Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. előtt »
Stern Magazin - Ralf Hütter
1999. december
14 dalnélküli év után a Kraftwerk zenekar az 'EXPO 2000'-el újra a slágerlistákon van. Ralf Hütter zenekari tag kilenc éve az első interjún vett részt.
Stern: Ön régimódi ember, Hütter Úr? Új számuk,
az 'EXPO 2000', úgy szól, ahogy a Kraftwerk már 20 éve is szólt.
Hütter: Darabokat szereztünk, melyek olyanok, mint a
gondolkodásmodellek, mindig újra lehet őket programozni. A dalok világszerte
nagy benyomást hagytak hátra, és mindenhonnan jönnek válaszok zenénkre.
Stern: Éppen most léptek fel robotjaikkal a 'Top of
the Pops' televízióadásban. Gondolja, hogy 16évesek megértik a zenéjüket?
Hütter: Üzenetünk nem korhoz kötött.
Stern: A 70-es években szemükre vetették, hogy Önök
a zene halála.
Hütter: Nos, ez már megoldódott. Egy új zenébe
leheltünk életet.
Stern: De amint ez a zene - a techno - létrejött, Önök
visszahúzódtak.
Hütter: Ez nem igaz, újraprogramoztuk zenénket.
Stern: 1991-ben jelent meg egy remixlemezük, és az
utolsó szabályos lemez már 14 éves. Mivel töltötték akkor az egész
időt?
Hütter: Minden nap a stúdióban vagyunk. Sok tennivalónk
van: zenei dolgozók vagyunk.
Stern: Ez azt jelenti, hogy a stúdióban kevesebbet
foglalkoznak a zenével, és sokkal többet kerékpárjukkal.
Hütter: Egy évben egyszer megcsinálom a Tour de France
hegyi szakaszát. Ehhez persze sokat kell edzenem.
Stern: Ezenkívül mit csinálnak a stúdióban?
Hütter: Teljesen digitalizáltuk régi számainkat, most
mind ott vannak merevlemezeinken / winchestereinken. Ez a hangarchívumunk.
Ez túl fog minket élni.
Stern: Nem félnek attól, hogy merevlemezeik egy nap
letörlődnek, és semmi nem marad zenéjükből?
Hütter: Érdekes vízió: adatok tűnnek el, mint a
tinta eltűnik az évek folyamán a papírról. De ettől nem félünk.
Akkor másik zenét kell újra kitalálnunk.
Stern: Korábban öltönyben és aktatáskákkal
mentek a stúdióba. És ma?
Hütter: Ugyanúgy, de aktatáska helyett laptopjaink
vannak, így már nem kell annyi papírt hurcolnunk.
Stern: A számaik címe 'Radioaktivität' és
'Mensch-Maschine' volt. Ettől féltek az emberek a 70-es években, mára
megszokták. Milyen címektől félnének ma az emberek?
Hütter: Talán 'Computerbombák'. Számítógépekkel
lehet bombaszőnyegeket ledobni. A technika ugyanaz, mint amit mi a zenekészítéshez
használunk.
Stern: Ez azt jelenti, hogy azzal, ami a stúdiójukban
áll, tudnának bombákat is vezérelni?
Hütter: Mondjam úgy: a 70-es és korai 80-as években
nem utazhattunk számítógépeinkkel a keleti blokk országaiba. Azt hitték,
ezek háborús eszközök.
Stern: Már mondta, hogy Ön már nem Ralf Hütterként
érez, hanem Kraftwerkként. Milyen érzés ez?
Hütter: A német nyelvben a nevek sokszor a foglalkozást
jelölik, mint a Müllernél és Bauernál. Én már nem érzem magamat Hütter
(Kohász) Úrnak, hanem Kraftwerk Úrnak. Robotnak érzem magamat.
Stern: Az EXPO jingle, amelyből később az 'EXPO
2000' szám lett, négy másodpercig tart. Fizetségként 400000 márkát
kaptak érte. Mennyi időre volt szükségük az előállításához?
Hütter: Ez időben nem mérhető. Nem stopperral
dolgozunk. Bizonyára tovább tartott öt másodpercnél.
Stern: Magányosak a munkában?
Hütter: Jó magányosnak lenni. Fontos a nyugalom, mert
az ember a zenei szemét által állandó fenyegetésnek van kitéve. Ezért
követelünk néma napokat.
Néha csípőfogókkal megyünk körbe, és átvágjuk a hangszórókábeleket.
Amikor leállítjuk a zene áradását, lehetőségünk van az igazi
hangokat figyelni. Milyen hangjuk van a szerszámoknak, milyen hangjuk van
az ajtóknak, óráknak, autóknak, kerékpároknak...
Stern: Akkor a düsseldorfi stúdiójuk, a KLING KLANG
gyár, vagy inkább kolostor?
Hütter: Egy zenegyár, amelyben az emberek csendben is
lehetnek néha.
(Interjú: Oliver Creutz)
A cikk német verziója / The German version is from http://kraftwerk.technopop.com.br
fordította / translated by [PJ] Júlia