Ralffal és Floriannal. Már tett is néhány megjegyzést a könyvvel
szemben, melyek természetesen tőlük jöttek. Amikor valami olyat mond,
hogy "Gondolod, hogy jó lenne ezt a könyvet megírni? Talán
lerombolja a Kraftwerk-mítoszt. Hiszen te is ebből profitáltál",
akkor tudom, hogy ezek Ralf vagy Florian szavai. Állati módon félnek a
könyvtől, mert azt hiszik, rosszul járnak...
Musik Express: Nem hiszem, hogy rosszul járnának...
Wolfgang Flür: Nem! Nincs is okom rá, hogy tönkretegyem
a Kraftwerket. Emberek vagyunk, mint mindenki más. Vannak gyengeségeink
és erősségeink. És én túlnyomórészt a Kraftwerk erősségeivel
foglalkoztam. A könyv tulajdonképpen himnusz a Kraftwerkhez, még akkor
is, ha a dolog számomra szomorúan végződött. Az a döntésem, hogy a
Kraftwerkhez megyek, hozott az elektronikus zenéhez. És ezért mindig hálás
leszek nekik.
Musik Express: A könyvben leírod, hogyan varratott
magának Ralf és Florian 'munkaruha' címén méretre szabott öltönyöket,
míg neked és Karl Bartos kollégádnak konfekcióárut vettek. Ez az
eset önmagáért beszél a Kraftwerk hierarchiáról?
Wolfgang Flür: Teljesen. Ralf és Florian mindig a képzeletbeli
főnöki szinten voltak, Karl, Emil és én voltunk a munkatársak. Ralf
és Florian nagyon jómódú szülői házból jöttek, ahol az emberek méretre
szabott öltönyöket varratnak.
Musik Express: Hogyan osztották el a bevételeket?
Wolfgang Flür: Tisztáznom kell: a Kraftwerk Ralf és
Florian találmánya. Ők ketten soha nem engedtek üzletileg bepillantást
a kártyáikba. Nos hát, minket többieket sem fizettek rosszul. De
kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy nem kapunk részesedést a
haszonból.
Musik Express: De fix fizetést kaptatok?
Wolfgang Flür: Igen, mindig újra megállapodtunk.
Musik Express: Kilépésed okaként a lemezfelvételek
közötti egyre nagyobb időközöket jelölöd meg. Hogyan kell elképzelnünk
ezt a letargikus szakaszt?
Wolfgang Flür: Egyre gyakrabban találkoztunk. Ralfnak,
ahogy már mondtam, új szerelme volt, a kerékpárja, és új 'bandája'
lett, a kerékpároscsapata. Emberek, akiket maga köré csoportosított,
mert Ralf vezető egyéniség. A Kling Klang Stúdiónk akkoriban tele
volt kerékpárokkal, gumikkal és szerelőállványokkal. Ez Karlt és
engem szemlátomást untatott. Várnunk és várnunk kellett. És aztán
egyszercsak elvesztettem a lelkesedésemet, mert észrevettem, hogy emberként
is mellőzve vagyok. Az 'Electric Cafe' után már semmi nem történt.
Musik Express: Csak így egyszerűen történt a
dolog?
Wolfgang Flür: Hát, soha nem mondtam fel szabályosan,
nem is voltam szabályosan alkalmazva szerződéssel vagy ilyesmi.
Valamikor barátokat ismertem meg egy kiállításon, akiknek bútorműterme
volt Düsseldorfban. Náluk tetszett nekem, mert annyira emberileg bántak
egymással. Attól kezdve egyre többet jártam a műterembe, és egyre
kevesebbet a Kling Klang Stúdióba. Igen, és úgy gondoltam, ha még
valahogy folytatódik a Kraftwerkkel, felhívhatnak. De nem jött hívás.
Musik Express: Legkésőbb a 'The Mix' felvételeinél
csöröghetett volna a telefonod.
Wolfgang Flür: Nem is volt rám szükségük a 'The
Mix'-hez. Hiszen ez csak a régi anyag új feldolgozása volt. Éveken át
régi szalagokat digitalizáltak, átépítették a stúdiót, és
megszerezték a legdrágább elektronikát. A Krafwerk rugalmatlan
kolosszussá vált. A Kraftwerk akkor volt a legjobb, amikor még alig
volt felszerelése, mert szörnyű sokat kellett improvizálniuk. Ha az
embernek túl sokat kell a kezelési utasításokkal foglalkoznia, nem tud
többé zenei látomásokat kifejleszteni.
Musik Express: Azt meséled, hogy 1989-ben felhívtad
Ralfot, és csak annyit mondott, "Milyen Wolfgang? Nem ismerek
Wolfgangot", és letette. Ez alig hihető.
Wolfgang Flür: Igen, én is alig hittem el. Sokkolt. De
ez bebizonyította, hogy Ralfnak vannak emberi reakciói. Sértett hiúság
volt, mert nem jöttem többé, semmi más. Nem tudott felém olyan érzelmeket
mutatni, melyek megkönnyítették volna, hogy visszajöjjek. Ha felhívott
volna, és azt mondta volna, "Gyere már egyszer megint felénk, hiányzol",
akkor azonnal megint ott teremtem volna.
Musik Express: Miért olyan félénk Ralf és Florian
a nyilvánossággal szemben?
Wolfgang Flür: Hiszen a Kraftwerk soha nem volt
tinibanda, egyikünk sem frontember, aki után a rajongók emésztik
magukat.
Musik Express: Pedig én az első cikkeket a
Kraftwerkről 13-évesen a Bravo-ban olvastam.
Wolfgang Flür: Igen, döbbenetes volt, ahogy a Bravo tudósított
rólunk. De akkor sem voltunk soha tinibanda. Azt a döntést, hogy nyilvánosan
soha nem siránkozunk személyiségünkről, mindig is jónak találtam.
Nyugalmat adott életünknek, és a Kraftwerk-mítoszt is ápolta. Csak a
zene számított. Akinek tetszik, vegye meg magának a lemezeket, semmi több.
Ezt a magatartást még ma is jónak találom.
Musik Express: A HipHop úttörő Afrika Bambaata-nak,
aki 1982-ben 'Planet Rock' című számában Kraftwerk-sampleket használt,
'ócska lopás'-t vetsz szemére
Wolfgang Flür: Ahogy viselkedett, az volt ócska.
Musik Express: Nem sokkal inkább úgy van, hogy
Bambaata a sample-akcióval egy új hallgatógenerációt tett hozzáférhetővé
a Kraftwerk számára, és ezzel megszilárdította a legendát?
Wolfgang Flür: Természetesen jó, amit az Afrika
Bambaata kiváltott, de lefolyhatott volna legális keretek között is.
Musik Express: Komolyan gondolod, hogy Bambaata
megkapta volna az engedélyt a sample használatára, ha rákérdezett
volna.
Wolfgang Flür: Ralf valószínűleg soha nem engedte
volna meg. Ezt sejtette Bambaata, és ezért nem is kérdezte meg.
Musik Express: Szerintem a Kraftwerk az Afrika
Bambaata 'lopása' nélkül ma már régen nem lenne ilyen legendás.
Wolfgang Flür: Éppenséggel lehetséges. Nem egészen
hibás gondolat.
Musik Express: Ex-kollégáid legutóbb 400000 márkát
kasszíroztak az 'Expo 2000' szignáljáért, amely csak néhány másodperces.
Wolfgang Flür: Zseniális ötlet volt. A Florian jó üzletember.
Biztosan ő intézte az üzletet. Az ilyesmit Florian mindig is jól
tudta, mert nagyon is szívesen keresett sok pénzt. Senkitől nem vehetjük
el, hogy jó üzleteket csináljon. De azt kérdezem magamtól, hogy ez
nem károsítja-e a Kraftwerk imageát. 400000 márka a Kraftwerkkel összefüggésben
- ez nekem már egy kicsit obszcénül hangzik. Kívánom is nekik, de
mostanáig nem sikerült. Olyan, mintha Ralfnak és Floriannak nagyobb örömet
okozna sok pénzt keresni, mint új zenét felvenni.
Musik Express: Szerinted mennyi idő alatt barkácsolta
össze a Kraftwerk az ő munkatempójukkal a szignált?
Wolfgang Flür: Szerintem elég gyorsan megoldották.
Musik Express: Szóval, ha akarják, tudnak?
Wolfgang Flür: Természetesen!
(Albert Koch interjú)
A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia