Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
Der Spiegel - "A gépek játszanak rajtunk"
2003 július
A Kraftwerk-zenész Ralf Hütter a Tour de France Soundtracks-ról, a legendás német popzenekar több mint egy évtized utáni első albumáról.
SPIEGEL: Hütter úr, a Kraftwerk az olyan klasszikus
elektropop slágereknek köszönhetően, mint az 'Autobahn' vagy a 'Die
Roboter', nemzetközileg a legbefolyásosabb zenekar. Annyira megbénította
Önöket dicsőségük, hogy 16 évre volt szükségük egy új album kiadásához,
melynek címe ráadásul egy régi Kraftwerk számra emlékeztet?
Hütter: Gondolja, hogy egész nap csak szaladgálunk, és
lelkesen veregetjük a vállunkat? Badarság, teljesen normális zenei
dolgozók vagyunk, és jól el vagyunk foglalva a Kraftwerkkel düsseldorfi
stúdiónkban. Ebben nincs 4- vagy 20-éves terv. Mostanában keveset
adtunk ki, de a tempót mindig fel tudtuk venni.
SPIEGEL: Az új albumuk címe 'Tour de France
Soundtracks', híres régebbi számuk, a 'Tour de France' a mű alapjának
számít. Honnan jön a szenvedélyük a kerékpározással kapcsolatban?
Hütter: Mind a négyen kerékpározunk, és a Tour néhány
szakaszát magunk is megtettük. A kerékpározásnál a mozgásról és a
szabadságról van szó, a kerékpáron az ember kötetlennek érzi magát,
még szinte önállónak is. Ahogy a zenénk pedig a koncentrációval és
sebességgel foglalkozik - és a vággyal, hogy a határokat kitoljuk.
Ezen kívül a kerékpározás jó légzést is ad, és segít, hogy a
zenei világ romboló erejét kibírjuk. Ne felejtse el: 33 éve vagyunk
benne.
SPIEGEL: A Tour de France 100-éves jubileuma indította
Önöket arra, hogy új művüket éppen most adják ki?
Hütter: Az album ötlete már 20 éve megvolt. Akkoriban
átírtunk egy kéziratot filmnek. De csak amikor tavaly Párizsban adtunk
koncerteket, és ott kiállították robotjainkat a múzeumban, ugrott be,
és véghezvittük a terveket.
SPIEGEL: Fogják élőben figyelemmel kísérni a
Tourt?
Hütter: A 'Société du Tour de France' szervezői meghívtak
minket, hogy helikopterből és autóból nézzük.
SPIEGEL: Zavarja Önt, hogy a Kraftwerk zenészeket
nagyteljesítményű sportolóhoz hasonlóan emberi gépekként jellemezték?
Hütter: Fontos: embergépekről és nem gépemberekről
van szó. Tehát egy összhangról, amelyben egy simulékony jó érzés
állítható be. A franciák állítják, akkor már a pedálokat sem érzi
az ember.
SPIEGEL: A koncerteken újra élőben játsszák számaikat.
Nem idegesíti, hogy sokan máig azt gondolják, tisztán elektronikus
zene áramlik egyszerűen gombnyomásra a gépekből?
Hütter: Remélem, hogy időközben ez a tévhit megszűnt.
A hetvenes években, amikor az első nagy sikereink voltak, még sok olyan
szemrehányás volt, mint: a Kraftwerk tompa gombnyomogatókból áll.
Ezzel foglalkoztunk szövegeinkben. A 'Taschenrechner'-ben például ez
van: 'És ha ezt a gombot megnyomom, egy kis zenedarabot játszik'. Az úgynevezett
kézzel készült zene védelmezői mindig elfelejtik, hogy a kézzel készült
zene is legtöbbször művi úton előállított hangszerekkel és árammal
jön létre.
SPIEGEL: Mi nyűgözte le annyira a technikában?
Hütter: A gépeket régóta rossznak tekintik. Nálunk
ez soha nem így volt. Mi együtt dolgozunk a gépekkel. Közöttünk
mindig bajtársi viszony van.
SPIEGEL: Egyfajta társaság a gépekkel?
Hütter: Mi játszunk a gépeken, és a gépek játszanak
rajtunk. Ez tényleg így van. Ha mi elhagyjuk a koncertszínpadot, a gépek
folytatják. Ebből a gondolatból fejlesztettük ki a robotokat is. Ez a
kicserélhetőségről, munkamegosztásról, másolásról, automatizálásról
és hasonló gondolatokról szólt.
SPIEGEL: Diadal az Önök számára, hogy a mai
sikeres zenészek elektronikával játszanak, ahogy Önök a hetvenes években
megmutatták?
Hütter: Ma sok lehetőség van, melyekről annak idején,
amikor elkezdtük, csak álmodhattunk. Akkoriban a számítógépek még
óriási szekrények voltak. Ma minden elfér egy laptopban, amellyel kényelmesen
lehet a világban utazgatni.
SPIEGEL: Hogyan kell elképzelnünk a munkát a legendás
'Kling Klang Studio'-ban, melyben állítólag sem telefonok, sem faxkészülékek
nincsenek?
Hütter: 33 éve ez a mi elektronikus laborunk, az ottani
munkánk koncentrációt követel. Heti hét napot vagyunk a stúdióban.
Késő délután kezdjük el, és késő este megyünk el. Bevezettük
magunknak a 168-órás hetet.
SPIEGEL: És a stúdióban töltött egész idő alatt
csak a zenével foglalkoznak?
Hütter: Nem. Elképzeléseket, mintákat és gondolati
modelleket alakítunk ki. Nem azzal töltjük az időnket, hogy felveszünk
egy dalból 20 változatot, amiből aztán 19 a fiókban landol. Nagyon célorientáltan
dolgozunk. Amit elkezdünk, ki is lesz adva. Archivumaink üresek.
SPIEGEL: A Krafwerk külföldön minden tekintetben
tipikus német zenekarnak számít: távolságtartó, hűvös, maximalista
és nagyon hatékony. Mi német az Ön véleménye szerint a Kraftwerkben?
Hütter: Biztosan a Német Szövetségi Köztársaság és
a háború utáni kultúra terméke vagyunk, de tulajdonképpen inkább
egy európai identitáshoz van köze. Amikor a hatvanas évek végén
elkezdtük, feladatunk abban állt, hogy saját nyelvet alakítsunk ki.
Ilyesmit próbáltak az írók és a filmesek is.
SPIEGEL: Az 'Autobahn' albummal 1975-ben messze elöl
landoltak az amerikai slágerparádéban. Meglepte Önöket, hogy az
USA-ban a fekete zenei irányzat kezdettől fogva nagyon lelkesedett a
Kraftwerk hangzásaiért?
Hütter: Nem. Számunkra mindig világos volt, hogy a gépeknek
lelkük van, és ennek sok köze van a soulhoz és a fekete zenéhez. De
azon csodálkoztunk, hogy akkoriban, körülbelül a hetvenes évek közepén,
amerikai diszkókban és klubokban fekete DJ-kel találkoztunk, akik két
lemezjátszóval végtelen verziókat kevertek 'Trans Europa Express'-ünkből.
SPIEGEL: Hogyan sikerült Önöknek az a trükk, hogy
a Kraftwerkkel híresek legyenek, és egyes emberként szinte névtelenek
maradjanak?
Hütter: Soha nem illettünk bele semmilyen irányzatba.
Azt hiszem, egyszerűen úgy tiszteltek bennünket, mint a tudósokat,
fogorvosokat és pénztári tisztviselőket. Nem úgy, mint amik vagyunk:
zenei munkásokként.
(Christoph Dallach interjú)
eredeti: http://www.spiegel.de
fordította [PJ] Júlia