Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »

Focus Magazine - Ralf Hütter

2003. augusztus

Ez a négy ember 30 évvel ezelőtt úgy tűnt, mint akik kiestek az idő és tér kontinuumból, és feltörtek a múltban. Elektronikus hangzásával a Kraftwerk zenekar hetvenes évek eleji hippi kortársait betekinteni engedte egy jövőbe, amely akkoriban teljesen őrültnek tűnt, és időközben bekövetkezett. A 'Computerwelt' albummal a düsseldorfi kvartett megelőzte az információs társadalmat (és a 'Computerliebe' című számmal szintén), a 'Die Roboter' élő előadásával a futurisztikus négyes hat évvel Schwarzenegger Terminatorai előtt embergépekként lépett fel. Az amerikai 'Entertainment Weekly' szaklap számára ma az 1974-ben megjelent 'Autobahn' album a 'rocktörténelem száz legfontosabb pillanata' közé számít, és a szakmában bizonyára senki nem kétli, hogy a rajnai teutonikus hangpepecselők írták meg a kék pauszokat a harmadik millennium zenéjéhez. De miután a Kraftwerk által felidézett jövő fokozatosan formát öltött, (néhány újrakiadástól és egy a 2000-es hannoveri Expo-hoz írt jól jövedelmező szignáltól eltekintve) közel 16 évig rádiócsend uralkodott, míg Ralf Hütter, Florian Schneider-Esleben alapító tagok Fritz Hilpert és Henning Schmitz új tagokkal közösen múlt héten kiadták évek óta bejelentett tizedik albumukat, a 'Tour de France Soundtracks'-t. Az 56 éves Ralf Hütter a ritka bepillantások egyikét nyújtotta 'Németország leghíresebb popzenekarának' ('Die Zeit') szoftverébe:

Focus: Hütter úr, időközben abban a digitális korban élünk, melyet Önök megjósoltak. Ma az Önök hangzása szinte retrofuturisztikus. Lehet még irányadó zenét készíteni, ha valaki lehagyta a jelent?
Ralf Hütter: Természetesen. Az elektronikus zene csak most tart a kezdetnél.
Focus: Saját magát embergépként jellemzi. Mit kell ez alatt érteni?
Ralf Hütter: Szoros barátságban dolgozunk együtt zenegépeinkkel, és kölcsönösen jól bánunk egymással. Alkotásunkban az ember és gép közötti egységről van szó. Egy áramlásra törekszünk, a felszabadító pillanat felé, amikor a zene magát játssza. Ezt a gondolatot ültettük át a 'Die Roboter'-nél, amikor elhagytuk a színpadot, és a gépek vették át.

Mindenki ismeri a Kraftwerk hangzást, de alig valaki a készítőket. Számtalan mítosz merült fel a mimózaszerű visszavonultságban élő hangművészek körül. Az avantgárd csapat megtagadta magától a naturalisztikus fotófelvételeket, és a rendkívül ritka koncerteken és a még ritkább televíziós fellépéseken leginkább maszkszerű 'make-up'-al lépnek fel. A techno ősapáiról szóló beszámolók javarészt az 'állítólag' szóval kezdődnek. Néhány héttel ezelőtt például a londoni 'Guardian' egy újságírója bolyongott hiába egy interjúidőpont elmulasztása miatt a düsseldorfi pályaudvari negyedben, hogy a nyilvánosságkerülő zenekart az ablakon esetleg kihallatszó hangok alapján felkutassa, mert a KlingKlang stúdió címe titkos. A legenda szerint az avantgárd művészek csak naponta egyszer, pontosan 19 órakor, szentelnek figyelmet telefonjuknak, amely csörgés helyett villog. A kapcsolási szám 'állítólag' titkos.

Focus: Rendezik ezt a médiafóbiát, vagy maguktól ilyenek?
Ralf Hütter: Hangkutatók vagyunk, és heti 168 órát zárt ajtók mögött dolgozunk, mert csak arra koncentrálunk, amit tennünk kell.
Focus: Mégpedig?
Ralf Hütter: Ipari elektronikus népzene előállítása.
Focus: Népzene? Zenéjük állítólagos inhumánus hidegsége és az állítólagos német tulajdonságok, mint a pontosság és technikaszeretet azt a szemrehányást vonták Önökre, hogy fasiszták.
Ralf Hütter: Erre keveset lehet mondani. Mi európai zenekarnak látjuk magunkat, német útlevéllel. Egyébként a 'zenei Volkswagen' címkét mindenképpen bóknak tartjuk.
Focus: Már egy nappal új albumuk kiadása után elfoglalta a 'Tour de France Soundtracks' a Media-Control-Trendlista első helyét, és vezette az Amazon internetes üzlet bestseller listáját. Ennél többek között a nyolcvanas évekbeli, azonos nevű számot dolgozzák fel újra. Honnan származik tulajdonképpen a kerékpározás iránti szenvedélyük?
Ralf Hütter: Az elragadtatás nálunk a zenével párhuzamosan folyik. A versenykerékpárral belépünk a tökéletes szimbiózisba, és megvalósítjuk az embergépről való elképzelésünket. Ezt a mozgást zenésítjük meg. Mi négyen már a Tour de France hegyi szakaszait is megtettük, ehhez dinamikára és kitartásra van szükség, pontosan, mint a zenében.
Focus: Hány év fog eltelni, míg új albumot adnak ki?
Ralf Hütter: Most először is világturnéra megyünk.
(Elke Hartmann interjú)

eredeti: http://www.focus.de

fordította [PJ] Júlia