Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Rock & Folk Magazine - Ralf Hütter és Florian Schneider
1976. november
Rock&Folk - Miért tették azt az utazást Los
Angelesbe tavaly nyáron?
Ralf Hütter - A végső mixet csináltuk a Record Plant
stúdióban. De ez leginkább azért van, mert az albumunk az európai
kultúrát eleveníti fel, szellemileg európai, és egy új lelkiismeret,
melyet az amerikai kontinensen tett utazásunk alatt fedeztünk fel,
75-ben. Mindenki azt kérdezte tőlünk, milyen volt az élet Németországban,
Párizsban. Az emberek tudni akarták, hol tartott a kultúránk azon a
ponton. Az emberek azt mondták, mi nem rock n roll voltunk, aztán
ezeknek a tengerentúli utazásoknak köszönhetően felfedeztük európai
kulturális identitásunkat.
Rock&Folk - Előadásukban két új, Európára
vonatkozó dalt játszottak: 'Europe Endless' és 'TEE'. Önök tényleg
hisznek ebben az európai lelkiismeretben? Már nem németek többé?
Ralf Hütter - Ez nem nacionalista érzés... A rajnai
terület kultúrája a kulturális hátterünk. Ami ámulatba ejtett bennünket
az Államokban, az az, hogy mindenki sokkal jobban megmutatja saját hátterét,
mint Európában, annak ellenére, hogy nekünk múzeumaink vannak és
nagyon gazdag történelmünk. Az Államokban viszont csak 'tömbök'
vannak, aztán az emberektől azt várják, hogy ezt a hátteret mutassák
pszichológiai és egyéni szinten...
Florian Schneider - Amikor az ember egy amerikai stúdióban
van, van egy távolság, amely lehetővé teszi, hogy mindent nagyon tisztán
lássunk.
Ralf Hütter - Németországban a fiatal srácok amerikai
zenét játszanak, és mi Hollywoodban német zenét játszunk...
Florian Schneider - Amikor amerikai zenészeket
hallottam, annak természetesen semmi köze nem volt azokhoz a fiatal németekhez,
akik azt hiszik, 'amerikaian' játszanak...
Rock&Folk - Nem gondolják, hogy ugyanolyan
helyzetben vannak, mint Fritz Lang, aki valami amerikai terméket
(thriller) csinál Hollywoodban, de olyan filmeket, melyek tele vannak az
expresszionista német kultúrával?
Ralf Hütter - Igen, bizonyos értelemben. A távolság
lehetővé teszi, hogy tisztábban lássunk. Hogy a dolgok tudatába kerüljünk,
ki kell lépnünk, és megszemlélnünk. Számunkra a probléma az volt,
hogy kilépjünk magunkból, egyforma német turnék által behatárolt
egzisztenciánkból, hogy távolságból tekintsünk saját kultúránkra.
Rock&Folk - Mostani sikerüket ezzel az öntudattal
tudnák magyarázni?
Ralf Hütter - Nincs racionális magyarázatom, annál is
inkább, mert az emberek, például Franciaországban, megveszik a
lemezeinket, de nem igazán jönnek el koncertjeinkre.
Rock&Folk - Tehát, hogyan magyarázza ezt a különbséget
az albumok és a haknik között?
Ralf Hütter - Az album mindig egy elképzelésből
indul: a 'Radioactivity' egy olyan ötletből jött, amely hosszú ideig
megigézett minket, a rádió és az összes rádióhullámos jelenség
elképzelése, bármilyen rádió-aktív anyag átvitele. Borzongunk ettől
a dologtól, és az album ötlete legalább három évig volt a fejünkben.
Első Egyesült Államokbeli turnénk alatt meglátogattuk az összes független
rádiót, ezért rádióállomásnak láttuk magunkat... de lehetetlen
ilyesmit Németországban elindítani, az állami monopólium miatt. Tehát
az egyetlen lehetőség a lemezeken keresztül van, és koncerteket használva
a 'médialemez' további erősítésére. De néhányan még mindig azért
jönnek az előadásainkra, mert nehéz elképzelniük, hogy egy zenekar játssza
ezt a zenét, és hogy élőben reprodukálható. Azt hitték, ez csak stúdiómunka...
mint például a Sgt Pepper, amelyet a Beatles nem tudott élőben eljátszani,
mert csak három akkordot ismertek.
Rock&Folk - Gonosz emberek a 'Radioactivity' sikerét
a 'Pop Corn'-éhoz hasonlították...
Ralf Hütter - A 'Pop Corn' csak egy 'gépi szerzemény'
volt. Senki nem volt mögötte, míg a 'Radioactivity'-nél kötelességünk
(és talán az Önöké is), hogy megmutassuk, mi van mögötte. Számunkra
alapvető volt, hogy létrehozzunk egy albumot, és túllépjünk rajta.
Az egy lépcső és egy pillanat tanúja.
Rock&Folk - Ez a lemez nyilvánvalóan lenyűgözött
olyan embereket, mint Bowie vagy Iggy Pop...
Ralf Hütter - Ez normális. Egy kicsit olyan, mint egy
pillanatfelvétel, egy ernyő, amely a fényt pontosan egy olyan szellemi
és zenei területre vetíti, amelyet addig senki sem vett figyelembe. Itt
az emberek mindig angolokról és amerikaiakról csináltak képeket, és
nekünk kellett megfordítanunk a kamerát, és magunkról csinálni képet,
hogy megmutassuk magunkat a médiának, mert a háború utáni német
generáció az árnyékban maradt: akik idősebbek nálunk, Elvist vagy a
Beatlest bálványozták... ezek nem rossz választások, de ha teljesen
elfelejtjük identitásunkat, gyorsan 'üressé' és következetlenné válik.
Egy egész generáció van Németországban, 30 és 50 év között, aki
elvesztette identitását, és akinek soha nem is volt.
Rock&Folk - Tehát Önök úgy tesznek, mintha képesek
lennének segíteni a német fiatalságnak, hogy megtalálja saját
identitását?
Ralf Hütter - Közép-Európa élő kultúrája a 30-as
években megszakadt, és az összes értelmiségi az Egyesült Államokba
vagy Franciaországba ment, vagy eltűnt. Mi a 30-as évek e kultúrájához
térünk vissza, oda, ahol abbamaradt, és mindezt szellemi síkon...
Florian Schneider - Az elektroakusztikus hangszereket Európában,
Németországban, Franciaországban fejlesztették ki.
Rock&Folk - Tehát kapcsolatot hoznak létre a múlt
kultúrája és a tömegmédia amerikai használati módja között, de
modern eszközök használatával...
Ralf Hütter - A magnót Németországban találták fel!
Mi is használunk mikrofont Németországban. De természetesen nem kérdéses
a nemzeti kultusz...
Rock&Folk - Néhányak számára Önök alapzenét
csinálnak, annak ellenére, hogy zenei létjogosultságuk erősen
intellektuális.
Ralf Hütter - Igaz, hogy nagyon nehéz valamit olyan
egyszerűre megírni, mint az 'Autobahn', nehéz meghúzni a legrövidebb
vonalat két pont között...
Florian Schneider - Olyan, mint a tudományban: nagyon
egyszerűnek tűnhet, atomok és radioaktivitás... ha már egyszer
felfedezték!
Rock&Folk - Azért választották a rockzene világát,
és említik a Beach Boys-t referenciaként, mert szükségük van rá,
hogy közel érezzék magukat a közönséghez?
Ralf Hütter - Igen, dalaikban sikerült a lehető legtöbb
alapötletet összesűríteniük. 100 év múlva, ha az emberek tudni
akarják majd, milyen volt Kalifornia a 60-as években, csak meg kell
hallgatniuk a Beach Boys egy dalát.
Rock&Folk - Tehát ugyanígy, ha az emberek tudni
akarnak majd 1976 Európájáról, a Kraftwerket fogják hallgatni?
Ralf Hütter - Igen, remélem. Ha kommunikációs
rendszerünk igazán jól működik...
Rock&Folk - Szóval milyen irányba dolgoznak
most? Valami még inkább 'robotszerű' felé?
Ralf Hütter - Munkánk 'film oldala' fog bővülni. Ha
szalagokkal dolgozunk, az forog, filmeszközzé válik, a zenén túl. Nem
úgy értem, hogy filmeket fogunk készíteni - már forgatunk is egy
nagyon rövidet - hanem inkább az előadások alá fogunk elektronikus
balettokat berakni, melyekben saját magunkat fogjuk eljátszani,
mozdulatokat végzünk a testünkkel, mozdulatokat, melyek bizonyos rezgéseknek
felelnek meg... néhány új elképzelés, melyen dolgozunk következő
turnénkra. Vannak gépeink, melyek lehetővé teszik ötleteink megvalósítását,
és amíg ezt csinálják, mi tovább tudunk lépni, egy következő lépcsőfokra...
Florian Schneider - A többi német zenekar, gépei segítségével,
visszafelé tesz utazást, míg mi inkább előrefelé utazunk.
Rock&Folk - Ami a többi német 'űr'-zenekart
illeti, úgy tűnik, megtagadják annak látni gépeiket, amire valóak,
és helyette meditációt ajánlanak. Önöknél a gépek bemutatják
magukat, és egyfajta provokációvá, agresszióvá válnak...
Ralf Hütter - Ez agresszió és agresszív szépség.
Florian Schneider - Vannak dallamaink is, megpróbálunk
kontrasztot létrehozni e két elem között.
Ralf Hütter - A stúdióban zümmögve megkomponáljuk
dallamainkat, és a ritmus a gépek hangzásaiból jön.
Rock&Folk - Ami azt illeti, amit az emberek látnak
a színpadon, az tudatos hivatkozás azokra a nagy német expresszionista
filmekre, mint a 'The Cabinet of Doctor Caligari' (Dr. Caligari kamrája)?
Ralf Hütter - Igen, tényleg, ezen dolgoztunk...
Florian Schneider - Néha megijedek ettől a dologtól a
színpadon, olyan kemény. Túl nagy a zaj, de úgy működik, mint egy
szado-mazo bűvölet.
Ralf Hütter - Az elektronikus zenében, ellentétben
azzal, amit az emberek gondolnak, a pszichológia játssza a legnagyobb
szerepet.
Rock&Folk - Amikor elmentünk együtt a 'Machines
Celibataires' kiállítására, Önök lenyűgözve nézték a
leggonoszabb gépeket...
Ralf Hütter - Mi magunk is egyedülállóak
(celibataires) vagyunk (nevet)!
Rock&Folk - Meséljenek Bowie-val való találkozásukról
és terveikről...
Ralf Hütter - Együtt kellett volna már dolgoznunk, de
az utolsó album sikere miatt turnéra kellett mennünk októberig, és a
terveinket elhalasztottuk. De Bowie-val, ami összehoz minket, többnyire
hasonló a nézőpontunk a pszichológiáról. Ugyanez van Iggy-vel.
Mellesleg ajánlottunk egy számot (TEE) nekik az új albumunkról... Ők,
mint mi, nagy vonatrajongók. Semelyik másik zenekar nem tudná jobban
felidézni a vonatok világát, mint mi, azt hiszem. A fémes zene, fém a
fémen... Hangfelvételt fogunk készíteni Bowie-val. Ezért hamarosan Düsseldorfba
jön. Még mindig nem tudjuk, mit fogunk csinálni együtt, ez jobbára
egy találkozás...
Florian Schneider - Mindig érdekelt minket, amit Bowie
csinál, különösen a legutóbbi albumain. A hardrocktól indult, és
most az elektroakusztikus zenéhez vezető nyomon halad, míg mi az
ellenkező irányba mentünk, az elektronikus zenétől a rockzene felé...
Úgyhogy azt hiszem, ami történni fog, izgalmas lesz.
Ralf Hütter - Azt hiszem, ez ugyanolyan kutatás egy
szintetikus ember számára. Elkápráztatott minket ennek az elképzelésnek
a megvalósítása, és megpróbáltuk magunk kialakítani, producer segítsége
nélkül. Mindenki, aki a showbizniszben dolgozik, valaki másra vár,
hogy kialakítsa jellegzetes image-ét. Mi azt mondtuk magunknak: nem
akarunk várni, felfedezzük magunkat egyedül.
Florian Schneider - A sztárok mögött rendszerint
mindig van valamilyen Colonel Parker... (Parker ezredes)
Rock&Folk - De gondolják, hogy valaki csinálja
az Önök munkájának megfelelőjét filmekben, festményben, stb...?
Ralf Hütter - Emil, aki velünk dolgozik, Joseph Beuys
egyik tanítványa, aki a képi művészet leghíresebb német mestere, a
Fluxus csapat egyik megteremtője, és érdeklik a cselekvések és történések.
Emil dolgozik előadásaink vizuális oldalán, és a dalszövegek némelyikét
írja. Németországban körülbelül 5 éve van hasonló filmgyártóknak
egy mozgalma, amelyhez egész közel érezzük magunkat. Például
Fassbinder a mi zenénket használta következő filmjéhez, a 'La
Roulette Chinoise'-hez, és a jövőben is fogunk együtt dolgozni. Mindez
a paranoiás öntudat jellemző a német filmekre. Az összes fiatal német
filmes fél a kamerától...
Rock&Folk - Úgy, mint az expresszionista
filmekben, melyekben mindig költőien látták a valóságot...
Ralf Hütter - Igen, pontosan.
Rock&Folk - Mi a tárgya a 'Europe Endless'-nek,
ennek az új számnak, melyet színpadon énekelnek?
Ralf Hütter - Beutaztuk Európát, és különösen egy
Egyesült Államokbeli turné után rájöttünk, hogy Európa jobbára
parkokból és régi szállodákból áll... 'promenades and avenues'...
'real life'... való élet, de egy képeslapvilágban. Európa az Államokból
visszatérve csak képeslapok sorozata...
Rock&Folk - Jártak valamilyen koncerten az Államokbeli
útjuk alatt? Látták élőben a Beach Boys-t?
Ralf Hütter - Igen, láttuk őket egy nagy stadionban.
Nagyszerű volt, mint egy újjászületés. Van egy csodálatos és nagyon
szívbe markoló dal az utolsó albumukon, a 'Once in my life'. Szeretném
merni kimondani életemben egyszer, amit Brian Wilson kimond abban a
dalban...
Rock&Folk - Honnan ered ez a Beach Boys-szenvedélyük?
Ralf Hütter - Az amerikai valóságra vonatkozó
gondolataik intelligenciájából, melyet a lemezeikbe belevisznek.
Florian Schneider - Amikor elértük Kaliforniát és
Hollywoodot, azt tudtuk mondani: igen, pontosan olyan, mint a Beach Boys
dalaiban.
Rock&Folk - És szeretnék, hogy az emberek
ugyanezt mondják az Önök zenéjéről és Európáról, és különösen
Németországról?
Ralf Hütter - Pontosan ezt mondta nekünk Bowie: amikor
Düsseldorfba jött minket meglátogatni a Mercedesével, az autópályán
jött, miközben az 'Autobahn'-t hallgatta az autórádióján. Ezt
mondta: pontosan olyan, minden benne van a számotokban.
Rock&Folk - És Iggy Pop-pal?
Ralf Hütter - Egy liftben találkoztunk vele, és rögtön
igazi kapcsolat lett belőle. Mindig is szerettem, amit a Stooges csinált:
ők 'mertek'. Az elektronikával az ember elbújhat a gépek mögött,
vagy megmutathatja magát. Különböző módjai vannak annak, hogy
megmutassuk magunkat. Talán a Fluxus-események miatt is érdekel minket
Iggy, melyekben diákként én is benne voltam... 'action, action baby!'
Elektronikus hangszerekkel egyedül, teljesen egyedül lehetsz a színpadon,
mint Iggy: még csak egy gitárod sincs, hogy elbújj. A rockzene néhány
fizikai felfedezésének meg tud felelni néhány alapvető és szörnyű
pszichológiai felfedezés, mint például elolvasni egy könyvet, amely
megváltoztatja a világnézetünket, ami addig volt. Ez után soha nem mész
teljesen ugyanazon az úton...
Rock&Folk - Miért használják ezt a furcsa
rendszert dobok helyett?
Ralf Hütter - Iggy Pop például dobos volt, és
abbahagyta, hogy továbblépjen. Énekes lett. A dobokkal a dobos elrejti
magát egy 'cselekvés' mögé. A mi célunk az volt, hogy megnyíljunk,
továbbmenjünk egy lépéssel, és hangszórókra készítsünk zenét.
Ezt hagyományos dobossal nem tudtuk elérni: két ütősünkkel hónapokig
dolgoztunk, hogy kialakítsuk ezt a rendszert, és ez megváltoztatta életünket.
Rock&Folk - Mit fejez ki ez a két dobos kettejük
duettjével összehasonlítva?
Ralf Hütter - Ők a Krafwerk részei. Természetesen mi
Floriannal 10 éve zenélünk, míg ők csak három éve vannak mellettünk,
és csak lassan hatolnak be a Kraftwerk univerzumba. Nem tudnánk bárkivel
játszani zenénket. Fontos, hogy képesek legyünk megérteni egymást,
mert az elektronikus humor nem mindenki számára egyértelmű.
Rock&Folk - Kérem, mondjon egy példát erre az
elektronikus humorra...
Ralf Hütter - Hát, hallgassa meg az 'Autobahn'-t, és
aztán vezessen az autópályán. Akkor észre fogja venni, hogy az autója
egy hangszer. Annyi minden lehet vicces... Igazi életfilozófia, ami az
elektronikából jön.
Rock&Folk - Esetleg ugyanez vonatkozik a ruhaízlésükre
és a szürke cipőkre?
Ralf Hütter - Igen, minden a magnók, kamerák, az összes
ilyen, elektronika által előállított gép előtti öntudatból jön.
Rock&Folk - Pontosan mi Emil szerepe?
Ralf Hütter - Ő a médiumunk. Dalszövegeket ír, ügyel
a fényekre.
Florian Schneider - Amikor találkoztam Emillel, és
amikor megmutatta nekem képregényeit, azt gondoltam, olyanok, mint a mi
zenénk.
Rock&Folk - Fel tudnának oszlani valamikor?
Ralf Hütter - Már megpróbáltuk, de nem működött.
Egyetértésünk túl ösztönző: egy csomó dolgot felfedeztünk, mert
együtt voltunk, és az egyedüllét soha nem tudott volna oda eljuttatni
minket, ahol most vagyunk. Ez egy szükséges kettősség... kling-klang.
Rock&Folk - És az új album?
Ralf Hütter - Januárban jelenik meg. Még egy csomó
dolgunk van, mert mióta megvan a lehetőségünk, hogy élőben játsszuk
az új dalokat, tudjuk, mi nem működik. A zenénk egyrészt nagyon
egyszerű, egy forgatókönyv köré felépítve, és ugyanakkor nagyon kísérletező
is. Az új dalok mindig a régiekből születnek, mint ahogy az új ágazat
ránő a régire. Az album nevében természetesen benne lesz az 'Európa'
szó, és a borító a képeinket visszaverő tükrök sorozatából lesz.
Igaz is, van egy dal az albumon, aminek 'The Hall Of Mirrors' (Tükörterem):
annak a története, amit a kezdetektől csináltunk, pszichológiai
utunk, bizonyos tekintetben a háttér másik oldala.
A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia