Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
Karl Bartos
Az eszköz az üzenet
Karl Bartos bizonyára nem mindenki számára fogalom. Pedig a képzett ütős olyan elektronikus mesterművekért felelős, mint a "Computer World", a "Mensch Maschine" vagy a "Trans Europa Express".
Igen, a született düsseldorfi 1975-től 1991-ig tag volt a Kraftwerkben. A legendás robotpop-együttesből való kiválása óta Bartos szólóban dolgozik, kreatív ötleteit a zenén kívül audiovizuális projektekbe és designba is átülteti. Ráadásul tavaly június óta meghívott professzor a berlini művészeti egyetemen.
BLITZ!: Honlapján ez áll: "Senki nem képviseli olyan egyértelműen az
elektronikus életstílus fogalmát, mint Karl Bartos." Kérem, írja le,
hogyan néz ki ugyanez a mindennapi életben...
K.B.: Az angol zenei sajtó fogalmazott egyszer így. Tulajdonképpen már nem
is tetszik annyira. Amit ma elektronikus életstílus alatt értek, az az,
hogy mi mindannyian a technikai korszak ősemberei vagyunk, "elektronikai
majomemberek". Egy olyan hatalmas hullám formájában várjuk a jövőt, amely
minket előbbrevisz. Azt hisszük, látjuk, ahogy jön. Ehelyett a lábunkat
mossa, és átcsap a fejünk fölött, miközben mi azzal vagyunk elfoglalva,
hogy valami mást csináljunk.
BLITZ!: Szólóalbumának címe "Communication", és a médiák ránk,
emberekre gyakorolt hatásával foglalkozik. Milyen üzenete van a számunkra?
K.B.: A kommunikáció tudvalevően információcserét jelent. Engem abban az
összefüggésben érdekel nagyon, hogyan változtatják a modern elektronikus
kommunikációs eszközök kultúránk tartalmát.
BLITZ!: Designnal is foglalkozik. Például albuma borítóját is maga
tervezte. Mesélne erről többet?
K.B.: Mivel szóbeliből képi kultúrába tartunk, a piktogramok, melyek
önmagukban zárt szimbólumnyelvet alkotnak, grafikailag tökéletes
megvalósítást adnak arra, hogy az üzeneteket egyre inkább képekkel visszük
át. És talán ez a legeredetibb nyelv, ami csak létezik - egy olyan nyelv,
melyet az emberiség történetének kezdetén a barlangok falára rajzoltunk.
BLITZ!: A hetvenes években az elektronikus zene inkább kivételes
jelenség volt; ma szinte mindenütt jelen van. Önök áldásnak vagy átoknak
tartják ezt?
K.B.: Ha nem figyelünk, és a Microsoft és a többiek mindent elhisznek,
amit mondanak, akkor nem sok fog maradni technikai korunkból - az adatok
vándorlása a probléma. A szoftverek/hardverek következő generációja lehet,
hogy már nem lesz kompatibilis...
BLITZ!: A CD-írás és internetes cserebörzék korában: miért vásárolna
még valaki zenét?
K.B.: Azok az emberek, akik azt állítják, hogy szeretik a zenét, és aztán
az internetről lopják (a letöltés egy barátságos, de megtévesztő kifejezés
egy bűncselekményre), a zenét fogyasztási cikké alacsonyítják, hogy
használhassák - nem átéljék. Az öröm abban van, hogy ingyen megszerzik,
gyűjtik vagy cserélik. A tulajdonképpeni kulturális érték azonban elzárva
marad tőlük.
BLITZ!: Ön meghívott professzor a berlini művészeti egyetemen "Sound
Studies - akusztikus kommunikáció" szakon. Mit ad elő a diákoknak?
K.B.: A képzés célja a hanggal a tudomány, művészet, szórakoztató
kommunikáció, építészet és várostervezés különböző munkaterületein való
professzionális munkákra való képesítés.
A Sound Studies az ember hangkörnyezetével való viszonyát állítja a
középpontba - és az ezen környezetbe való alakító és művészeti beavatkozás
lehetőségével foglalkozik. Mert olyan nincs, hogy nincs hangkörnyezet.
BLITZ!: Mire számíthatunk Öntől legközelebb? Lesz új album?
K.B.: Igen, a jövőben a munkáim új, AudioVision nevemen fognak megjelenni.
(Szöveg: Ullrich Bemmann)
eredeti: http://www.blitz-world.de/dresden
fordította [PJ] Júlia