Kraftwerk Gy.I.K. »

Hangszerek, felszerelés

.

Milyen felszerelést használ a Kraftwerk?
(fordítás nélkül)

_______________

Néhány internetes cikk, írás:

"Kraftwerk and ARRI go to the movies together"
http://www.arri.com/

"Kraftwerk FOH talks about using db audiotechnik's Soundscape on tour"
https://youtu.be/cImxQqAsEEM

"Elektronische Klänge: Grammy-Gewinner KRAFTWERK mit Microsoft Surface auf 3D-Europatournee"
https://news.microsoft.com/ (in German)

"Kraftwerk played live with an astronaut on the ISS - here's how"
http://cdm.link/
https://liine.net/en/products/lemur/

"Kraftwerk in 3-D"
https://www.steinberg.net/

Néhány kép:

A tagok előtt látható konzolok 2014-ből:
[ az első ] - [ a második ] - [ a harmadik ] - [ a negyedik ]
ahogy a színpadon állnak a közönséggel szemben, balról jobbra.

A konzolok alapja a színpadon: [ egyik kép ] - [ másik kép ]

Egy videó (2013) (forrás: eventelevator.de)

A színpad (2012) (forrás: Antenna)

_______________

Az eszközök széles választéka volt használatban az évek során. Néhány példa erre:

Az utóbbi években:

- Apple-iPad
- Sony Vaio Tap 20 / - Microsoft Surface Tablet
- Blackmagic Design - SmartView HD
- Blackmagic Design - SmartView HD SmartView Duo
- Creamware Minimax ASB
- Keysonic KSK-6001 UELX
- Maschine - Native Instruments
- Microsoft Surface Tablet
- novation ZeRO SL MkII.
- Numark - Orbit Wireless DJ Controller
- QuNeo 3D Multi-touch MIDI Pad Controller
- R2M MIDI Ribbon Controller
- ShuttlePRO v2
- Steinberg CMC AI Controller
(forrás: a már megszűnt Antenna levelezőlista)

Néhány új felszerelés, szoftver és technikai rendszer, amelyeket 2002-től kezdve használtak koncerteken, a következőket tartalmazta:

- NEC projectors
- Sony VAIO laptops
- Steinberg (Cubase SX)
- Doepfer
- dbaudio
- M Audio
- Native Instruments
- ND-vision
- pmc monitors
- Propellerhead
- TC Electronic
- passive 3D projection

Az 1998-as turné felszerelése a következőket tartalmazta:

- Nord Lead 2 synthesiser
- Studio Electronics SE1
- optical drives
- four Kawai K-5000 synthesisers
- Quasimidi QM-309 Rave-o-lution synthesiser
- Tascam DA-88 8-track digital audio recorder
- 4 Roland mixers
- Doepfer Regelwerk MIDI Fader Box / Sequencer
- 2 Doepfer MAQ 16/3 sequencers
- Doepfer Schaltwerk sequencer
- Doepfer A-100 modular synthesiser
- DoepferMMR4/4
- miniature MIDI keyboard custom-made by Doepfer
- Doepfer LMK2 master keyboard (customised)
- Waldorf Microwave
- Boss SE50 effects processor (at least 4 of these)
- 4 Akai samplers
- Robovox (see 1990 entry below)
- laptop computer
- Eventide effects processor
- Sony disk drive

A The Mix koncertjein grafikákhoz egy Atari ST-t használtak. A 1997-es Tribal Gathering fesztiválon tartott koncert idejére a grafikákat már láthatóan egy Toshiba PC szolgáltatta, amely mágnes-optikai meghajtóval volt felszerelve. Ezen a koncerten jelentős mennyiségű Doepfer hangtechnikai eszközt is használtak, beleértve a Schaltwerk szekvenszert és az MMK2 miniatűr billentyűzetet (amit a Pocket Calculator előadása során használtak). Ezen kívül volt néhány Akai sampler, keverőpult, patchbay és egy CD-lejátszó is, amilyet DJ-k és rádióállomások használnak.

Az 1992 júniusában az Egyesült Királyságban tartott koncerteken egy Akai DD1000 digitális felvevőt használtak.

1990 novemberében Florian Schneider és munkatársai szabadalmaztattak egy 'rendszert és eljárást az éneklés valós idejű szintetizálására'. Ez vált ismertté Robovox néven.

A 1980-as évek egyes időszakaiban a Kraftwerk a következőket használta:

- NED Synclavier
- 1 Yamaha TX816 synthesiser
- 2 Atari ST computers

Az 1986-os Electric Cafe albumon:

- a Linn 9000 Drum Machine(?)
- Yamaha TX816(?)
- Sequential Circuits DrumTraks(?)
- Roland TR-808 (Musique Non Stop)(?)
- E-MU Emulator
- NED Synclavier provided resynthesized voices on the tracks Electric Cafe and Music Non Stop(?).

On the 1983 single Tour de France, a pre-production E-Mu Emulator sampler provided the Pentatonic Harp Glissando and Slap Bass sounds.

Az 1981-es Computer World turné:

- a Sequential Circuits Prophet 5 synthesiser
- a Moog Minimoog synthesiser.
- a Moog Polymoog synthesiser
- Texas Instruments Language Translator (for electronic voices, it has different language memory cards)
- Roland MC8 MicroComposer sequencer (although this was not used on any Kraftwerk records).
- Custom-built 32-step analogue sequencers by Matten & Wiechers.
- Texas Instruments Pocket Translator
- Dubreq Stylophone (this is a small handheld 'synth' made in the 1960s, which operated via a stylus touching a metal keyboard, the original versions could not switch octaves)
- Mattel BEEGEE mini keyboard

The calculator used to make sounds in the song Pocket Calculator was probably the Casio FX-501b. Some of the other sounds on this track were made using a Mattel Bee Gees Rhythm Machine, a battery-powered keyboard released in 1978.

A Friendchip "Mr. Lab" unit (aka "Music and Rhythm Laboratory") was used on the 1981 album Computer World. This offered TR808-style rhythm programming and a TB303-style miniature keyboard that allowed the programming of
sequencer patterns.

Az 1970-es évek végén használt felszerelés a következőket tartalmazta:

- 2 "Synthanorma" 16-step custom-built analogue sequencers built by Matten & Wiechers
- Farfisa electric piano
- custom-built electronic drum pads
- Moog Minimoog
- ARP Odyssey
- Orchestron (see the separate entry below)

On the 1978 album The Man-Machine, a Moog Micromoog synthesiser provides the bass sound on The Model. An Eventide Digital Delay was used on this album only.

On the 1977 album Trans-Europe Express, an Eventide FL-201 Instant Flanger was used.

Az 1976-os Radioactivity album:

- Ralf Hütter sings through a Roland RE-201 Space Echo on the song Antenna.
- A military speech synthesizer, based on creating phonemes, was used on the song Radioland.
- An Orchestron provided choir sounds.

Az 1974-es Autobahn albumon:

- Moog Minimoog
- ARP (white-faced) Odyssey
- customized Farfisa Rhythm Unit 10
- Vox Percussion King
- Farfisa Professional Piano
- EMS Synthi-A
- Schulte Compact Phasing A
- Mutron Biphase
- other outboard equipment in Conny Plank's studio

Az 1973-as Ralf & Florian album hátsó borítóján egy 'Moog Minimoog' szintetizátor, egy 'Farfisa' elektromos zongora, egy 'EMS Synthi A' szintetizátor, fuvolák és egy nyolchúros gitár látható.

A The Guardian 2001. március 1-jén megjelent interjújában Wolfgang Flür, a Kraftwerk egykori tagja azt mondja, hogy 'a Kraftwerk korai időszakában' Ralf Hütter 'egy hatalmas és drága Moog szintetizátort vásárolt'. Azonban minden más forrás szerint a korai időkben csak a fent említett Minimoog volt jelen (a Minimoog drága volt, de nem hatalmas, mint a Moog moduláris szintetizátorok).

A Kraftwerk a következő vokódereket használta:

- Roland SVC-350
- Roland VP-330
- Sennheiser VSM-201
- EMS 2000/3000/5000 series
- Synton 221 (unconfirmed)

A zenekar által az évek során használt egyéb hangszerek / felszerelések közé tartozik:

- Hammond L-100 organ
- Hammond B3 organ
- Farfisa organ
- Rotor Sound
- Dynacord Echocord
- Dynacord Echocord Mini
- Eminent Amplifier
- Echolette Panorama Mixer
- Echolette Echocord Super - see more at http://www.el-me-se.de
- Schulte Compact Phasing A
- Mutron Biphase
- ARP 2600 semi modular synthesiser (unconfirmed)
- ARP 2500 modular synthesiser (unconfirmed)
- ARP Omni 1
- Oberheim SEM synthesiser (unconfirmed)
- Korg PS-3100 (used live by Karl Bartos)
- Korg PS-3200
- Korg PS-3300 (now owned by Karl Bartos)
- Texas Instruments TI-99a Computer with Speech Synthesizer cartridge
- Eventide H-910 Harmonizer
- Mattel Synsonics electronic drum
- Roland 100m modular synthesiser
- Simmons SDS-5 Drum Modules
- Triggersumme (a precursor of the Simmons SDS-6, a Matrix of 5x32 clocked switches which allowed Wolfgang Flür to program patterns of 2x16 or 1x32 steps, controlling either the Simmons SDS-5 or other rhythm units)
- Roland TR-808 Rhythm Composer
- Doepfer A-100 modular synthesiser modules
- Doepfer MS-404
- Roland S-750 sampler
- Roland S-770 sampler
- Shure microphones
- guitars, flutes, a vibraphone and other acoustic instruments, in the early years of the group.

A fenti információ forrásai:
- Synthesizerstudio Bonn and Matten + Wiechers
- Stephen/Wavecomputer360 (különleges köszönet a sok információért)
- Karl Bartos interjú (1998 március) a 'Sound on Sound' magazinban
- az 'Electronics and Music Maker' magazin cikkei,
- az 'Aktivität' magazin írásai
- Wolfgang Flür önéletrajza
- Minimum Maximum Notebook
- Antenna Mailing list

↑ fel

Mikor kezdett a Kraftwerk vetíteni a koncerteken?

1975-ben már volt olyan koncert, ahol vetítettek néhány állóképet. 1981-től először mutattak be videót a koncertek alatt, négy, a Sony által részükre gyártott kivetítőre. A 2002-es turné kezdetétől a négy kivetítőt lecserélték egy nagy háttérre és három vetítőgépre a 2009-es 3D vetítésig.

2023-tól a vetítés helyett elkezdtek LED képernyőket használni a koncerteken.

Lásd még a következő kérdést: Milyen 3D vetítést használ a Kraftwerk?

↑ fel

Milyen 3D vetítést használt a Kraftwerk?

A Kraftwerk első alkalommal 2009. április 25-én a németországi wolfsburgi koncerjén használt először 3D vetítést, az úgynevezett passzív 3D (polártechnikás) technológiával.

 3D    3D

Két vetítő létezik, az egyik a jobb, a másik a bal szem számára. A szinkronizált filmeket két egymásra helyezett projector vetíti a speciális ezüstszínű vászonra. A vetítők elé két, eltérő síkban polározó polárszűrőt helyeznek. A vetítés során egyszerre vetítik ki mind a két szem képét, ám a szűrőknek köszönhetően az egyik szem képe az egyik szűrőn, a másik szem képe a másik szűrőn keresztül jut a vászonra, majd onnan visszaverődve a nézőhöz. A nézők szemüveget kapnak, a lencsék a polárszűrő szerepét töltik be, mégpedig úgy, hogy egy szembe csak egy kép jut, pont az, amelyik annak a szemnek megfelelő szögből készült. A technika előnye, hogy nem vész el szín, hátránya, hogy a szűrések miatt csökken a fényerő.
Továbbá: http://www.awater3d.com/ és http://www.dataton.com/

Néhány alkalommal, nagy szabadtéri vetítéseknél, LED-falat használtak, például:
- 2016, Verona, Arena di Verona, Olaszország
- 2017, Düsseldorf, Ehrenhof, Németország
- 2017, Perugia, Umbria Jazz Festival, Olaszország
- 2018, Stuttgart, Open Jazz Festival
- 2018, St.Margarethen, Austria

2023-tól a vetítés helyett elkezdtek LED képernyőket használni a koncerteken, 3D effektusok nélkül.

↑ fel

Volt valaha, hogy a Kraftwerk tagjait robotok helyettesítették?

Nem. Igaz, hogy 1981-ben a The Robots előadásánál négy bábu is a színpadon volt, de a négy zenésszel együtt, akik úgyan úgy játszottak, mint nélkülük.

Aztán 1991-ben a bábukat lecserélték robotokra (saját arcképpel, de a test robotszerű) és ők a The Robots szám alatt nem tartózkodtak a színpadon. Az elmúlt években is így adták elő ezt a számot.
Kivételt képeznek a 2002 - 2003-as és a 2011-2014-es évek koncertjei, amikor is 'személyesen', robotok nélkül játszottak, erre három példa:
- 2003, Big Day Out fesztivál, Melbourne, Ausztrália
- 2014, Sonic Mania, Japán
- 2013, Latitude Festival, Southwold, UK.

Ezeken a példákon kívül volt még néhány alkalom abban az időszakban, és azóta egyre gyakrabban lépnek fel robotok nélkül, sőt inkább már többségében nélkülük (2025 tavaszi infó).

↑ fel

Milyen hangszer adja a kórushangot a Radioactivity számban?

A Radioactivity-n (az 1975-ös Radioactivity albumról) a kórushangzást nem Mellotron (a híres hangszer, mely kórus szalagfelvételeket és gépi hangokat egyesít) adta, mint ahogy azt gyakran hiszik, hanem egy Orchestron nevű eszköz. Ez egy analóg mintavevő hangszer volt, mely optikai lemezeket használt a valódi hangok és zenekari hangszerek tárolására. A Kraftwerk jóval a hangszer hivatalos forgalomba kerülése előtt kapott egy ilyet a gyártótól. Kezdetben egy egybillentyűzetes Orchestron-juk volt, de később szereztek egy másikat két klaviatúrával; ezt használták 1981-es turnéjuk első feléig, amikor lecserélték egy második Moog Polymoog szintetizátorra.

Az Orchestront használták kórus és vonós hangzásokhoz számos más Kraftwerk-számban, például a Radioland, Franz Schubert és Showroom Dummies címűekben. http://www.optigan.com/

↑ fel

Mi a vocoder?

Röviden:

A Kraftwerk számokban (pl. Die Stimme der Energie, The Robots, Autobahn) sok elektronikus hangot vocoder használatával állítottak elő. Ez a készülék nem szintetizálja az emberi hangot, hanem egy olyan eljárás, amely egy hang spektrális karakterét helyezi egy másikra; a vocoder módosítja egy 'hordozó' jel harmonikus összetevőjét és amplitúdóját, hogy tükrözze a 'gerjesztő' jelét. Például tegyük fel, hogy egy szintetizátorhangot akarunk valakinek a hangjával vezérelni: így egy 'éneklő' szintetizátor jönne létre. Ez esetben a 'gerjesztő' jel az énekes hangja, mikrofonon át betáplálva a vocoderbe. A szintetizátor hangját a vocoder 'hordozó' bemenetébe kell betáplálni. Az illető beleénekel vagy -beszél a mikrofonba, miközben a szintetizátor hangja jelen van. A vocoder analizálja a különböző frekvenciasávok hangerejét a gerjesztő jelben (ebben a példában az énekes hangjában) és beállítja a megfelelő frekvenciasávok hangerejét a hordozó jelben (a szintetizátor hangjában). Az éneklés effektusa így gyakorlatilag 'rákerül' a szintetizátor hangjára, míg a hangzás teljesen elektronikus marad (az énekes hangja nincs benne a vocoder kimenetében; csupán a szintetizátor saját hangjának vezérlésére használtuk).

Részletesebben:

A vocodert eredetileg telefonvonalak érthetőségének segítésére fejlesztették ki, de ma sokkal szélesebb körben használják hangszerként. Egy 'hagyományos' hardveralapú vocoderben a gerjesztő jel analízise sávszűrők csoportjával történik, mindegyik szűrő más központi frekvenciára van hangolva. Minél több szűrő van, annál nagyobb a gerjesztő jel harmonikus összetevője amplitúdóváltozása követésének felbontása. Ez azt jelenti, hogy (ha minden más azonos) sokkal érthetőbb eredményt várhatunk a fenti példában 24 sávszűrő használatával, mint csak 10-zel. A gerjesztő jelhez alkalmazott szűrőcsoport mellett megfelelő szűrőcsoport van a hordozó jelhez is.
A gerjesztő jelhez alkalmazott szűrők csoportjában mindegyik sávszűrő kimenete egy burkológörbe követő-be van betáplálva. Ez feszültséget hoz létre, amely a bemenő jel hangerejének megfelelően változik, vagyis ha egy frekvenciasáv hangosabb majd halkabb lesz, a burkológörbe követő létrehoz egy feszültséget, mely ennek megfelelően emelkedik, majd csökken. Ezt a burkológörbéket tápláló kimeneti feszültséget használjuk a hordozó jel útjában lévő megfelelő szűrőn átmenő jel amplitúdójának vezérlésére. Így olyan helyzet alakul ki, melyben a hordozó jelben lévő frekvenciasávok amplitúdója a gerjesztő jel frekvenciasávjai amplitúdójának változásának megfelelően jön létre.

↑ fel

Mi a sequencer?

A sequencer egy olyan berendezés (eredetileg hardver, de ma inkább számítógépes program), amely a zenész utasításait tárolja és küldi a zenész által meghatározott módon egy elektronikus hangszerhez, azonnali végrehajtásra. Például utasítások tárolhatóak zenei hangok sorozatának lejátszására, majd küldhetőek ismételten egy szintetizátorhoz úgy, hogy egy ismétlődő hangmotívum (szekvencia) hallható.

Fontos megjegyezni, hogy a sequencer nem a hangszer által létrehozott hangot tárolja (bár a modern 'sequencer'-nek nevezett csomagoknál ez plusz szolgáltatásként lehetséges), hanem inkább az adatot, mely a hangszer a hang létrehozására történő utasításához szükséges. Így ha egy elektromos zongorára küldünk egy szekvenciát, a hangokat úgy fogjuk hallani, mintha zongorán játszanák, de ha ugyanazt a szekvenciát egy olyan szintetizátorra küldjük, amely hegedű hangzásra van programozva, szintetikus hegedűn játszott hangsor lesz hallható.

A legtöbb modern sequencer nagyon okos, és ha hasonlóképpen okos elektronikus hangszerekhez csatlakoztatjuk, nem csak hanginformációkkal tudjuk irányítani, hanem a hangerőt, különböző hangszínjellegeket és sok más paramétert meghatározó adatokkal is. A korábbi sequencerek, mint amilyeneket a Kraftwerk használt az 1970-es években, sokkal primitívebbek voltak, de korlátaik kétségtelenül segítettek megformálni a Kraftwerk zenéjének hangzását; az egyszerű, ismétlődő szekvenciák gondos kiválasztása és kezelése/alkalmazása meghatározó jellege a Kraftwerk gyakran 'mechanikus', mégis 'lélekkel teli' hangzásának.

↑ fel

Mi az az 'IOSONO rendszer'?

A Wikipedia írását idézve:

Az Iosono az a hangrendszer, amelyet a Fraunhofer Intézet IDMT és az Iosono GmbH mutatott be 2004-ben. Alapját a hullámtér-szintézis (wave field synthesis) képezi - egy olyan módszer, amely másodlagos hangforrások segítségével képes az eredeti hullámteret újraalkotni. Ezt a technikát az 1980-as években fejlesztették ki a hollandiai Delfti Műszaki Egyetemen.

Egy háromdimenziós 'hangkép' alapján egy speciális algoritmus kiszámítja azokat a másodlagos hanghullámokat, amelyek szükségesek a jelenet térbeli újrateremtéséhez az adott helyiségben, majd utasítást ad egy nagy számú (300-400) hangszóróból álló rendszernek az úgynevezett 'hanghologram' létrehozására. Míg a hagyományos térhatású hangrendszerek csak egy kis 'sweet spot'-ban (ideális hallgatási ponton) képesek az eredeti 3D hanghatás visszaadására, az Iosono állítása szerint képes az eredeti hangzást az egész helyiségben újrateremteni.

További információ:
www.encircled-audio.com/iosono-products

Néhány kép: (Düsseldorf, 2013. január)

mixer with iosono  mixer with iosono
mixer with iosono

↑ fel