Honlap » Sajtó » Interjúk, riportok 2000. után »
A Kraftwerk mestere
2003. október 24.
/ Fiona Shepherd /
A legtöbb zenész zenekari kereskedésről alkotott elképzelése a pólókig,
kitűzőkig és kulcstartókig terjed, talán egy pimasz szíjig a rámenősebb
rockzenekaroknál. Karl Bartos promóciós termékeit egy dísz
egérpadsorozatra korlátozza, melyen albumborítóinak képe látható.
Az az érzésünk támad, hogy Bartos korábbi Kraftwerk-tagkénti hírnévével játszik, amely a XX. század végének vitathatatóan legbefolyásosabb zenekara volt, akik lerakták a modern elektronikus zene alapjait számos életképükben, fejlődést indító albumok sorozatával az 1970-es években, melyek egy olyan kor bimbózó technikáját ünnepelték, amikor a számítógépek háznyi méretűek voltak.
Bartos ezen a héten játszotta első szóló-hakniját Skóciában, jelenlegi
Communication című albumáról adva elő anyagot, valamint poposabb Kraftwerk
klasszikusok válogatását. Még mindig a technikáról ír, és régi iskolai
számítógépes képeket használ, de elhagyta a merev szigorúságot, amely a
Kraftwerk előadásokat jellemzi. A szóló Bartos sört iszik a színpadon.
Reagál a közönségre. Mosolyog.
Ez átok lenne Ralf Hütter és Florian Schneider megmaradt Kraftwerk
alapítótagok számára, akik kirúgtak későbbi zenészeket azért a durva
vétségért, mert táncoltak és jól érezték magukat a színpadon. Manapság
humoruk annyira legyőzhetetlen, mint hírnevük. "A Kraftwerk soha nem volt
rockzenekar," mondja Bartos. "Klasszikus vonószenekarnak vagy német
kultúrzenekarnak tartottuk magunkat."
Bartost, egy klasszikus képzettségű ütőst, eredetileg 1975-ben egy tízhetes amerikati turnéra kérték meg, hogy csatlakozzon a zenekarhoz. 16 évig maradt. Az 1980-as évek végén a nehézkes kreatív poroszkálás miatt türelmetlenül végül kiszállt. Ilyen a hírhedten visszahúzódó zenekar misztikus környezete, bár arról is pletykáltak, hogy Bartos azért lépett ki, mert nem osztotta Hütter és Schneider kerékpározás iránti szenvedélyét. Igaz ez? "Minden viccben van valami komoly," mosolyog, "de minden anyagi okokra vezethető vissza. Kell, hogy legyen terméked, hogy bevételed lehessen."
A sors irónája, hogy a Kraftwerk végül felmerült önszántából vállalt hibernációjából. Most szerdán bejelentették, hogy jövő hónapban élőben fel fognak lépni az MTV Europe Awards-on Edinburgh-ban, melyet januárban egy világturné fog követni, a Tour De France Soundtracks-t, (nagyon) régóta várt új albumukat reklámozandó, melynek nagy része a Bartossal közösen írt Tour De France dal remixeiből áll. "Most olyan, mint egy visszatekintés egy múzeumban," mondja Bartos. "Én írtam azt a lemezt régen. Egyidejűleg most kiadtam az új lemezt, így ez egy dupla album!
A Communication olyan nyitott és elérhető, amennyire önhitt és el nem
ismert a Tour De France Soundtracks. A Bartos ritka, nem vocoderes hangját
használó Life kimondottan Pet Shop Boys/New Order szintipopjától a kongó
de dallamos elektro-odüsszeákig terjed, melyek nem hangzanának idegenül a
divatos zenészek albumán, amilyen a Peaches vagy a Chicks On Speed.
"Ez az egész album arról szól, hogyan változik kultúránk és társadalmunk,
mennyire meg tudja változtatni az elektronikus kommunikáció kultúránk
tartalmát," magyarázza Bartos. "Világcentrikus kultúrából képcentrikussá
változtunk. Ez mind a kamerával kezdődött, de most fő középpontunk a
televíziókészülék a nappalinkban. Ami legjobban működik a televízión, az a
szórakoztatás, de megvan az a sajnálatos mellékhatása, hogy a világ
bármely más témája is szórakoztatássá válik. Szórakoztatásnak látjuk a
világot - politika, sport, háború, hírek. Amikor a legutóbbi háborúról
látunk képeket, melyeket a szórakoztatás hangján juttatnak el hozzánk,
akkor valami baj van a valóságérzékelésünkkel."
Mióta kilépett a Kraftwerkből, Bartos kiadott pár albumot az Electric
Music kiadó használatával, és készített albumokat az OMD-nek és az
Electronic-nak. Miután legutóbb Johnny Marr-ral dolgozott együtt, ihletet
kapott, hogy elkészítse saját gitáralapú albumát.
"Fantasztikus játékos, a legjobb, akivel valaha találkoztam. Újra
felfedeztem az 1960-as évek hangzását - el volt zárva agyam egyik
alkönyvtárába, és Dr Freud megadta nekem a receptet," viccel (rosszul, de
kedvesen).
"Az emberek vegyes érzelmekkel fogadták, amikor elkészítettem. Az
újságírók azt mondták, mérges voltam, és be akartam bizonyítani, hogy a
számítógépek jobban sakkoznak, mint az emberek, de nagyon komoly volt és
őszinte."
Manapság Bartos szerényen él Hamburg külvárosában, szorgalmasan
szöszmötölve otthoni stúdiójában. Harminc évvel azután, hogy a Rajnai
Állami Zenei Konzervatóriumba járt, nem vesztette el az elektronika iránti
elragadtatását. "Néha óvodának hívom stúdiómat," mondja. "Ha művész az
ember, úgy kell viselkednie, mint egy gyerek, aki a padlón legózik,
különben elveszíti a kreativitásba vetett hitét."
De Bartos zenekészítés iránti rajongása több mint csak felhasználni azt.
"Ha az ember tíz órát dolgozik a stúdióban, nem megy be a nappaliba és
kapcsolja be a zenét. Élvezem a csendet."
A Communication megjelent a Home Records-nál. Az MTV Europe Awards november 6-án lesz.
eredeti: http://www.scotsman.com
fordította [PJ] Júlia